Når skal man være fornøyd?

Laser

Medlem
Jeg har laget ett nettsted der jeg presenterer en oversikt over selskapslokaler og cateringleverandører i Bergen/Hordaland. Jeg tjener noen slanter ved å selge annonsering og synlighet til aktørene.
Link: Mitt selskap
Dette er en meget spisset bransje, og jeg har en begrenset kundegruppe. For å kunne selge betalte oppføringer til flest mulig må jeg forsvare at siden min får nok besøk og nok oppmerksomhet fra besøkende som kan bli deres kunder.
Nå har jeg holdt på en stund og ser at jeg har et jevnt økende besøksantall, og har dermed noen spørsmål.

Hvordan kan jeg finne ut hvor mange besøk jeg kan forvente?
Når kan jeg si meg fornøyd?

picxx

WF 09
Hvordan kan jeg finne ut hvor mange besøk jeg kan forvente?
Når kan jeg si meg fornøyd?

1. Du bruker et statistikkverktøy, f.eks. google analytics og baserer forventet trafikk på trafikkhistorikk.
2. Aldri.

Laser

Medlem
Ok, jeg er fortsatt litt ung for å ha lang historikk å sammenlikne med. La meg omformulere litt;
Kan man på noen måte anslå potensiell trafikk innenfor denne bransjen?

hansson

Langveisfarende
Helt umulig å si, men Norge er et veldig lite land. Og Bergenshalvøen e' et grådi' lite land det òg... så du gjør det ikke spesielt enkelt for deg selv. Fordelen med en så spisset nisje som du har er at trafikken du får trolig vil være av høy kvalitet (folk som faktisk leter seriøst etter selskapslokaler), og du vil få annonsører som vet at de treffer riktig publikum selv om dette publikummet ikke er så stort. Men hvor mange bergensere, privatpersoner, leier selskapslokaler per uke? Trolig ikke mer enn et tosifret antall i Stor-Bergen (vill tipping-alert). Dermed kommer det aldri til å ta helt av, fordi aktiviteten begrenses av bergensernes sosiale liv og ikke av hvor mange som er på nettet.

Kanskje en vinkling for næringslivet kunne være en idé for å øke antallet potensielle besøkende?

Hvorfor ikke multiplisere oddsene for å tjene gode penger ved å lage en slik side for hver by i landet? Eller lage en landsomfattende database for selskapslokaler? Besøkende får så annonser vist basert på hvor i landet IP-en befinner seg, osv. Mye jobb å sette opp, men når det er gjort trenger du kanskje bare å vedlikeholde en gang i året og selge annonser.

Mer bruk av presentasjonsbilder i storformat ville nok gjort siden mer tiltalende. Og når bilde og beskrivelse mangler slik som her Kryddar - Mitt selskap så blir informasjonsverdien veldig tynn. Et bilde burde være minimum på alle stedene.

Ble litt utvidet tilbakemelding her, får håpe du får noe ut av det. Stå på ;)

Laser

Medlem
Neste mål; Høyere i Google

Takk for fyldig svar Hansson!
Du har mye rett i det du sier, jeg har en begrenset kundemasse og et begrenset publikum. Men til gjengjeld har jeg besøk av høy kvalitet og i riktig modus.

Her er mange ekspansjonsmuligheter for å bygge ut nettstedet, og jeg har mange planer for framtiden. Det hadde ikke vært noe problem å legge ut bilder og masse info om alle aktørene/lokalene, men jeg selger plasseringer og synlighet, og det må være et utgangspunkt for alt. Jeg må hele tiden avveie hvor jeg skal legge inn energien, og det blir en fin balanse mellom å bygge trafikk og salg av annonser. Jeg er avhengig av begge grupper for å komme videre.

Mitt neste mål er å havne høyere på Google på søkebegrepet "Selskapslokaler i Bergen".
Noen tips?

hansson

Langveisfarende
Du kunne kanskje begynne med å putte inn "Bergen" i tillegg til "Selskapslokaler" sidetittelen på fronten, og kanskje erstatte Bergen med "Askøy" osv. på undersidene for hver kommune. Og så gjort det samme i footeren, en lenke med ankerteksten "Selskapslokaler Bergen" som lenker til denne kategorien (eller fronten hvis det er denne du vil ha mot hovedsøkebegrepet) og Selskapslokaler Askøy.. osv. Da vet i alle fall Google hva du driver med. Så må du skaffe deg innlenker på disse ankertekstene.

Topp