Noen hypotetiske spørsmål

Hei!

Jeg driver litt research til en bacheloroppgave. Kan legge til at dette er et tidlig stadie. Kun ute etter å skaffe meg noen hypotetiske, "ballpark"-tall. Og ettersom det er mange innenfor nett-bransjen her så håper jeg at dere kan gi meg svar på noen enkle spørsmål.

Ok, her er premisset:

Jeg vurderer å basere min oppgave på en businessidé. Selve ideen er en nettside der man trenger en profil og er på utkikk etter å "treffe" andre likesinnede. På ingen måte et forum, ei heller Facebook, men heller mer som en dating-side, bare at man ikke treffes for å finne kjærligheten.

Hvilke muligheter har man når man setter opp en slik nettside? Kan man kjøpe et script? Hva er isåfall prisen for sånt?

Hva ville det kostet å få noen til å designe og kode en slik side "fra bånn av"?

Hvor mye tid vil det ta å drifte noe slikt?

Håper noen kan hjelpe meg til p skaffe et tidlig bilde av en slik situasjon. Takk!
 
Nettby og Blink var eksempler på sider som ikke bare hatt dating i fokus. Disse tjeneste er lagt ned og det har kommet er rekke sider som prøver å ta over hullet i markedet. På kort tid har flere nettsider greit å få et stort antall brukere eks. skybyen. Sider som denne er bygget på joomla! med en component som heter jomsocial. det er helt klart mulig å lage en slik side og det priser for å sette opp dette systemet er ikke fort dyrt i seg selv.

Hvilke muligheter har man når man setter opp en slik nettside?
mulighetene er til stede, like enkelt som om man har satt opp en enkel joomla side. men det arbeidet kommer inn når siden skal designes ettersom joomla kun er en component.


Kan man kjøpe et script? Hva er isåfall prisen for sånt?
ja, for eks. jomsocial i joomla!. det finnes en rekke forskjellige script personlig har jeg ikke prøvd andre.

Hva ville det kostet å få noen til å designe og kode en slik side "fra bånn av"?
Fra bunnen av vil jeg regne med at prisen vil ligge på omtrent 500.000 avhening av hvilke funksjoner. Det vil nok være best å bygge på noe som allerede er utviklet.

Hvor mye tid vil det ta å drifte noe slikt?
Det vil være mye avhening av hvordan systemet er bygd opp. Hver modul som legges til må kanskje overvåket. Det vil si at det bilder for eks. må godkjennes og brukere må ha litt kundeservice for spørsmål og hjelp. Dette kan løses med at man finnes noen frivillige, men det trenger ikke å være veldig lett..
 

Msites Ltd

Livsnyter
Nettsamfunn av forskjellige slag har selvfølgelig sin rett hvis de drives på riktig måte og finner en forretningsmodell som kan gi et positivt resultat på bunnlinjen.

JA, det finnes script for å kunne sette opp slike sider, dette kommer helt an på hvilke egenskaper man ønsker at nettstedet skal ha.

Å estimere noen tall slik abroke her gjør på noe som skal lages fra bunnen av blir omtrent som å spille på lotto. Så lenge det ikke er definert krav etc så er det umulig å si hva noe slikt kan koste. Det kan like gjerne koste 100.000,- som 1.000.000,- så lenge man ikke har laget en kravspesifikasjon.

Det samme med drift av et slikt nettsted. Alt kommer an på hvilken forretningsmodell og driftsmodell man legger seg på.

Du må først sette deg ned og lage en del punkter med krav og ønsker. Så kan man begynne å sette tall på ting.
 

picxx

WF 09
Man kan f.eks. bruke buddypress for wordpress, som er helt 100% gratis.
Hva et custom design vil bli kostende beror jo på hvor omfattende dette skal være og hvor mye du greier å gjøre selv.
Hvor mye tid som går med å drifte det vil jo bero mye på hvor mye tid du er villig til å legge ned i siden. Det skal jo markedsføres, oppgraderes, vedlikeholdes, holde medlemmene i aktivitet og drives support.
 
Takk, msites!

Det er ikke nødvendigvis et nettsamfunn i så måte, men det er det nærmeste jeg kommer som eksempel.

La oss si at man skulle kjøpt et script som nevnte skybyen e.l. hva ligger man på da? prismessig altså!

Noen som har noen lenker til slike sider, klikker meg inn på google etter å ha skrevet dette, men har du en lenke så del den gjerne.
 
Topp