Motta arabiske/ikke-nordiske tegn gjennom CMS-løsning

n0stra

Medlem
Sitter med et stadig større publikum som ønsker å skrive inn andre skrifttegn enn nordiske/vestlige. Vi har løsninger hvor man kan skrive inn egen tekst og få dette produsert og sendt hjem. Problemet er jo når man eksempelvis prøver skrive arabisk og dette blir tolket til html/rtf-kode. Vi har jo satt maks antall skrifttegn 15/50/100/150 basert på prismodeller. Og hvert skrifttegn blir da koder på flere siffre.

Er det noen enkel løsning på dette eller må man til med en egen inputboks via javascript eller tilsvarende?

TorsteinO

Art Director & grunder
Hmmm... jeg satte opp en wordpresside for et firma som både skulle ha engelsk og kinesisk versjon av sidene for en stund siden, og var litt borti noe liknende da. Der vises tegnene nå som kinesisk (altså ikke htmlentities e.l.) også i kildekoden ser jeg, men det var et fordømt knot med at når en av dem som jobber for dem i kina skrev inn kinesisk, så dukket det opp som gobbledygook når vi så på det, selv om det så ordentlig ut for han. Samtidig ble det også korrekt hvis jeg fikk tilsendt tekst som et worddokument og JEG la det inn, så det måtte vel ha noe med charset på hans maskin å gjøre vil jeg anta.

Til slutt fant jeg denne kombinasjonen som ihvertfall løste det for oss:
I headeren har jeg:
<html dir="ltr" lang="zh_CN">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=GB2312" />
Og i wp-config har jeg satt charset = utf-8 (uten noe "ekstra")

Det burde vel kanskje hjelpe noe?

Sist redigert:
Topp