MVA fra elektronisk salg

alex1500

Medlem
MVA på elektronisk salg

Hei.

Jeg driver ett norsk programvare firma (ENK). Ene kunden min er ett annet norsk firma (AS). Kunden betalte en lisens for programvare, via share-it payment servies (tysk firma). Det ble ikke spesifisert noe MVA beløp når kunden kjøpte programvaren. Spørsmålet mitt er, skal MVA som man betaler regnet inn i summen som kunden betalte, eller skal man legge MVA oppå hele beløpet som kunden betalte?

Eksempel: Kunden betalte 3500 kr tilsammen. Skal man beregne 700 kr (2800+700 = 3500), eller 875 (3500+875=4375) i MVA?

Sist redigert:

Smbinfo

Medlem
Hei.

Jeg driver ett norsk programvare firma (ENK). Ene kunden min er ett annet norsk firma (AS). Kunden betalte en lisens for programvare, via share-it payment servies (tysk firma). Det ble ikke spesifisert noe MVA beløp når kunden kjøpte programvaren. Spørsmålet mitt er, skal MVA som man betaler regnet inn i summen som kunden betalte, eller skal man legge MVA oppå hele beløpet som kunden betalte?

Eksempel: Kunden betalte 3500 kr tilsammen. Skal man beregne 700 kr (2800+700 = 3500), eller 875 (3500+875=4375) i MVA?

Gitt at du visste at det var en norsk kunde på forhånd og ga denne kunden en pris, så skal du beregne 700 i mva. Du må også lage en faktura og sende denne til ASet, så de får fradrag for den samme momsen.

Visste du ikke at det var et norsk firma? Da gjør du det på den siste måten. Skal du beregne 875 i mva, må du isåfall sende en egen faktura på denne MVA'en.

Er share-it en ren betalingstjeneste? eller er det mer en som nettbutikk å regne, alla download dot com?

Da har kunden allerede fått ett salgsdokument uten MVA spesifisert (fra share-it). Første tanken er at det da er ASet selv som må behandle dette etter reglene for import/fjernleverbare tjenester. Og at et evt ansvar for å inndrive den norske mva'en ligger hos share-it og ikke hos deg.

Men uansett, husk at dette må spesifiseres ovenfor kjøper. På denne måten går dere begge i 0 som om salget var gjort uten mva. Innberetter du det uten å spesifisere det ovenfor kjøper går minst en av dere i minus.

Mva er kun ment til å være en skatt på privat forbruk og ikke mvaregistrerte firmaer.

alex1500

Medlem
Jeg visste ikke om denne kunden på forhånd, de kjøpte programvaren uten å ha vært i kontakt med meg på forhånd. Jeg fikk det tyske firma til å sende meg samme dokument som kunden fikk som kvittering, og der står det at det tyske firma er oppført som selger og jeg som publiserer. Videre står det at "Avgiftsfritak i henhold til §4 i den tyske merverdiavgiftsloven samt §6 i den tyske merverdiavgiftsloven om avgiftsfri eksport". Fortsatt litt i tvil om det er meningen at jeg skal legge på MVA eller ikke. Går dette under "omvendt avgiftsplikt"?

hansson

Langveisfarende
Hvis det tyske firmaet er den faktiske selgeren ved at du har gitt de forhandlerretten til programvaren din, er omsetningsavgift tyskernes problem. Du mottar bare en provisjon fra de for hvert salg, tilsvarende honoraret fra Google Adsense for at du selger dem annonseplasser på nettstedet ditt i Norge. (Det kan diskuteres om Google egentlig skulle betalt inn MVA for kjøp av annonsevisninger de "konsumerer" på norsk territorium (.no-domener), men det gjør de altså ikke).

Omvendt avgiftsplikt gjelder bare ved kjøp fra utlandet (fjernleverbare), men ikke ved salg. Hvis du hadde solgt direkte til en kunde med forretningsadresse i utlandet, som skulle bruke tjenesten/produktet i Norge, ville du måtte legge på MVA på salget. Men her høres det altså ut som tyskerne er ansvarlige for den biten.

Topp