Ny nettbutikk trenger objektiv vurdering

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Om siden er forhåndsvis ny så vil du nok ha behov for mye arbeid for å rankere, med tanke på at konkurrentene i bransjen allerede ligger langt foran deg på akkurat dette området.

Et mye større problem jeg ser for Easyfilm er mangelen på en USP (Unique Selling Position). Med andre ord, Easyfilm tilbyr tilsynelatende ingenting som ikke konkurrentene allerede tilbyr. Prisene er de samme så det kan man heller ikke konkurrere på. I tillegg ser det ut til at konkurrentene gjør en bedre jobb med å tilby flere valgmuligheter som leie og streaming over internett.

Design, layout og oppsett av innhold er også noe som trekker ned Easyfilm. Her har konkurrentene gjort en mye bedre jobb.

Har du vurdert å leie inn en internettmarkedsføringskonsulent til å hjelpe med utvikling av en bedre stratetegi?

Easyfilm.no

New Member
Om siden er forhåndsvis ny så vil du nok ha behov for mye arbeid for å rankere, med tanke på at konkurrentene i bransjen allerede ligger langt foran deg på akkurat dette området.

Et mye større problem jeg ser for Easyfilm er mangelen på en USP (Unique Selling Position). Med andre ord, Easyfilm tilbyr tilsynelatende ingenting som ikke konkurrentene allerede tilbyr. Prisene er de samme så det kan man heller ikke konkurrere på. I tillegg ser det ut til at konkurrentene gjør en bedre jobb med å tilby flere valgmuligheter som leie og streaming over internett.

Design, layout og oppsett av innhold er også noe som trekker ned Easyfilm. Her har konkurrentene gjort en mye bedre jobb.

Har du vurdert å leie inn en internettmarkedsføringskonsulent til å hjelpe med utvikling av en bedre stratetegi?

Jeg er inne på tanken med å leie inn konsulenter til både webdesign og markedsføring. problemet er at jeg er helt i start gropen og er usikker på hvor mye mer jeg skal investere.
Jeg jobber også med et prosjekt ved siden av som skal utfylle denne siden og tilby noe som min konkurenter ikke har. Dette er på "hemmelig" stadium enda.

Men foreløpig er siden en Open Source webshop med satandard template under utvikkling.

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Mitt råd er å gjøre det skikkelig fra starten av. Det er heller ingenting i veien med å leie inn konsulenter til en blanding av fastpris og provisjon, da det kan minske risikoen for deg som kunde i starten. Jeg har gjort slike løsninger med kunder før, så bare si ifra om det er noe du vurderer!

arvehinna

Medlem
Noen kommentarer

Tittet innom nettbutikken og har følgende kommentarer:

- Man ser med en gang at dette er noe ferdig template som er brukt. Problemet med templates at den sjeldent treffer blink, de blir ofte for kjedelige og for generelle. Skal man satse og skille seg positivt ut, bør man bruke noen kroner på et design tilpasset det man tilbyr. Templaten som er brukt er på ingen måte stygg i mine øyne, men rett og slett for kjedelig. Men igjen, dette er selvsagt synsing, mange er glad i ferdige templates, jeg er det ikke.

- Bildebruken er for dårlig, men bør ihvertfall prøve å lokke meg som kunde til å kjøpe noe. Her må jeg må jeg nesten ta på brillene for å se DVD coverne. Dette er en butikk, og i butikker skal man selge, ikke prøve å skjule produktene, slik jeg mener det gjøres her...

- Bildebruken på selve produktpresentasjonen er ok nok, men hvorfor ikke ta med baksiden av DVDene også? Som man da kan lese tydelig når man klikker for å se den store versjonen av coveret.

- Det selges video, burde det vært enda flere videoklipp av filmene? Ser det er på noen filmer, men kanskje det kunne vært gjort en jobb og samlet flere klipp?

- "Om oss" informasjonen gav meg ikke trygghet jeg søker når jeg er inne på en nettbutikk for første gang.

- Hvofor må man registrere seg for å handle? Kan man ikke unngå det? Alfor mange nettbutikker har dette. Når jeg spør dem hvorfor, er ofte svaret at "den tekniske løsningen jeg valgte gav meg ingen valg"... Ikke en god begrunnelse i mine øyne. Se pkt 4 her: 15 Common Mistakes in E-Commerce Design - Smashing Magazine

Se gjerne min private blogg om emnet: Nettbutikk - Web-utvikler Arve Hinna sin blogg

Easyfilm.no

New Member
Tittet innom nettbutikken og har følgende kommentarer:

- Man ser med en gang at dette er noe ferdig template som er brukt. Problemet med templates at den sjeldent treffer blink, de blir ofte for kjedelige og for generelle. Skal man satse og skille seg positivt ut, bør man bruke noen kroner på et design tilpasset det man tilbyr. Templaten som er brukt er på ingen måte stygg i mine øyne, men rett og slett for kjedelig. Men igjen, dette er selvsagt synsing, mange er glad i ferdige templates, jeg er det ikke.

- Bildebruken er for dårlig, men bør ihvertfall prøve å lokke meg som kunde til å kjøpe noe. Her må jeg må jeg nesten ta på brillene for å se DVD coverne. Dette er en butikk, og i butikker skal man selge, ikke prøve å skjule produktene, slik jeg mener det gjøres her...

- Bildebruken på selve produktpresentasjonen er ok nok, men hvorfor ikke ta med baksiden av DVDene også? Som man da kan lese tydelig når man klikker for å se den store versjonen av coveret.

- Det selges video, burde det vært enda flere videoklipp av filmene? Ser det er på noen filmer, men kanskje det kunne vært gjort en jobb og samlet flere klipp?

- "Om oss" informasjonen gav meg ikke trygghet jeg søker når jeg er inne på en nettbutikk for første gang.

- Hvofor må man registrere seg for å handle? Kan man ikke unngå det? Alfor mange nettbutikker har dette. Når jeg spør dem hvorfor, er ofte svaret at "den tekniske løsningen jeg valgte gav meg ingen valg"... Ikke en god begrunnelse i mine øyne. Se pkt 4 her: 15 Common Mistakes in E-Commerce Design - Smashing Magazine

Se gjerne min private blogg om emnet: Nettbutikk - Web-utvikler Arve Hinna sin blogg

Først må jeg si at man ikke må registrere seg for å handle hos oss. man velger Gjestekasse istedet for registrering.

Kanskje jeg kunne ha gjort dette mer tydelig? men hvis du legger en film i handlevognen og går til kassen vil du se at du kan velge mellom å logge inn registrere ny konto, og gjestekasse.

Når det gjelder cover så finner du denne informasjonen på beskrivelse av produktet, men jeg er enig i at det hadde vært kjekt med bilde av baksiden av coverene også. Ett av problemene mine med dette er nr 1. tid. nr 2. Få av leverandørene legger ut dette. man kan kanskje finne de på engelsk men i mine øyne vil ikke dette ha så god effekt.

Bilder på forsiden av nettstedet kan enkelt endres til større. jeg har testet dette men syntes det så bedre ut med så små bilder på fremsiden.

Templaten på nettstedet er en helt standard template og jeg er enig i at det ser bedre ut med tilpassede templates. dette er noe jeg jobber med men vil ikke legge ut endringene mine før jeg er fornøyd.

Om oss siden er som du kanskje skjønner bare midlertidig.

Takk for innspillet det er til stor hjelp!

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Når det gjelder gjestekasse må du absolutt gjøre det mer synlig. Jeg aner ikke hva en gjestekasse er for noe, og jeg hadde aldri forstått hva dette var for noe dersom jeg hadde kommet direkte inn her som en ny potensiell kunde. Kanskje det bare er meg som ikke har studert den norske ordboka godt nok, men og faktisk heller bare skrive rett ut "Betale uten og registrere konto" funker jo faktisk greit. Rikelig med plass for en lengre setning er det der også.

Litt mer ting jeg gjerne kan kommentere:

Det første jeg reagerer på er velkomst, som allerede i første setning jeg leser inneholder skrivefeil. Det mangler et punktum eller et komma på disse to setningene, "Velkommen til nettbutikken.no her finner du nye filmer og spill." Du ser selv at det der ikke er helt bra?

Fra nettbutikkens fremside skrev:
I produktinformasjonen til enkelte filmer vil du også finne trailere. Disse er hentet fra Youtube.com og Easyfilm.no er ikke ansvarlig for innhold på eksterne lenker.

Dette er faktisk grunsomt dårlig. Du kan ikke drive nettbutikk hvor du selger filmer, og faktisk gå rett ut med at du ikke vil stå ansvarlig for innholdet i nettbutikken. Da vil jeg faktisk anbefale at du finner en bedre løsning for disse trailerne slik at du faktisk kan stå ansvarlig for innholdet i nettbutikken din.

En annen greie du langt ifra er alene om er menyelementer som er helt tullerusk. Du trenger liksom ikke et menyelement som peker til "Konto" når man allikevel må gå på menyelementet "Logg inn" før man får tilgang til "Konto." "Konto" ville det jo faktisk ikke vært nødvendig og vise for en bruker som er utlogget i det hele tatt. Folk flest forstår jo at de får tilgang til sin konto ved å faktisk logge seg inn.

Jeg forsøkte å legge et produkt i handlevognen. Umiddelbart trodde jeg jo at jeg skulle finne frem til kassen for å betale, men det viste seg da altså at jeg måtte helt opp i headermenyen, klikke på kasse, og deretter kunne jeg betale. Dersom jeg ville ta bort produktet igjen fra handlekurven var det enda verre. Jeg klikker meg inn i handlevognen, og legger merke til at jeg må bruke hodet (tenke) før jeg forstår hvordan jeg tar bort et produkt fra handlevognen igjen. Jeg vil så absolutt anbefale at du faktisk får linker til både kasse og inn til handlevognen i boksen til høyre. Du må også gjøre det mer synlig hvordan man faktisk tømmer denne handlekurven igjen.

Tanken bak en nettbutikk (slik jeg ser det da) er at den skal være så enkel som mulig, og at kunden ikke skal måtte bruke hodet for å komme seg gjennom hele prosessen fra og legge produktene i handlekurven, frem til betaling er gjort. Om jeg skal handle i en nettbutikk, og må tenke meg om fordi jeg ikke forstår hvordan jeg gjør de forkjellige tingene, da går det ikke lang tid før jeg lukker ned hele nettbutikken for å finne frem en nettbutikk som faktisk har orden på brukervennligheten.

Meget dårlig bildekvalitet av filmene. Bildekvaliteten er så dårlig at jeg har jo på noen filmer vanskelig for å se tittelen på filmen. På en måte er det jo også litt teit og kunne forstørre et bilde når det faktisk kun blir forstørret til et lite pent og utydelig bilde.

Dette bildet er en type feil som ikke skal være i en god nettbutikk. Denne ser jeg at gjentar seg på noen filmer, da f.eks også på Transporter 3.

Dersom du heller hadde skrevet dine egne filmbeskrivelser ville det vært enda bedre. Da slipper du å hente fra andre, og du vil dermed ende opp med noe unikt og bra. Jeg må innrømme at en ting jeg stadig opplever når jeg leser om dvdfilmer i nettbutikker på internett, at informasjonen er feil. F.eks, hvorfor forteller man om politimannen i Oslo når det faktisk var i Bergen denne politimannen var? Slike tullete feil kommer veldig ofte i slike beskrivelser, og årsaken er kanskje stort sett fordi at slike beskrivelser veldig ofte blir kopiert fra andre.

Jeg er helt enig i at informasjonen på Om-oss siden er for dårlig. Og mottoet deres per i dag lever dere ikke opp til. "Det skal være lett å kjøpe film på nett" er greit, men ikke hos dere.

Finnes det noe kundeservice her? Jeg ser for meg at dersom dere har tanker om og bli store på film og spill i Norge, at dere faktisk må tilby en kundeservice. Ikke alle ville gått inn på "kontakt oss" dersom de vil ha kundeservice. Skriv heller "Kundeservice" istedenfor "kontakt oss" evt opprett en ny side for kundeservice. Åpningsider ville også vært en god ting.

Ikke vet jeg om du sitter og jobber med nettbutikken akkurat nå, men det har endt opp med totalkræsj på en god del sidevisninger her hos meg nå mens jeg har sjekket ut nettbutikken. Om dette har skjedd dersom du ikke har jobbet med butikken, da ville jeg sjekket opp i hva som evt kan være galt.

jeffdonk

Medlem
ærlig talt syns jeg cs-cart løsningen faktisk er dritstilig selv med standard template, forbanna enkel å endre på også.

Utfordringen blir jo som det sies over her å skille seg ut i markedet, eller evt bruke så mye på markedsføring at easyfilm blir branda inn istedet.
Ærlig talt er jeg usikker på hvor mye du kan forvente av organisk trafikk her, ville nok heller fokusert på ppc markedsføring til å begynne med.

Alle tingene som nevnes her som kundeservice, for dårlig om oss etc ville jeg bare ignorert for øyeblikket (om oss kan sikkert endre, går jo men langt fra det viktigste).

Om jeg hadde drevet siden hadde jeg gjort følgende:
1: som nevnt over, bruke skikkelig bilder
2: ppc
3:fjern youtube trailerne. sjelden jeg kjøper film pga en kornete youtube trailer
4: Fokuser på affiliates. Gi gratis filmer til bloggere etc mot at de skriver litt om den og om easyfilm. Billig måte å drive trafikk. Bare sørg for at bloggene har riktig målgruppe

Ville hatt fokuset her først, spora og analysert alle salg for se hva som funker. Ta også endel stikkprøver (vet du kan gjøre det fra statistikken til cs-cart) hvor du ser hva de besøkende har gjort. Er det et sted mange stopper opp o.l. Følg også med på hva de søker på, søker mange etter ting du ikke har?

Par småting å begynne med der, lykke til!

Topp