Du kunne like gjerne spurt om hvor mye en bil koster eller hva det koster å annonsere på en nettside.
"Norske bloggere" er ikke en synonym gruppe som alle skriver om det samme, har samme trafikk og samme inntektspotensial.
Ta deg tid til å kontakte en og en blogger og hør om de er intressert i en avtale, for deretter å spørre om de kan legge frem et tilbud til deg.
Hvor mye er du interresert i å betale? har sett av noen av bloggerene bruker et affiliate-tjeneste fra Sverige. Om du skal reklame på 100 blogger vil det uansett bli en utgift på 10 tusener. Hva er budsjettet ditt?
Jeg har kontakt info for ca 100 norske blogger, tanken er å sende en e-post med et tilbud om en liten reklame for en av våre nettsider. ( en liten blogg post med en link til vår nettside )
vil selvsagt bruk minst mulig på dette, men hvor mye penger må jeg tilby for at de skal godta dette?
Jeg kan bruke opp til 30k på dette, men vil helst betale ca 100-500 kr per blogg post?
100-500 kr pr post? Da er du over i "uleste gutteblogg"-segmentet. Tror det enkleste faktisk vil være å skrive en tilbudspost her på WF. Mange her som har "blogger" uten kredibilitet og lesere som sikkert vil være interessert i dette. Mange av de har sikkert flere blogger også.
Husk at når du kjøper tekstreklame har du som annonsør et ansvar for å informere bloggeren om at slik markedsføring må merkes på dertil egnet måte, jfr. Markedsføringslovens paragraf 3.
Mitt inntrykk er at bloggere ofte forventer seg mer enn de er verdt. Om du har tenkt å bruke noen 10 tusener ville jeg anbefale å tenkte litt annerledes.
Hva med å sponse dem med giveaways? Da vil du kunne lage en del giveaways for nettsiden din som du også kan bruke til å dele ut i andre anledninger. Ett eksempel er nøkkelbånd som man kan ha rundt halsen. Du kan få 1000 stk med eget print i Kina for rundt 5000 kroner. Med litt diskusjon kan du kanskje få 500 for halve prisen. Jeg kjøpe det i 2006, så det er mye mulig at prisene har gått opp litt. Hva er det nettsiden din handler om? Kan du lage andre giveaway-produkter som kan være relevante for din nettside? Dette kan være hva som helst, bare noe som er rimelig for deg. Da kan du sette sammen en gavepakke med "verdi på flere hundre kroner" som du kun har betalt rundt 50 kroner for og blir kan bli en sponsor.
Å gjøre penger om til noe mer
Husk at folk ofte føler at ting er mer verdt enn penger ettersom de egentlig ikke vet verdien av et produkt. Ulempen med dette er selvfølgelig at det blir en del ekstra jobb for deg både med import og utsendelse. Og det vil med ganske stor sannsynlighet gjør nettstedet ditt mer kjent i en lengre periode.
Bloggere får nok ofte spørsmålet om å skrive/annonsere for andre nettsider. Da gjelder det å skille seg ut. Ett annet alternativ er sponse bloggere med la si 5 til 10 flaxlodd. Å gi noen 10 flaxlodd høres mye ut, og om du da gir dem Griseflax (koster 10) får du 10 stk.
Poenget er å gi dem følelsen av å få noe av en større verdi.
Trenger du flere tips?
Ett annet alternativ er å ta kontakt med Välkommen till Frossle | Frossle.com - mer för mindre, har sett at mange rosabloggere bruker dem. Nå vet jeg ikke hvor mye det vil koste å annonsere gjennom deres nettverk. Regner med at du raskt vil kunne finne det ut.
Jeg har en del blogger og tar fra 300-2800.- for en slik post, dog med 2 linker i hver post, så tror nok PAJ sikkert treffer ganske hue hvis du er ute etter en generell pris.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.