mva på import av varer

svarstad

Medlem
det har seg slik at jeg har importert noen varer fra kina til norge, avsender har satt en meget lav verdi på forsendelsen slik at jeg kommer til å betale alt for lite mva for varene. har sendt mail til leverandør og sagt at jeg vil ha full verdi på faktura i fremtiden på mine forsendelser. kan jeg ringe selskapet som fraktet varene og si at verdien er mye høyere enn det som ligger vedlagt, eller er det andre måter jeg kan betale mellomlegget på for lite mva. ?? noen som har gode råd her?

hansson

Langveisfarende
Du kan kanskje fikse dette med tollagenten som tar varene over Svinesund/inn på flyterminalen for deg. Det er de du vanligvis betaler inn momsen til. Du kan nok i teorien bare oppgi riktig mva-sum til myndighetene og betale inn, men du får vel da et problem i forhold til ditt eget regnskap hvis ikke fakturaen står i stil.

Fredrik

Medlem
Nja. Dersom du feks ikke hadde betalt noen som helst MVA inn i landet og skal selge dette videre så betyr det bare at du ikke kan trekke fra MVA. Resultatet blir det samme til slutt uansett.

Men ellers kan du få et problem dersom tollvesenet foretar en sjekk og finner ut at verdien er noe annet enn oppgitt.

Topp