Nytt nettsted

Tonny Kluften

Administrator
Hvis dere skulle starte et nettsted med en blogg og et forum i tillegg til kjerneinnholdet.

Ville dere gjort slik:

nettsted.no
blogg.nettsted.no
forum.nettsted.no

eller slik?

nettsted.no
nettsted.no/blogg
nettsted.no/forum

Ikke tenk bare på SEO, det er åpenbart at for SEO er den siste varianten best. Tenk på brukeropplevelse m.m. Hvorfor ville dere valgt det ene fremfor det andre?

Bjørnar

Gründer
for brukeropplevelse blir det vel ett fett, ettersom de trykker på en link ether way. men jeg liker å skille; hører det naturlig med til nettstedet, så legg det som nettsted.no/blogg. hører det ikke naturlig med, så legg det som subdomene.

picxx

WF 09
Om det er et større nettsted det er snakk om, som du også skal brande, og ønsker at brukerne husker adressene til forumet og bloggen ville jeg lagt bloggen i en mappe, mens jeg hadde satt opp forumet på et subdomene...rett og slett fordi dette er mest "vanlig", og jeg vil tro folk er "vant" med at en blogg ligger i en folder mens et forum er på forum.domene.TLD

zapotek

Medlem
Jeg kan ikke se at det har noe å si for brukeropplevelsen. Jeg tror svært få skriver inn linken direkte i nettleseren uansett når de skal til bloggen eller forumet. Folk kommer dit fra bokmerker eller fra hovedsiden.

Det som er viktig er at navigasjonen med linker til forumet og bloggen er godt synlig fra hovedsiden/alle undersidene. Feks langt opp på siden i en horisontal meny (slik som her på WF).

Gaasehud

Medlem
Enig med jebbis her, ville gjort det slik:
domene.no/om-oss
domene.no/kontakt
forum.domene.no

Det skumle med forum.domene.no er at noen fortsatt vil skrive www først, kan skape litt trøbbel.

picxx

WF 09
Det skumle med forum.domene.no er at noen fortsatt vil skrive www først, kan skape litt trøbbel.

Dette spiller ingen rolle.
Med riktig oppsatt .htaccess vil man også da bli tatt til det samme domenet.
Eneste fordelen/ulempen med et subdomene er jo at det vil bli oppfattet som et eget nettsted og ikke som en del av hovedsiden (men nå var det jo ikke seo man skulle vektlegge).

hansvh

Medlem
Jeg tror kanskje at subdomene gir forventning om annet innhold og visuell profil, nesten som et nytt og uavhengig nettsted.

Jeg ville lagt forum og blog under subdomene hvis sideuttegningen var annerledes, mens dersom alt er integrert i samme CMS og siden ser lik ut ellers ville jeg lagt det i en katalog.

(Det er dog ingenting i veien for å la subdomene videresende til katalog eller motsatt.)

RipZ

Medlem
Dette spiller ingen rolle.
Med riktig oppsatt .htaccess vil man også da bli tatt til det samme domenet.
Eneste fordelen/ulempen med et subdomene er jo at det vil bli oppfattet som et eget nettsted og ikke som en del av hovedsiden (men nå var det jo ikke seo man skulle vektlegge).
Det kan nok skape trøbbel om man ikke har de riktige DNS-instillingene. Det er derfor viktig å påse at man har et record for *.forum.domene.com også.

.htaccess vil ikke virke for de fleste brukere, fordi med feil serverinnstillinger for domenet, så vil aldri .htaccess-filen bli lest.

Måten man løser det på er å legge inn et "ServerAlias" i apache sin konfigurasjon for virtuelle host'er. Eksempel:

<VirtualHost *:80>

DocumentRoot "..."
ServerName forum.domene.com
ServerAlias *.forum.domene.com

...

</VirtualHost>

Sist redigert:
Topp