Og hva annet enn 7 gullbarrer ligger bak verdien av den totale mengden av norske kroner?
Og hva annet enn 7 gullbarrer ligger bak verdien av den totale mengden av norske kroner?
Faen...det minner meg på at jeg har 33 tonn gull liggende bak huset som jeg kjøpte i 2004!
På tide å selge nå vel?
Jeg kjøper det, 1000 kr, PayPal ok?
( For de som lurer på hvorfor jeg skrev dette: Norge solgte sine gullreserver i 2004, 30 tonn, for skarve 1,5 milliarder kroner. Etter få år hadde prisen steget med over 300%, og i dag ligger prisen på litt over 4000% mere enn hva det ble solgt for. Mange har spekulert i hvorfor reservene ble solgt på ett historisk prisminimum, men svarene har uteblitt. )
Har gullet steget 4000% i verdi, eller har kronen sunket 4000% i verdi?
Kanskje gullet ble solgt fordi Norge egentlig mangler penger som kan brukes, Norge har jo ikke penger som kan brukes til å fylle opp bassengene, ha ordentlige skoler, sykehjemsplass til de som trenger det, ordentlige veier eller tog som fungerer, og nå ser det ut til at det mangler penger til pensjon.
Det er forskjell på å ha penger låst i verdier og det å ha penger som kan brukes...
Hvem var det som kjøpte gullet forresten?
Er det egentlig det? Dersom verdien er passe likvid, som gull, er det jo ikke det. Er det et togsett blir det selvsagt noe annet.kongen skrev:Det er forskjell på å ha penger låst i verdier og det å ha penger som kan brukes...
Vi har en gitt mengde med varer og tjenester vi klarer å produsere, så må vi fordele dette. Per definisjon har vi knapphet og er nødt til å prioritere. En kan selvsagt være uenig i prioriteringene, men det er alltid ting man ikke har råd til.kongen skrev:Hvis Norge virkelig er et rikt land med mange penger som kan brukes, hvorfor kan ikke skolene fikses og de trengende få sykehjemsplasser?
( For de som lurer på hvorfor jeg skrev dette: Norge solgte sine gullreserver i 2004, 30 tonn, for skarve 1,5 milliarder kroner. Etter få år hadde prisen steget med over 300%, og i dag ligger prisen på litt over 4000% mere enn hva det ble solgt for. Mange har spekulert i hvorfor reservene ble solgt på ett historisk prisminimum, men svarene har uteblitt. )