Norske domener med æ,ø og å - spørsmål

Tony J

Alle skal få
Det er en stund siden disse ble innført. Jeg lurer på hvor verdien av disse kontra
alternativet.

F.eks øreklokker.no vs oreklokker.no
hørselvern.no vs horselvern.no
økonomi.no vs okonomi.no
kjøp.no vs kjop.no
møbler.no vs mobler.no , eller til og med moebler.no

Hva er negativt, hva er positivt.

Hvis man har begge, er det dobbel slagkraft?

Er det noen med "doktorgrad" på æ,ø,å domener som vet mye om
markedet og seoeffekten av de forskjellige?

Tony

TorsteinO

Art Director & grunder
Positivt er jo at det er mer naturlig på norsk, men til gjengjeld er man avhengig av æøå for å *skrive* inn adressen, så folk fra utlandet blir avhengige av en link, copy/paste eller liknende. Å ha både og bør jo løse endel problemer, da kan "utlendinger" bare skrive f.ex. "ore.no", som du så videresender til "øre.no", selv om domenenavnet jo vil være meningsløst for de fleste utenfor norge vil det jo være en viss fordel der

Tony J

Alle skal få
Positivt er jo at det er mer naturlig på norsk, men til gjengjeld er man avhengig av æøå for å *skrive* inn adressen, så folk fra utlandet blir avhengige av en link, copy/paste eller liknende. Å ha både og bør jo løse endel problemer, da kan "utlendinger" bare skrive f.ex. "ore.no", som du så videresender til "øre.no", selv om domenenavnet jo vil være meningsløst for de fleste utenfor norge vil det jo være en viss fordel der

Jeg glemte å skrive det, men jeg tar i utgangspunkt at domenet og tjenesten er forbeholdt personer bosatt i norge.

Bjørn

Domenespekulant
Personlig liker jeg best æøå-domener rettet mot det norske markedet. Et domene som f.eks. Klær.no synes jeg høres bedre ut enn klaer.no. Problemet er epost-adresser og hvis man etterhvert skal prøve å trekke utenlandske besøkende.

OldHP

Medlem
det er jo lenge siden det var et problem, problemet var først når browsere ikke hadde disse ordene men nå har de jo det så da er det jo klart bedre med korrekte ord enn ikke.

OldHP

Medlem
..men er vel ikke lenge til det blir ordnet.. og det handler om å være et par steg forran markedet..

Santo

Active Member
..men er vel ikke lenge til det blir ordnet.. og det handler om å være et par steg forran markedet..

Det er nok faktisk ganske så lenge til det blir ordnet...

Egentlig fungerer ikke ÆØÅ som nettadresser heller, ihvertfall ikke på servernivå.

Det er din lokale nettleser som gjør at man kan benytte ÆØÅ (og andre spesialtegn rundt omkring i verden), og dette gjør nettleseren mulig ved at den oversetter domener med spesialtegn til det som jeg nevnte i min forrige post, ACE-form.

Så når du taster inn klær.no i adressefeltet så gjør nettleseren din slik at du egentlig besøker xn--klr-zla.no, som er ACE-formen av klær.no.

NilsF

Medlem
Dersom det er mulighet for å registrere domener både for ordet i sin vanlige skriftform og skrevet uten æ, ø og å, så ville jeg ha brukt domener som kjop.no, mobler.no osv. som domener for websider og e-post, men også registrert kjøp.no og møbler.no og latt disse domenene ganske enkelt peke til hovddomenene, for også å fange opp trafikken fra de som taster feil, samt ikke minst for å unngå at konkurrenter tar disse domenene.

Noen ord kan være litt "vridne" da de kan få en annen betydning om en for eksempel bytter å med a, slik som for måke som blir til make, og måse som blir til mase. Der ville jeg ha registrert både måke.no, make.no og maake.no for ordet måke. Men her har en også den problemstilling at både måke og måse er ganske vanlige navn for den samme fuglene, så om en skulle bygge en veldig viktig nettside, med bruk av store ressurser, ville jeg kanskje ha helgardert ved å registrere både måke.no, make.no, maake.no, måse.no, mase.no og maase.no (forutsatt at alle var ledige). Om en så vil velge å benytte make.no, mase.no eller maake.no noe som hoveddomene, vil være en smakssak.

I noen tilfeller kan en også se på om en kan bruke et annet skriftspråk for nettstedsnavnet, da noen ord som for eksempel har bokstaven "æ" på bokmål, kanskje i stedet har bokstaven "e" på nynorsk. (Men dette innlegget forteller dog ikke noe om SEO-effekten).

Sist redigert:
Topp