Nyheter, bruke nyheter fra ex. vg. db osv

Tony J

Alle skal få
Heisann. På nettsida mi funderer jeg på å poste noen nyheter innenfor "kjøp og salg" , og la oss si at det på VG for eksempel står "Røkke kjøper opp Staten", hvordan kan jeg innenfor lovverket publisere den samme nyheten på min side? Må jeg skrive om om hele artikkelen, eller kan jeg bruke deler av artikkelen og referere til VG.no som kilde? Takker for svar her:)

Finnes det andre fremgangsmåter tar jeg imot det gledelig:)

Tony

kongen

kongemedlem
Mange av artiklene på VGnett er copy/paste fra NTB, så du kan jo kanskje forsøke ntb.no.

Tony J

Alle skal få
Du må ha avtale med NTB for å bruke nyheter fra dem (altså - det koster penger) lovlig.

Du må i bunn og grunn skrive om ganske mye for at det skal være lovlig.

Har google news avtale på de nyhetene de skisserer? Hvilket regelverk er det de forholder seg til?

zapotek

Medlem
Du må ha avtale med NTB for å bruke nyheter fra dem (altså - det koster penger) lovlig.

Du må i bunn og grunn skrive om ganske mye for at det skal være lovlig.

Skriv saken fra din egen vinkel og henvis til kilden du har det fra. Eksempel:

"VG skriver idag at .......... "

Tony J

Alle skal få
Hvis jeg kopierer en sitering fra google news:

kjøp - Google-søk

Så kopierer jeg dette:

Varsler midlertidig forbud mot kjøp
Adresseavisen - For 16 timer siden

Medietilsynet innhenter opplysninger i forbindelse med A-pressens kjøp av Edda Media og varsler om mulig midlertidig forbud. ...
Varsler om forbud av Edda-kjøp - Kampanje.com
Edda-kjøp kan stoppes - NA24.no

Er dette lov da? :) Eller bryter jeg plutselig med google sine regler da eller? :p

TorsteinO

Art Director & grunder
Hva google news får lov til og hva de har gjort for å få lov til det aner jeg ikke, men kortversjonen er at samme hva Google måtte ha fått lov til, og enten det er mot betaling eller ikke, så kommer DU til å få en smekk hvis du prøver å kopiere tekster fra VG/DB/NTB e.l. uten tillatelse.

Regelverket er rett og slett internasjonale avtaler om copyright, som stort sett er veldig sammenfallende med åndsverksloven, som er det som gjelder i norge.

Tony J

Alle skal få
Hva google news får lov til og hva de har gjort for å få lov til det aner jeg ikke, men kortversjonen er at samme hva Google måtte ha fått lov til, og enten det er mot betaling eller ikke, så kommer DU til å få en smekk hvis du prøver å kopiere tekster fra VG/DB/NTB e.l. uten tillatelse.

Regelverket er rett og slett internasjonale avtaler om copyright, som stort sett er veldig sammenfallende med åndsverksloven, som er det som gjelder i norge.

Nå skrev jeg mer om å kopiere nyhetsLINKER og et lite ufullstendig snitt fra texten, altså 1% av innholdet i nyheten som i eksemplet over. Dvs, bruker må inn på den aktuelle artikkelen for å egentlig lese hva som er. Dette er jo bare bra for nyhetsstedet som har denne artikkelen, eller hur?

Google var i hardt vær i 2006 for "google news" for bruk på åndverksloven eller hva det heter (pga bildebruk tror jeg), men har ikke hørt noe mer siden det. I mitt eksempel har jeg ikke bilder heller.

Jeg omformulerer spørsmålet:

Er det lov å linke til nyheter fra nettaviser med tittel og introtekst?

Tony
Tony

Tony J

Alle skal få
Hvis du f.ex. bare kopierer tittelen, og linker til originalen, så vil du nok være trygg ja :)

Bilde i noen som helst størrelse skal du nok derimot være veldig forsiktig med, og ingressen (introtekst?) tror jeg også du bør være forsiktig med.

Takk for svar, da kan jeg bare skrive min egen introtekst. Altså omformulere på min måte der betydningen blir det samme:)

Takk for svar.

picxx

WF 09
I mange tilfeller er det faktisk enklere å be om forlatelse enn tillatelse også ;)

Topp