Noen mulighet for å redusere firmaskatten for i fjor?

rgret

Medlem
Hei!
Driver et lite foretak (salong) som NUF, startet opp i 2010 og har ikke hatt mulighet til å få tatt ut lønn til meg selv enda. Men for 2011 har jeg nå blitt skyldig restskatt på ca 40 000,-, vanvittig surt i og med at dette var penger jeg kunne tatt ut som lønn til meg selv i stedet.. Eller tatt ut som overskudd. Men jeg har overhodet ingen peiling på regnskap, har regnskapsfører men hun har ikke informert meg om at jeg sto i fare for å bli skyldig skatt i fjor/ for fjoråret. Har spurt henne om det ikke fins noen mulighet for å få endret dette, men svaret var nei. Men det stoler jeg ikke helt på.
Fins det noen som helst mulighet for at jeg nå kan få endret dette? Har 3 ukers klagefrist jeg gjerne vil benytte meg av, dersom det fins noen mulighet for å i det minste slippe litt lettere unna?
Kan jeg f.eks. nå klage og legge ved utgifter jeg hadde ved oppstart, som jeg ikke har tatt med tidligere? Som f.eks. leie av hjemmekontor, pc, all kjøring til og fra og for innkjøp av diverse løsøre og alt som trengtes for oppstarten osv, eller sannsynliggjøre at det overskuddet var ment som en sikring for uforutsette utgifter som ville komme i 2012?
Siden det er en salong som er avhengig av kunder så er inntekten både variabel og helt uforutsigbar..
Eller andre muligheter?
Pengene har jeg ikke turt å røre fordi jeg sannsynligvis må hyre en advokat ifht til at leverandøren av et system jeg bruker har brutt både kontrakten, eneretten jeg har, og min opphavsrett på utarbeidelsen av informasjonen om systemet, så summa summarum vil den skatten jeg nå må betale sørge for at jeg ikke har de pengene til advokat og jeg må slå meg konk..
Så jeg er evig takknemlig for innspill!

Steve Cash

Medlem
Vanskelig å si sikkert. Du kan be om at ligningen endres, men jeg tror ikke skattekontoret har plikt til å etterkomme det. Skatt på 40000 i selskapet skulle tilsi et skattepliktig resultat på ca 143000, hvis en regner 28 %, litt rart at du ikke så det da da regnskapet blie ferdigstilt for 2011, uten at vi trenger å gjøre noe stort nummer ut av det. I alle fall er det kritikkverdig hvis ikke regnskapsfører gjorde oppmerksom på det. Men antakelig ikke mer enn kritikkverdig, du kan neppe kreve erstatning, så lenge skatten faktisk er riktig.

Og av et slikt overskudd vil vel ikke litt kjøring og leie av kontor hjemme hjelpe så mye likevel. Merk at hvis dette er NUF med eierselsap som tilsvarer norsk AS så få firmaet leie kontor, du kan ikke trekke fra som hjemmekontor i enkeltpersonforetak.

Aksjeutbytte gir ikke skattemessig fradrag i selskapet, men avsatt lønn i 2011 vil gi det. Men den lønnen må du faktisk utbetale, og dermed bruker du jo pengene du skal bruke til advokat. Beklager, men jeg vet ikke om noen trylleformler som kan fjerne 40000. Men hvis du har store, faktiske kostnader som er uteglemt må du ta det opp med regnskapsfører og skattekontor snarest, og anmode om endring av ligningen.

rgret

Medlem
Vanskelig å si sikkert. Du kan be om at ligningen endres, men jeg tror ikke skattekontoret har plikt til å etterkomme det. Skatt på 40000 i selskapet skulle tilsi et skattepliktig resultat på ca 143000, hvis en regner 28 %, litt rart at du ikke så det da da regnskapet blie ferdigstilt for 2011, uten at vi trenger å gjøre noe stort nummer ut av det. I alle fall er det kritikkverdig hvis ikke regnskapsfører gjorde oppmerksom på det. Men antakelig ikke mer enn kritikkverdig, du kan neppe kreve erstatning, så lenge skatten faktisk er riktig.

Og av et slikt overskudd vil vel ikke litt kjøring og leie av kontor hjemme hjelpe så mye likevel. Merk at hvis dette er NUF med eierselsap som tilsvarer norsk AS så få firmaet leie kontor, du kan ikke trekke fra som hjemmekontor i enkeltpersonforetak.

Aksjeutbytte gir ikke skattemessig fradrag i selskapet, men avsatt lønn i 2011 vil gi det. Men den lønnen må du faktisk utbetale, og dermed bruker du jo pengene du skal bruke til advokat. Beklager, men jeg vet ikke om noen trylleformler som kan fjerne 40000. Men hvis du har store, faktiske kostnader som er uteglemt må du ta det opp med regnskapsfører og skattekontor snarest, og anmode om endring av ligningen.

Tusen takk for svar!
Det med at regnskapsfører ikke sa fra er nok litt min feil også da jeg leverte regnskapet for hele året i mars.. Leverer bare en gang per år i og med at der ikke er så stort regnskap, bare en perm som er enkel og oversiktlig.. Men selvfølgelig, jeg burde hatt oversikten bedre selv. Det har jeg jo lært nå:eek:
Hjemmekontor får jeg leie ja, men har ikke tatt leie for hjemmekontor i 2010, kun for 2011. Hadde også "utgifter" på ca 60 000,- for oppussing av selve lokalet jeg leier, der salongen er, og denne utgiften ble ikke ført for 2010 fordi han som ordnet med snekkere & malere og materialet de brukte, betalte han som gjengjeld for at jeg hadde ordnet mye med en kaffebar han eier... Så du kan si det han var skyldig meg for den jobben gikk opp i opp med min utgift for min oppussing av lokalet. Derfor tenkte jeg ikke på da at jeg burde hatt de fakturaene for å legge ved for denne jobben. Tror du dette er noe som jeg likevel kan få ordnet nå?
Eller, har det overhodet ingen betydning dersom inntjeningen for i år er lavere enn fjoråret, og ved å betale ut lønn nå, for i år, så vil det si at jeg går konk ved å også måtte betale denne restskatten?
Uff, jeg er så grønn på dette at det er flaut..

Steve Cash

Medlem
Hmm, la oss se om jeg skjønner dette med oppussing riktig. Hvis du gjorde en jobb for et annet firma og det firmaet, eller innehaveren, gjorde en jobb deg som var like mye verdt, så har dere byttet tjenester uten at det er penger med i bildet. Og det er fullt lovlig, bare dere sender faktura hver vei, og avregner disse mot hverandre, noe det tyder på at dere ikke har gjort. Men å si til skattekontoret at dere ikke gjorde dette i 2010, eller 2011, nå i dag vil skape trøbbel, ettersom en skal fakturere innen en måned. Og her prater vi om to år på etterskudd. Jeg oppfordrer ikke til å la være lage pliktige salgsdokumenter, men det er veldig trøblete å lage en faktura i 2010 nå! Men, hvis han sender deg faktura, og du sender han, så får du inntekt og kostnad som er lik, og da er du like langt. Hmm, eller tenker du bare på selve fakturaene for innkjøp av materialer? Tja, de er gamle, og de lyder kanskje ikke på navnet til ditt firma, så det er krøkkete å få til.

Hvis du utbetaler lønn til deg selv nå, så må du betale arbeidsgiveravgift og forskuddstrekk i firmaet. Arbeidsgiveravgiften slipper du i og for seg unna hvis firmaet går konk. Forskuddstrekk skal du sette på sperret konto samme dag som du utbetaler lønnen, noe annet er lovbrudd, og går du konk uten å ha dekning for disse pengene så kan du havne i trøbbel.

Men er du sikker på at du må gå konkures p.g.a. kr. 40000? Hvis du har en god sak, så må det være mulig å finansiere advokathonoraret, kanskje motparten blir dømt til å betale saksomkostninger også. Taper du, er det verre så klart. Og tror du (eller advokaten) at du har en dårlig sak, er det best å betale skatten og se framover.

Sist redigert:
Topp