Noe spesielt med zip-filer fra Mac?

Dag Frogner

Supermedlem
Etter at jeg gikk over til Mac, klager regnskapsføreren min på at hun ikke får åpnet alle bilagene før hun har konvertert dem flere ganger og at det ofte ligger doble versjoner der.

Dette er snakk om jpg, png og pdf-filer som zippes sammen.

Jeg har trippelsjekket at jeg kun sender alle filene èn gang og har ikke hatt noe problemer med dette før. Har Googlet litt, men ser flere på verdensweb`en som skriver at zip-filer fra en Mac er helt like med tilsvarende filer fra en Windows-maskin.

Beergear.no

Medlem
Kan det være at du har et MYE nyere zip program enn regnskapsfører?
Har ikke så peiling på mac, men det var det første som slo meg...

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg mistenker vel egentlig at regnskapsføreren bruker Windows XP med innebygget "unzipper" og at det kanskje kan være noe kompabilitetsproblemer her. Men jeg bruker kun innebygget zipfunksjon i OS X.

Så kan man jo diskutere om det er meg som burde sende filer som hun ikke har problemer med, eller om hun burde ta 30 sek å laste ned et program som fungerer. :D

Kan nok hende jeg må bare legge alt i en mappe i Dropbox og gi henne link til denne mappen.

Beergear.no

Medlem
Du kan jo kanskje høre med henne hva hun bruker, og eventuellt laste ned winzip for Mac...
Dropbox er jo uansett en grei løsning da.

rthorvald

Medlem
Yemuzip lar deg zippe filer i OSX spesifikt for utpakking på Windows. Du kan spesifisere å utelate osx .ressursfiler, som gjerne blir synlige i Win, og som ikke har noe der å gjøre.

Det løste et lignende problem for meg vs en av mine brukere, som fikk store vanskeligheter med zippene (trolig en kombinasjon av dårlig OSX-handling i WinOset hans og at brukeren ikke forsto seg på det han så).

Finnes sikkert alternativer, men dette funker iallefall for meg.

- rthorvald

Topp