Newbie - Vil ha sidebar som står stille + spm. om bildestørrelse m.m.

Tonje

New Member
Hei, jeg håper noen av dere kan hjelpe meg.
Jeg har forsøkt å google.. men jeg vet ikke navn/ord på hva jeg egentlig er ute etter.
Her er mine spørsmål:

1.
I bloggen min er det slik at når man leser postene og scroller/ruller nedover så ser man ikke lenger det som er på siden (linker m.m.)
Jeg skulle så ønske at det i midten (postene) rullet, mens det på siden sto stille.

Dette er bloggen min Tonje Gram say Hay!
For å se hva jeg mener med rullingen klikk på Freebies.. der er det en del poster.. så man må rulle nedover.

2.
Jeg lurer på dette med størrelse på bilder.
Det jeg driver med krever at man har en grei størrelse på previews, men jeg syntes kanskje bildene er veldig store.
Nå har jeg en stor skjerm.. så kanskje andre ikke føler det samme.
Hos noen har jeg sett de har mindre bilder, men om man klikker på den så ser man en større versjon.

3.
Helt øverst i skjermbildet (hos meg er det blått) står navnet på siden.
Hos meg står det Tonje Gram say hey! deretter Windows Internet Explorer
Hvordan i alle dager får jeg endret dette. (sønnen min styret med dette, men husker ikke hvordan han gjorde det).

4. Helt nederst på sidene mine er det en hvit triangel med et utropstegn i.. og det står error on page.
Hvordan kan dette ha seg? Det eneste jeg tror er fjernet fra originalen er noen reklamelinker til DVD nettbutikker.

Vær så snill og ikke heng dere opp i fargene/designet.. jeg ønsker å ha en blog med noen av de siste innleggene på forsiden slik det er nå..
(skulle gjerne hatt fler, men noe er galt så det blir seende rart ut)

Og til de av dere som forhåpentligvis kan hjelpe meg..
Vit at jeg er fullstendig ny på dette her og kan minimalt med html og ingenting CSS.

Tonny Kluften

Administrator
2. Jeg syns ikke bildene dine er for store. Men uansett, når du poster bilder på wp-admin så kan du velge å sette inn mindre størrelser og du kan la det ligge en link til orginalbildet slik at når man klikker på bildet i posten får man opp orginalbildet på en egen side. Har du ikke tenkt over den funksjonen når du poster bilder?

4. Det er ikke nederst på siden din dette står. Det er nederst i nettleseren IE. I praksis spiller det ingen rolle så lenge alt fungerer som du ønsker på sidene.

Tonje

New Member

Tonje

New Member
2. Jeg syns ikke bildene dine er for store. Men uansett, når du poster bilder på wp-admin så kan du velge å sette inn mindre størrelser og du kan la det ligge en link til orginalbildet slik at når man klikker på bildet i posten får man opp orginalbildet på en egen side. Har du ikke tenkt over den funksjonen når du poster bilder?
Det betyr at jeg manuelt legger et bilde på serveren (full størrelse) og deretter laster opp bilde (mindre) fra PC`n på vanlig måte når jeg skriver en post?

4. Det er ikke nederst på siden din dette står. Det er nederst i nettleseren IE. I praksis spiller det ingen rolle så lenge alt fungerer som du ønsker på sidene.
Så andre ser ikke dette når de er på siden min?

Tonje

New Member
linje 1154 i filen style.css.
legg til "position: fixed".
men da vil du sikkert ha det også for archives (linje 1049, samme sak).

og så er det sikkert ikke helt som du vil ha...

Beklager at det blir litt rotete dette her.. men jeg så dette.. er dette det du sikter til?
.sliderwrapper{
position: relative; /*leave as is*/
overflow: hidden; /*leave as is*/
border: 10px solid navy;
width: 648px; /*width of featured content slider*/
height: 320px;
}

Tonny Kluften

Administrator
Ta alltid backup av innholdet i css fila før du redigerer den. Så kan du bare prøve deg fram.

Det betyr at jeg manuelt legger et bilde på serveren (full størrelse) og deretter laster opp bilde (mindre) fra PC`n på vanlig måte når jeg skriver en post?

Bruker du ikke bildeopplasteren som er i wp-admin? Der har du alle valgene, bare klikke på det valget du ønsker. Og ja, du må laste ned bildet til pc`en din før du laster det opp på bloggen.

Så andre ser ikke dette når de er på siden min?

Joda, alle som bruker samme browser ser det.

Sist redigert:
Topp