MVA på arrangement i utlandet?

ACW

New Member
Hei,

Jeg fikk gode svar på mitt forrige spørsmål, så jeg prøver meg med en ny problemstilling som jeg er veldig i tvil om.

Vi er et lite firma som skal arrangere et kjøreevent på en bane i Tyskland. Det lages en pakkepris som inkluderer flybilletter, hotell der nede, transfer, leie av biler og instruktører, kostnader til baneleie, mat o.l.
Et kortselskap skal tilby dette til sine kunder som et medlemstilbud og vil ta betaling direkte fra kundene. Vi skal fakturere kortselskapet samlet for deltakerne som er påmeldt.

For at vi ikke gjør noen feil, må vi beregne mva på fakturaen vi sender kortselskapet? Selv om dette gjelder transport + arrangement i utlandet? Eller vil dette være unntatt fra mva?

Vi bør vite slik at vi setter riktig pris i utgangspunktet og ikke fakturerer kundene for lite og går på en smell når det gjelder mva.

Ane :)

Bjørn Andersen

Webmaster
kortselskapet krever vel bare betalingen for dere, de er betalingsløsningen deres?

Isåfall skal du legge på moms til kunden

Mannen i gata

New Member
Du bør avklare hvem som er den egentlige kunden, (er det kortselskapet eller den som reiser). For øvrig, siden arrangementet er i utlandet så skal det ikke beregnes moms. Jeg har hentet en melding fra Skattedirektoratet fra 1996 som sier litt om dette, i lys av Norsk idrettsforbunds sponsorturer til utland:

"Etter merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr 1 skal det ikke betales avgift av omsetning av tjenester til
utlandet. Bestemmelsen er nærmere avgrenset i Finansdepartementets forskrift nr 24 av 23. februar 1970
vedrørende omsetning av varer og tjenester til bruk i utlandet mv § 8. Etter bestemmelsens annet ledd bokstav
a skal det ikke betales avgift av tjenester som utføres i utlandet. Finansdepartementet antar at den omsatte
reklametjeneste må anses utført i utlandet når en sponsors logo blir eksponert under et arrangement i utlandet.
En antar således at den del av avtalen som gjelder arrangementer i utlandet kan faktureres uten
merverdiavgift."

Topp