Nettbutikk - avkreve gebyr ved retur innen 14 dager?

Linderman

Medlem
Det er absolutt ikke lov å kreve gebyr før 14 dager.
Og returfrakten er det kjøper som må stå for. Hvis ikke avsender har det inkludert da.
 

xdex

Medlem
Riktig det, gebyr er ikke lov. Når det gjelder retur skal det hovedsakelig dekkes av kjøper.
 
Det kommer jo helt ann på hva slags gebyr det er snakk om.

Den nye loven sørger for at det kan kreves gebyr for returfrakt fra kunde (om du velger å legge ut for kunde).
At ikke det er mulig å kreve noe form for gebyrer før 14 dager har jeg aldri hørt om, angreretten skal benyttes aktivt av kunde (men den skal også opplyses om). Om kunden ønsker å bytte ett produkt utenom angreretten så ser jeg ingen grunn til å ikke kunne kreve ett gebyr. Om det er en god praksis er en annen ting.

"Før falt angreretten bort hvis du hadde tatt varen i vanlig bruk. I den nye loven har du fortsatt angrerett i fjorten dager, men du kan måtte betale erstatning for verdiforringelsen."

"Du skal også få vite at du må betale for returen, ellers må selger dekke det selv.

- En god huskeregel er at hvis ikke selger opplyser om at du må betale for returen får du den gratis, sier Ingeborg Flønes."

http://www.forbrukerradet.no/forside/presse/pressemeldinger/en-grenseløs-angrerett
 
Topp