Mva-regler i EU.

digre

New Member
Hei,

First things first, flott forum dere har her, har vært inne og tyvtitta noen ganger og funnet svært mye nyttig og interessant. På tide jeg registrerte meg nå! :)

Jeg driver for tiden butikk i Norge hvor jeg selger virtuelle produkter til det norske markedet. Jeg betaler MVA og hele den pakka her i landet. Jeg holder på å utvide denne butikken til Danmark og Sverige, men finner svært lite om VAT-reglene på denne type salg. Jeg skal drive nettsidene på dansk og svensk, fra .dk og .se-domene, samt markedsføre aktivt mot disse landene.

Jeg har lest meg til at EU krever VAT for nedlastbare og virtuelle produkter (programvare, musikk, bilder etc), men det jeg spesifikt savner er en minstegrense for omsetning, som f.eks i Norge er på 50.000, og om denne grensen i det hele tatt eksisterer.

Det eneste jeg hittil har funnet er et norsk skriv fra Skatteetaten;

"En viktig begrensning i plikten til registrering etter de nye reglene er at utenlandske tjenesteytere, hvis eneste aktivitet innen EU er elektronisk levering av de omtalte tjenester, ikke skal registreres/beregne avgift dersom denne omsetningen er mindre enn EURO 100 000 (ca. NOK 750 000 pr. august 2002) i året."
Link til hele skrivet.

Dette er jo vel og bra, men dette er datert 7.mai 2002, og jeg vil helst ikke bruke norske skattemyndigheter som kilde for omsetningsgrense i utlandet.

Er det noen som har noen erfaringer eller innsikt i dette? Jeg kommer neppe til å omsette for mer enn 100.000 euro på en stund, og vil helst unngå enda en papirmølle. Tenkte jeg skulle høre her før jeg begynte å slenge rundt eposter til svenske og danske skattemyndigheter.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Som regel kan du ikke forholde deg til et skriv fra Norske myndigheter om hvordan du skal forholde deg til EUs lover og plikter: det må du nok ta opp med EU selv, eller et av medlemslandene - kanskje alle?

Det første jeg tenkte var at du kunne start en bedrift i EU, og selge derfra, det ville gjort ting lettere for dine kunder. Vi har gjort noe lignende da vi startet opp med salg av våre vanndispensere i Nederland. Har du et selskap i et EU-medlemsland har du hele EU som markedet.
Det ville blitt en helt annen diskusjon, fordi da snakker vi om hvordan du skal skattes av inntekten av det utenlandske selskapet her i Norge, og er det for alle dine kunder ingenting å forklare lenger: de importerer ikke lenger en tjeneste fra utenfor EU lenger.

Men nå var det egentlig ikke det du etterspørte (med til det har jeg ikke noe svar heller).

digre

New Member
Som regel kan du ikke forholde deg til et skriv fra Norske myndigheter om hvordan du skal forholde deg til EUs lover og plikter: det må du nok ta opp med EU selv, eller et av medlemslandene - kanskje alle?

Ja, det vil være helt galt å stole på noe fra norske myndigheter angående dette, men dessverre er dette den eneste 'dokumentasjonen' jeg har funnet ang. emnet. Skal selvsagt ikke slå meg til ro med det, men da vet jeg iallefall et det er en sjanse for at det finnes en omsetningsgrense før VAT må betales i EU, eller iallefall at det fantes en tidligere (dette skrivet er jo strengt tatt fra 2002).

Det første jeg tenkte var at du kunne start en bedrift i EU, og selge derfra, det ville gjort ting lettere for dine kunder. Vi har gjort noe lignende da vi startet opp med salg av våre vanndispensere i Nederland. Har du et selskap i et EU-medlemsland har du hele EU som markedet.
Det ville blitt en helt annen diskusjon, fordi da snakker vi om hvordan du skal skattes av inntekten av det utenlandske selskapet her i Norge, og er det for alle dine kunder ingenting å forklare lenger: de importerer ikke lenger en tjeneste fra utenfor EU lenger.

Dette er selvsagt en mulighet, men det vil gi en hel del ekstraarbeid for min del, flere myndigheter å forholde meg til og flere lover og regler som jeg må sette meg inn. Hadde håpet det fantes en annen mulighet, hvis ikke må jeg kanskje bare bite i det sure eplet. ^^

Hvis du selger fra Norge er det vel vanskelig for danske og svenske myndigheter å kreve eller forfølge deg i forhold til dette.

Hvis du skal kreves for avgifter må du vel høyst sannsynlig være registrert i landene.
EUs lovgivning sier at et at selskap utenfor EU som selger virtuelle eller nedlastbare produkter til privatpersoner innenfor EU må betale VAT av denne omsetningen. Det er nær sagt umulig for EU å håndheve disse reglene, så ja, jeg hadde sikkert ikke fått noe pes. MEN, hvis det først skulle eksplodert i dette markedet og det faktisk blir litt penger, så vil jeg gjerne ha mitt på det rene fra starten av. :)

Hvis jeg må betale VAT så vil det bety at jeg faller farlig langt bak konkurrentene på markedet, da de fleste av disse er registrert i USA og gir totalt blaffen i EUs regelverk på dette området.

digre

New Member
jeg ville kanskje mistenke at logikken er at du er vat-pliktig i EU hvis du er mva-pliktig her hjemme?
Det er vel to forskjellige markeder, såvidt jeg har forstått har ikke den norske omsetningen noe med EU å gjøre. En inntekt på eksport til EU skal skattes og behandles som inntekt i Norge. Hadde det vært et fysisk produkt ville forbrukeren i EU hatt ansvaret for VAT og evt. toll. Det er spesifikt salget av virtuelle produkter, som ikke krysser noen fysiske grenser som er problemet. Da blir reglene litt uklare. Men jeg har sendt en e-post til danske myndigheter nå, så får vi se hva de mener om saken. :)

Topp