Noen spørsmål ang skatt og lovlighet

Muffin

New Member
Hei, long time leser av forumet her :)

Har i det siste kjøpt billige varer som jeg selger videre for litt høyere pris på finn.no. På den måten har jeg også skaffet meg en epost-liste (som kjøperne har godkjent å bli med i så klart). Jeg har tenkt på å sende eposter med nye produkter med bilder, pris osv. På den måten har jeg på en måte en nettbutikk uten å ha det.

Med etterhvert en ganske stor liste (sikter på 400, maks 500), kan det fort bli en del kunder siden jeg selger produktene for ganske mye billigere enn det du kan finne i norske butikker og nettbutikker. Det jeg lurte på da er, hvordan blir det med skatt på dette? Blir det som privatsalg der jeg ikke trenger moms osv, eller må jeg opprette et foretak og betale moms osv? Har virkelig lite peiling på sånt.

Mitt andre spørsmål er, hvis jeg ikke har et bilde av produktet jeg har kjøpt, har jeg lov til å bruke et bilde i eposten fra en nettbutikk der de selger akkurat det samme produktet? Og reklamere med for eksempel, der koster det 1000kroner, her får du det for 700? Noen av varene er kjøpt fra outlets fra enkelte av disse butikkene også.

Har ikke starta med dette enda, og vil ikke gjøre det hvis det er noe ulovlig/stress med det.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Den som tok bildet har opphavsrett. Som regel ville det vært produsenten som tok bildet, og de er oftest mest interessert i å ha det flest plasser på flest sider.
For å ha alt på det rene må du enten ta kontakt med produsenten eller ta bilde selv. I praksis: finner du samme bilde flere plasser så er nok ikke produsenten interessert i å begrense bruken (sålenge det kommer overens med hensikten de kan anta å ha).

Muffin

New Member
Ok, skal ta kontakt med nettbutikkene. De fleste bildene er veldig tydelig tatt av nettbutikkene selv.

Hva med skatt/moms da? Og retur?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Når det gjelder mva og skatt bør du snakke med skattekontoret. Toner du ned hvor mange kroner du tjener med dette så er det ikke sikkert at de ønsker at du fyller ut næringsoppgave etc. Det er nok avhengig av hvor mye arbeid skattekontoret ellers har, kanskje?
Satser du på å tjene (fortjeneste != omsetning) mer enn 50.000 i året ville jeg ha sagt at det uansett er litt mer enn en hobby-virksomhet siden der ligger mva-grensen (= omsetter du mer enn 50k i året må du moms-registrere foretaket ditt - gitt at du har et foretak såklart: staten ønsker da at du driver inn mva for din regning og for folkets vel og ve). Holder du deg innforbi så ville jeg selv sagt at det er en hobby (ingen kan leve av det vel?).

Sålenge du ikke er registrert som næringsdrivende og omfanget står i stil (altså: ikke noe omsetning i hundre-tusen-kroners-klassen), så reguleres kjøp og salg-biten av andre regler enn det som gjelder for forretningsdrivende. Det vet jeg ingenting om.
Men siden du skriver at du kjøper fra outlets...? Innebærer det at du har et lager også?

Muffin

New Member
Takk for utfyllende svar, det var veldig oppklarende. :)
Har kontaktet en av nettbutikkene for å høre om jeg får tillatelse til å bruke bildene og linke til dem. Tror jeg venter med skatt og slikt til jeg ser om det er vits å fortsette med det.

Lager og lager, sender fra leiligheta. En annen metode er å kun kjøpe etter bestilling. Men noen produkter er veldig populære og til 60-70% avslag, da kjøper man det og får garantert solgt det for minus 20-30% av butikkpris.

Beergear.no

Medlem
Du vil nok fort oppdage hvorfor du kan være billigere enn nettbutikker om du registrerer firma....

Topp