ny pc-skjerm - hva skulle en velge?

Britta

stoffdronning
Nå har det seg sant at jeg er uten TV og i tillegg bare har hatt 13,3" bærbar pc i ca 10 år - det du ikke er vant til savner du ikke :D

Fra august har jeg gratis kontor i noen måneder og jeg har plutselig VELDIG lyst på en pc-skjerm som gjør jobben litt enklere - å jobbe med nettbutikk og grafiske ting på 13,3" har sine begrensninger.

Fikk sjokk da jeg så på komplett/elkjop etter modeller - fikk jo ikke utviklingen av størrelser med meg i det hele tatt.
Leste meg litt opp i LCD/LED, men hvilken størrelse skal jeg velge?

Til meg virker jo alle bare kjempesvære med minimalt store bokstaver og jeg har følelsen av at jeg må vrir hodet hele tida for å kunne se alt.

Noen anbefalinger??

Takk og hilsen, Britta

HPF

Medlem
Du skal koble den nye skjermen til en 10 år gammel bærbar? Da bør du først sjekke hva slags støtte den har for ekstern skjerm.

ASUS har et par modeller som har fått veldig god kritikk, PA246Q og PA248Q.

IPS panel (god innsynsvinkel) pluss at de har 1920x1200 oppløsning i motsetning til 1920x1080 som er det vanlige. 1200 er bredt nok (1080 er det ikke) for de fleste nettsider så du kan ha skjermen vridd 90° og arbeide med 2 "fullbredde" vinduer samtidig, ett oppe og ett nede. IPS panelet gjør at bildet blir bra uansett.

Du får også skjermer med innebygde høyttalere som kan være OK å ha hvis du ikke stiller høy krav til lyden.

zapotek

Medlem
Du skal koble den nye skjermen til en 10 år gammel bærbar? Da bør du først sjekke hva slags støtte den har for ekstern skjerm.

Yep, kan godt være at skjermkortet på bærbaren ikke klarer høye nok oppløsninger. 800x600 eller 1024x768 på en 24 tommer ser ikke helt bra ut :eek:

Sjekk også at skjermen har vanlig analog (VGA) tilkobling, som jeg regner med er det eneste pcen din har. Mange skjermer som har bare DVI og/eller HDMI (finnes dog overganger å få kjøpt).

Britta

stoffdronning
Neida, har en Dell Latitide 620 som er vel 6 år gammel nå og den har 1280 x 800.

Mente bare at jeg ikke er vant til noen slags 'vanlig' pc-skjerm siden 2002 :)

@Tonny: Hvor mye jeg har bruk for? Jeg trodde 19" kunne jo være greit siden den 17" flatskjerm samboeren har virker så SVÆR til meg :-D Men de finnes jo nesten ikke lengre, hehe...

Innebygde høytalere er ikke viktig, mer 'nice to have', jeg er så godt som uten lydkrav.

2 monitorer vil jeg jo få - bærbar pluss ekstern. Det er VGA jeg har. Jeg vet at det funker med en ekstern, har prøvd før - da ble det som 'utvidet skjerm' eller noe sant.

Det med å vri skjermen er nyttig. Lurer på m jeg kan se det i artikkelbeskrivelsen hos komplett/mpx en eller annen plass om det går? Eller er det noe som følger de fleste i dag?

Sist redigert:
Topp