nettbutikk varelager finansiering

poolfan75

New Member
hei

er det noen av dere som driver nettbutikk i en viss størrelse som bruker bank til å finansiere varelager?

Er det generelt vanskelig å skaffe finansiering for varelager og kreves det garanti/ sikkerhet utover selve varelageret? hva med rentenivå?

setter pris på alle innspill

wellendorf

Medlem
Nå har ikke jeg tatt opp lån til min nettbutikk, men vil si jeg driver en nettbutikk "i en viss størrelse" slik jeg definerer det.
Men til spørsmålet ditt; ja, du må nok garantert ha sikkerhet i bolig eller tilsvarende for å få finansiering.

Britta

stoffdronning
Ettersom jeg akkurat har vært gjennom det: bankene liker dårlig å gi lån med sikkerhet i varelager. Begrunndelse: Får du ikke solgt det, får de heller ikke solgt det. Si: den har ingen verdi for banken.

Hos meg ble det et topplån på bolig (8%, det jobbes for å få det ned) som jeg leier videre til bedriften.
Hun i banken sa, at du ikke skal ta opp lån i privat bolig på vegne av bedriften, men tar boliglån privat og leie det videre til bedriften. Det var noe med at hvis du går konkurs kan bostyreren tar hele verdien som utgangspunkt og ikke bare det du har i lån = mye mer penger for bostyreren. Noe der.

Hilsen, britta

quicktech

Medlem
Det vil sannsynligvis være en smidigere løsning å finansiere fordringsmassen i stedenfor varelageret, dvs at du får betalt fra en finansinstituisjon dagen etter handelen selv om kunden bruker noen uker på å betale. Klarna er flink på dette.

Så får du heller gå i dialog med leverandørene dine om romsligere betalingsvilkår. Går de med på å gi deg 60 dagers betalingsfrist mot et depositum for eksempel?

Topp