Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nok et MVA spørsmål - Datax

erkdahl

Medlem
Hei folkens,

Jeg har blitt MVA registrert og sitter her å forsøker å føre regnskap i Datax. Har skjønt det helt basice med føring av utgifter og inn/utgående fakturaer uten moms.

Etter jeg ble MVA registrert så må jeg begynne å tenke på moms i tillegg.

Når jeg da fikk en inngående faktura så gjorde jeg slik:
K: 5000,- Konto xxxKunde MVAkode 0 (ingen mva)
D: 5000,- Konto 6810 (Data/EDB) MVAkode 1 (fradrag inngående mva 25%)

Betaling av fakturaen gjorde jeg slik:
D: 5000,- Konto xxxKunde MVAkode 0
K: 5000,- Konto 1920 Mvakode 0

Har jeg satt riktige mva-koder her? Eller skal jeg markere mva kode på flere linjer?

En utgående faktura gjorde jeg slik med:
D: 10000,- Konto xxxKunde MVAkode 0
K: 10000,- Konto 3000 Salgsinntekter MVA kode 3 (utgående avgift 25%)

Innbetaling:
K: 10000,- Konto xxxKunde MVAkode 0
D: 10000,- Konto 1920 MVAkode 0

Blir dette riktig?

Jeg har en følelse i magen av at jeg burde sette mva-kode på linjene som går mot 1920 kontoen. Både ut og inn. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Når det gjelder fysiske bankkontoer, så har jeg opprettet en egen mva-konto, hvor jeg skal legge all mva jeg krever inn fra kunder.
Er det riktig tenkt av meg at når jeg skal betale en faktura, så tar jeg mva-porsjonen av dette og betaler fra mva kontoen og resten fra min bedriftskonto?

På forhånd takk for svar!
 
MVA-kodebruken din ser riktig ut. Du kan kontrollere om det er blitt riktig ved å ta ut en hovedboksutskrift på f.eks konto 3000 og se at nettobeløpet er kommet inn. I ditt eksempel skal det stå 8.000 bokført som salgsinntekt.

Det skal ikke benyttes MVA-koder ved inn- og utbetalinger.

Det ikke nødvendig å ha egen "fysisk" MVA-konto, men kan være praktisk slik at en vet at en har nok tilgjengelig med penger når MVA-terminen er omme og MVAen skal betales.
 
Topp