Noen basic spørsmål, håper noen vil hjelpe :)

anneli

New Member
Jeg lurer på noe som sikker er enkelt, men jeg føler er veldig innviklet:
Kan man i et AS betale/dekke de utgiftene man vil selv om man ikke kan få det utgiftsført?

La oss si jeg ønsker at mitt as skal betale et kurs for meg, hvordan fører jeg det opp?
Blir dette en kostnad ETTER at overskudd et oppgjort og skatt beregnet.
Og hvordan fører jeg det opp i regnskapet?
Må jeg betale det ut ifra overskuddet, og hvordan blir det på nesteårs regnskap i forhold til formue?
Innviklet spørsmål men håper noen skjønte ;)
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Kurs er vel her mest et eksempel. I et ENK er du og bedriften ett, dvs at hvis du f.eks. kjøper mat, klær eller kinobilletter, så kan du bokføre det debet 2060 / kredit 1920.

Det blir da ikke utgiftsført, men man holder rede på hvorfor X antall kroner gikk ut av kontoen (balansen).

I et AS er selskapet og eieren (hvem av de?) ikke samme enhet, så rent private ytelser der blir lønn. Om kurs er en privat sak avhenger vel av nytteverdien for selskapet.
 
Topp