Nedlasting av musikk fra nettbutikk - WAV eller mp3 ?

sammy

Medlem
Jeg har en "nettbutikk" i startfasen.
Det er meningen at kundene skal kunne laste ned audiomateriale som ringetoner, musikk, lydbøker og lignende.
Dette kan jo lastes ned både som Wav og mp3 filer, Wav gir jo en noe bedre kvalitet på lyden, men tar jo også lengre tid og laste ned.
Jeg vil antagelig selge både hele album og enkeltmelodier.

Det hadde vært intresant å høre deres mening.

Vennlig hilsen
sammy:)

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Som "ikke lyd freak" vet jeg hva mp3 er. Om jeg hadde fått beskjed om at jeg kunne lastet ned flac filer hadde jeg nok ikke handlet... (selv om det sikkert er bedre)

Så moralen må være, tilpass filtypene til din målgruppe

U

Uregistrert

Guest
... eller bare tilby begge deler, så blir vel strengt tatt alle fornøyde :)

Det kan nok være, men jeg er ikke så sikker. Det vil jo si enda flere "operasjoner" å velge mellom fra kjøperens side. Vill ikke det bare virke mer "forvirrende"?
Og hvis noe av "materialet" skal kunne lastes ned til mobiltelefoner, må ikke filene da være mp3?

Vennlig hilsen
sammy

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
mp3 tar ca. 10 ganger mindre plass enn wav.
Når en 3 minutters track tar 3.5Mb, så er det nok ikke mange som ønsker seg wav når de skal laste ned en hel CD.
Med variable bitrate så ble dessuten mp3 formatet nokså forbedret.

Disse er sikkert god lesing:
MP3 - Wikipedia, the free encyclopedia
Advanced Audio Coding - Wikipedia, the free encyclopedia

Jeg har tenkt i samme baner når det gjelder en del forskjellige CDer fra selskapet som foreldrene mine har. Har du tenkt å (også) bruke amazon/itunes, eller kun egen hosting?

sammy

Medlem
mp3 tar ca. 10 ganger mindre plass enn wav.
Når en 3 minutters track tar 3.5Mb, så er det nok ikke mange som ønsker seg wav når de skal laste ned en hel CD.
Med variable bitrate så ble dessuten mp3 formatet nokså forbedret.

Disse er sikkert god lesing:
MP3 - Wikipedia, the free encyclopedia
Advanced Audio Coding - Wikipedia, the free encyclopedia

Jeg har tenkt i samme baner når det gjelder en del forskjellige CDer fra selskapet som foreldrene mine har. Har du tenkt å (også) bruke amazon/itunes, eller kun egen hosting?

Jeg bryker en " mikro store" som heter: thebizmo.
Søk på TheBizmo

Det hadde vært artig å høre din mening. (Når du kommer inn på thebizmo, så let etter ordet "featured stores" der vil dy se eksempler på hvordan det kan se ut)

Vennlig hilsen
sammy:)

Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hm.. min mening sålangt er at dette kan være veldig interessant for single artists. Skal videreformidle info'en til en jeg kjenner.
Jeg så bl.a. "spotify" i listen med butikkene, og er ikke helt overbevist om *det* er en god ide i alle tilfeller. Men veldig nice at noen har tenkt så langt og gjort så mye.

Topp