Någon som importerar från Europa?

Hej

Tänkte höra om det är någon som parallellimporterar från Europa här? Jag vet det är lagligt och så, men det kan ju uppstå problem fastän saker och ting är lagligt. Jag kollade upp lite priser på kända varumärken gällande kläder, jag förstår inte hur det kan skilja så mycket i pris. När saker och ting blir 100% dyrare i Norge så är det inte en fungerande marknad enligt mig. Synpunkter? erfarenheter? bara skriv :)

skattesystemen och lönenivån påverkar ju givetvis, men skattenivån är ju marginell mot för andra länder, lite småtull på vissa varor och mängder är tullfria. Extrem tull på varor för att skydda bönderna men det är som det är.
Lönerna är ju lite högre men det ska ju inte påverka priset med 100%..

Jeg tenker på skatte og avgiftsnivået til bedrifter i Norge, det er få (ingen?) bedrifter som har 100% fortjeneste på ett produkt, men klesbransjen har gode marginer men selger mye varer på salg.

For hver 100 lapp en person med feks enkeltmannsforetak tjener skal staten ha 25 % mva og 27% skatt og 11% trygdeavgift. Pluss høye leiepriser, høye fraktpriser etc.

Første jeg tenker på der er telekiosken/elkjøp etc som tar 79-149kr for en skjermbeskytter med en innkjøpspris på 0,05-0,08$.
De har naturligvis mange utgifter/kostnader underveis, men er en herlig prosent i utgangspunktet.

Joda, formulerte meg litt vagt. Det er få som har ett snitt på 100%, jeg selger selv produkter i en av mine butikker som jeg har veldig høy fortjeneste pr produkt men da selger jeg også andre produkter med veldig lav fortjeneste så totalt så har jeg ikke veldig høy fortjeneste.

Men det er jo ikke til å stikke under en stol at mange aksjonærer, ledere og eiere tar ut fryktelig store utbytter i mange bedrifter.

Kiwi/Norgesgruppen klager jo på prisnivået hos sine leverandører (det stemmer sikkert) men Norgesgruppen fikk vel ett overskudd på drøye 3 milliarder for ikke lenge siden.

Svimlende overskudd | Siste

Handelsbladet (ett snitt på 485 000 i bonus til butikksjefene)

Jeg tenker på skatte og avgiftsnivået til bedrifter i Norge, det er få (ingen?) bedrifter som har 100% fortjeneste på ett produkt, men klesbransjen har gode marginer men selger mye varer på salg.

For hver 100 lapp en person med feks enkeltmannsforetak tjener skal staten ha 25 % mva og 27% skatt og 11% trygdeavgift. Pluss høye leiepriser, høye fraktpriser etc.

mva avgiften är väl i grunden ett nollsummespel. angående skatt och trygdeavgift så har jag inte hundra koll, jag vet dock att man i norr får stora subventioner. Jag köper inte höga fraktpriser eftersom de är som oftast gratis från europa, däremot så kanske fraktkostnaden inom landet är dyrt om man sänder som exempelvis internetbutik. Höga leiepriser vet jag inte, då må man jämföra mot jämbördiga aktörer i europa. Men billigt är ju inte Norge känt för på leiemarknaden.

Jag har en liten egen teori om varför det är dyrt, onödigt dyrt.. Norskar är lata, detta är ju vetenskapligt bevisat. Företagare likaså, väldigt lätt att använda sig av en norsk grossist, därmed går ju priset upp 40% direkt mot för att lägga ner lite mer jobb och tid på att importera själv. Det råder oligopol på de flesta marknader i Norge vilket håller upp priserna väldigt mycket, ska kanske tillägga att detta är naturliga oligopol, inget som hindrar andra aktörer att etablera sig.

mva avgiften är väl i grunden ett nollsummespel. angående skatt och trygdeavgift så har jag inte hundra koll, jag vet dock att man i norr får stora subventioner. Jag köper inte höga fraktpriser eftersom de är som oftast gratis från europa, däremot så kanske fraktkostnaden inom landet är dyrt om man sänder som exempelvis internetbutik. Höga leiepriser vet jag inte, då må man jämföra mot jämbördiga aktörer i europa. Men billigt är ju inte Norge känt för på leiemarknaden.

Jag har en liten egen teori om varför det är dyrt, onödigt dyrt.. Norskar är lata, detta är ju vetenskapligt bevisat. Företagare likaså, väldigt lätt att använda sig av en norsk grossist, därmed går ju priset upp 40% direkt mot för att lägga ner lite mer jobb och tid på att importera själv. Det råder oligopol på de flesta marknader i Norge vilket håller upp priserna väldigt mycket, ska kanske tillägga att detta är naturliga oligopol, inget som hindrar andra aktörer att etablera sig.

Jeg vet ikke hvilke varer og hvilken størrelse på bestilling du snakker om. Men frakt i Europa er ikke gratis, det er også få store butikker innen klesbransjen som kjøper varer fra norske grossister, heller ikke møbelbutikker. Men du må huske at Norge er ett mye mindre marked så vi får vel litt lavere priser enn feks svenske importører som har større kundegrunnlag. Og vi er generelt mer opptatt av kvalitet (selv om pris og kvalitet ikke alltid henger sammen).
De jeg kommer på i farta er leketøybutikker, der kommer en del fra en stor Norsk grossist.
Mindre butikker vil naturlig nok bruke feks norek i starten men elektronikk er det lav fortjeneste på uansett.

Så jeg synes ikke det at vi er (i følge deg) late forklarer prisnivået i Norge.

Lata var mer på skämt, bättre ord är bekväma :) För dålig konkurrens på marknaden generellt ställer till det för konsumenter som må betala för mye, fast det är ju som du säger. Norge är en liten marknad.

"Og vi er generelt mer opptatt av kvalitet (selv om pris og kvalitet ikke alltid henger sammen)." Där är jag inte enig, bara se på maten här i Norge, det är ju katastrofdåligt trots att den borde kunna ligga i världstopp. Här förstör ju rema1000 och coop det hela men men..

Norge är en väldigt intressant marknad, jag tror man klarar sig långt på att kunna organisera. Ett klockrent exempel idag är Gresvik kedjan, xxl och sport1... XXL är överlägsen, prismässigt är de rätt jämbördiga men organisation och logistik är i en annan klass. Bara lägga upp årsrapporterna bredvid varandra så KNUSER XXL de övriga..

cruzader

Medlem
Men frakt i Europa er ikke gratis
Gratis er ikke det, men er billigere få fraktet en 30kg pakke med bud mellom land i europa enn for meg sende en 10kg pakke med posten til nabobygden her til lands.

Evnt kan man sende en kontainer for prisen av en palle her.
En 1000kg palle dør til dør fra england til norge koster mindre enn en 50kg halvpalle med bring fra en side av bergen til andre.

XXL är överlägsen, prismässigt är de rätt jämbördiga men organisation och logistik är i en annan klass. Bara lägga upp årsrapporterna bredvid varandra så KNUSER XXL de övriga..

Dolphin Invest som er selskapet til XXL grunderen har jo også gått inn i Expert som har gått fra nesten konkurs til det som ser ut til å bli en sterk og konkurransedyktig kjede igjen.
Det var også samme mannen som bygget opp Elkjøp (el giganten heter det vel i sverige).
Så han vet tydeligvis hva han driver med :)

Edit: Men det viser bare litt av poenget mitt tidligere om at Norge er ett lite marked og du må satse stort for å få lavere innkjøpspriser.

Sist redigert:
Dolphin Invest som er selskapet til XXL grunderen har jo også gått inn i Expert som har gått fra nesten konkurs til det som ser ut til å bli en sterk og konkurransedyktig kjede igjen.
Det var også samme mannen som bygget opp Elkjøp (el giganten heter det vel i sverige).
Så han vet tydeligvis hva han driver med :)

Edit: Men det viser bare litt av poenget mitt tidligere om at Norge er ett lite marked og du må satse stort for å få lavere innkjøpspriser.

XXL har ju svenska huvudägare, de vet vad de sysslar med, är ju investor. De agerar från skatteparadis helt lagligt. Inte svårt att göra affärer om man äger banker och agerar från skatteparadis, i grunden är de givetvis skickliga. Dolphin invest har jag inte koll på, de är säkert skickliga.

XXL har ju svenska huvudägare, de vet vad de sysslar med, är ju investor. De agerar från skatteparadis helt lagligt. Inte svårt att göra affärer om man äger banker och agerar från skatteparadis, i grunden är de givetvis skickliga. Dolphin invest har jag inte koll på, de är säkert skickliga.

XXL ble startet i Norge av 2 brødre gjennom dolphin invest, og svenskene kjøpte vel bare 50% av selskapet? De har vel kanskje aksjemajoritet da det også er 2 andre eiere som deler de resterende 50% om jeg ikke husker feil.

Men det er jo samme historien egentlig, elkjøp/elgiganten - stor kjede som opererer både i Norge og Sverige, XXL - stor kjede som opererer i både Norge og Sverige (snart finland?)
Så det er vel veien å gå om du ønsker å bli størst.

Hej

Tänkte höra om det är någon som parallellimporterar från Europa här? Jag vet det är lagligt och så, men det kan ju uppstå problem fastän saker och ting är lagligt. Jag kollade upp lite priser på kända varumärken gällande kläder, jag förstår inte hur det kan skilja så mycket i pris. När saker och ting blir 100% dyrare i Norge så är det inte en fungerande marknad enligt mig. Synpunkter? erfarenheter? bara skriv :)

Men jeg er litt interessert i disse prisene du snakker om, mitt inntrykk er at kjente merker er ganske dyre i andre europeiske land også.

Topp