nettbutikk-feedback

selbekk

Medlem
Hei dere!

Jeg har vært litt busy med å utvikle en nettbutikk fra scratch i det siste, som et skoleprosjekt. Jeg skal levere den i løpet av helgen, og har lyst til å levere fra meg det beste jeg kan.

Jeg håper derfor dere kan gi meg litt tilbakemelding på hvordan dere opplever nettsiden å handle i, administrere og generelt være i.

Hovedside: Luxus (ex. bruker hvis du ikke vil lage din egen - br. navn: kjell_inge, passord: aker)
Administrasjon: Administrasjonspanel (br. navn: admin, passord: admin)

Føl fri til å herje litt, som dere kanskje skjønner fra de beskrivende tekstene, har jeg bare laget dummy-innhold.

På forhånd takk!

edit1: jeg vet det er en svakhet at man ikke kan legge til ting i handlekurven før man er registrert. Litt teit muligens, men det var en feil jeg gjorde relativt tidlig, og hele databasestrukturen er bygget opp rundt... så den får jeg heller bare overleve.

edit2: denne siden er utviklet med endel css 3-features, og vil derfor mest sannsynlig se litt ... kjedelig ut i IE... Den ble utviklet fra Chrome, men har testet den på de nyeste versjonene av Safari, Opera og Firefox (for mac, vel å merke) i tillegg. Menyen blir helt kaos i IE6, men fungerer fortsatt.. noen som vet hvordan jeg kan få dem til å se litt penere ut i IE6 btw? Tips mottas med takk :)

Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Må man logge inn for å putte ting i handlekurven? Hvorfor ikke ta innlogging etter at handlekurven er fyllt opp? Skremmer man folk ved å be dem logge inn først?
Ellers er det veldig enkelt og greit å bestille. Men skal dere sende varer for f.eks. 100.000 i oppkrav?

For store fonter.

Sendknappen er ikke på plass på Luxus - Kontakt

Hva med en ramme rundt produkt drop down? Har den runde hjørner kun i FF? I IE7 ser den ikke bra ut.

Sist redigert:

selbekk

Medlem
som jeg sa, så vet jeg at innlogging før shopping er en svakhet... men det er nå sånn datastrukturen min ble, er altfor mye arbeid å endre det nå (skal leveres søndag)

Fontene er satt til 100%, etter standardene jeg fant på W3C sin tilgjengelighetsguide... bare å justere ned! :) Er det noe spesielt område der fonten er for stor, eller mener du generelt?

Sendknappen skal jeg fikse, takk :)

jeg er ikke sikker på hva du mener med ramme.. Den har runde hjørner og skygger i chrome, safari, opera og firefox ( i alle fall )... Jeg vil ikke drive med hacks for å glede IE brukere, de får bare steke for seg selv.

Tonny Kluften

Administrator
Hvis du lar IE-brukere steke så er det du som får svi, vil du ikke selge? Alt må fungere i IE, det er aller viktigst, etter det er det viktig at det fungerer i andre nettlesere selvfølgelig.

Det er et skoleprosjekt? Hvilken oppegående sensor vil gi godkjent til et nettsted som blåser i brukeropplevelsen til de fleste brukerne?

selbekk

Medlem
Jeg blåser ikke i brukerne, men å pakke inn hvert element jeg vil ha avrundede kanter på, i 4 div-er, er ikke bra for brukeropplevelsen i noe. Hva mener du med ramme rundt drop-down boksene egentlig? så vidt jeg kan se, har drop-down boksene grå bakgrunn?

poenget mitt er vel at siden er brukervennlig for alle browsere (selv for ie 6), og en enda bedre opplevelse for brukere med nyere nettlesere.

Jeg føler at jeg har tatt hensyn til hoveddelen av alle brukere, inkludert de med IE. Men hvis man ikke videreutvikler koden sin når standardene gjør det, vil internett aldri bli et bedre sted å være... og nettleserne ville heller ikke utviklet seg.

Hvis du føler at jeg gir blaffen i flesteparten av brukerne, vil jeg gjerne at du begrunner uttalelsen din. Med unntak av avrundede kanter og gradients på noen av bakgrunnene, er siden relativt identisk i alle browsere.

Angående postoppkrav og sending av dyre pakker, så nei, det er ikke planen. Men oppgaven var spesifikk på at man ikke skulle behandle betalingsdelen. Jeg la derfor alt klart til å kunne betale med kort hvis noen skulle ønske å lage en ordentlig butikk ut av denne siden.

Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Hva mener du med ramme rundt drop-down boksene egentlig? så vidt jeg kan se, har drop-down boksene grå bakgrunn?

Jeg mener f.eks. å sette border:1px solid #000000; i en egen IE css fil slik at det blir penere å se på for IE-brukere. Når det ikke er runde hjørner så trengs noe annet, en grå firkant er ikke så pent.

Hvis du føler at jeg gir blaffen i flesteparten av brukerne, vil jeg gjerne at du begrunner uttalelsen din.
Det er bare den uttalelsen om at du ikke gidder å jobbe ekstra for at IE-brukere skal få en like bra brukeropplevelse som de andre og at de kan seile sin egen sjø.

Topp