Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Omgruppering av meny(?)

Hei alle sammen.

Jeg har takket ja fra et par-tre ymse sånne "vi-tester-hjemmesiden-din"-firmaer som tilbyr å sjekke nettsider for SEO, brukervennlighet og sånne ting (gratis, selvfølgelig), og fått et par råd jeg anser som gode. Dog sier de alle at jeg bør "omgruppere" menyen min. Altså ikke bruke den dropdown-løsningen som finnes i dag, men heller ren tekstmeny som også vil fungere på f.eks en mobiltelefon.

Så er spørsmålet; hva menes egentlig med dette, og er den noen (fornuftige) måter å gjøre dette på?

Alle tips og råd mottas med stor takknemlighet ...

Mvh Dan

PS: Nettsiden er www.romerikevinduspuss.no
 

Marius_J

Social Engineer
Nå vil ikke jeg kalle meg verdens mester i SEO, men er en grunn til at det er gratis, de ønsker å selge deg inn en tjeneste.
Tror ikke du får sånn kjempe mye bedre SEO ved å legge inn menyen slik de foreslår.

I mine øyne går alltid brukervennlighet over SEO.

Det er ikke alle som har like gode kunnskaper, de forstår ikke at de kan trykke på meny knapper for å se flere tjenester eller få bestilt gratis befaring på vindusvask. Kanskje du kan legge inn "knapp" på toppen "se våre tjenester" og en knapp hvor det står "bestill gratis befaring".
#Knappen# se våre tjenester kan gå til en ny nettside du lager med at dere jobber med vindusvask, flytte vask, husvask osv, Alle tjenester under 1 side.
Vindusvask på denne siden linker så klart til den undersiden du har skrevet om kun vindusvask. Osv.
 

Bjørnar

Gründer
Hei Dan,

Hva rent konkret er det de mener med at menyen har noe med SEO å gjøre i dette tilfellet? Brukervennlighet kan jeg gå med på, men i all hovedsak kan jeg ikke se at det skulle gjøre underverker for SEO å gjøre endringer på den.

I sidebar har du en blå knapp; få den til å stå med mer ut fra resten – og gjør det samme på mobil (hvor den kommer langt nede, under alt innholdet). Jeg vil vel tro at du har vel så mye trafikk på mobil som på desktop og at det vil være fornuftig å gjøre noe med prioriteringen av innholdet mot mobil.

På SEO-biten kan du tjene en del på å gjøre noen få grep, som å få litt kjappere lastetid, roe ned bruken av unødvendig JS, prøve å få meta desc noen få tegn kortere så du ikke risikerer å få det kuttet av Google som bildet viser, og noen andre småsaker. Men dette er ikke et dårlig utgangspunkt sett fra SEO (men om nettsiden er selgende, innbydende og at man får lyst til å få hjelp til å vaske sine vinduer, er en annen sak).
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2023-10-08 kl. 18.24.28.png
    Skjermbilde 2023-10-08 kl. 18.24.28.png
    31,1 KB · Sett: 6

xdex

Medlem
For det første har dette "ingen effekt" på SEO. Kan det ha en effekt? Ja, hvis vi skal tenke at tid på nettstedet regnes inn i SEO. Dette er uansett ikke noe folk skal "mene noe om". Hvis du lurer på om en meny er dårlig satt opp, går du inn i Google Analytics og analyserer brukerflyten. Personlige meninger hører ikke hjemme her, alt bør og skal være datastyrt om vi skal gjøre noe som gir sluttkunden en god opplevelse.

Få inn ett heatmap som gir oversikt over brukerflyt og klikk. Se dette sammen med Google analytics. Gjør endringer basert på det du ser, målt opp mot en konvertering, f.eks. leads eller kjøp.

Nettsiden din visuelt kunne vært mye bedre, og det er ikke rekkefølgen på menyen som er den største utfordringen. Bare det at vi kun ser tilbakemeldinger fra 4år siden er red-flags. Ikoner som ikke lengre er standard, twitter finnes ikke engang. Lurer på hvor mange leads du mister på designet? Kunne vært interessant å bare kjørt en A/B test.
 
Topp