Momspliktig i siste sekund - og så?

Britta

stoffdronning
Hei,

ville jo ha spurt regnskapsføreren, men de har stengt til onsdag og da er det for seint *lol*...

Jeg ligger knapt under 50tsd omsetning. Skrev første faktura 3.mai 2011.
Antar vi at jeg kommer 2.mai over 50tsd og sender ut faktura med moms.

Nå kommer det jeg ikke skjønner, siden jeg ikke har tenkt så mye over det (og ikke regnet med at jeg kommer over 50tsd i det hele tatt).

Antar igjen at det kommer en ny bestilling 3.mai. Er jeg da videre momspliktig eller begynner det et nytt år momsmessig?

Det er vel riktig at jeg må forholde meg til 2 datoer a) jan-des regnskapsåret og b) 'moms-året' etter første faktura?

Dette er virkelig viktig for meg, skulle jeg bli momspliktig nå i første 'moms-året' kunne jeg få tilbake nesten 20tsd i moms - allerede trukket det jeg må betale.
Og DET kunne jeg virkelig godt bruke til å bestille nye varer (btw. må jeg vente en evighet eller går det forholdsmessig rask med tilbakebetaling etter at regnskapsføreren har sendt søknad?).

Takk og pris finnes det sikkert noen her inne som kan svare på det.

Hilsen, Britta

PS. Skal jeg kanskje vise dere hva jeg egentlig holder på med?
Selger stoffer til blant annet noe sant:

scrappy-colours-024-1.jpg

(180x210cm, rundt 150 arbeidstimer. Og ja, dette er hobbyen og grunnen til at jeg hadde lyst til å starte noe selv ;-))

Dag Frogner

Supermedlem
Så fort du kommer over 50,000,- i omsetning blir du mva-pliktig og vil alltid være det. Så det er ikke noe som heter "mva-år" etter at du først har blitt pliktig.

Hvis du skal gjøre det helt etter boka med mva, sender du også fakturaen som gjør at du går over 50.000,- uten mva, men informerer om at du kommer til å etterfakturere mva. Deretter registerer du deg i mva-registeret, sender kreditnota på fakturaen du sendte, samt ny faktura MED mva hvor du igjen informerer om at det KUN er mva som skal betales (siden de betalte resten på første faktura).

Det er tungvidt, men det var oppskriften jeg fikk da jeg ringte Skatteetaten. Men så er det jo også sånn at veldig mange sender faktura med mva først og deretter registrerer seg, og det går vel stort sett alltid bra, så du må jo selv velge hvor nøye du vil være. :)

For min del tok det rett over en uke fra jeg sendte søknad til den var innvilget.

Og du kan søke om å få tilbakeført mva for siste år (tror jeg).

Johan

Medlem
Men så er det jo også sånn at veldig mange sender faktura med mva først og deretter registrerer seg, og det går vel stort sett alltid bra, så du må jo selv velge hvor nøye du vil være. :)

Det å sende faktura m mva uten å være mva registrert er moms svindel og det er straffbart, men som DF skiver, det går stort sett bra. Jeg ville ikke gjort det.

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Hvis jeg ikke husker feil, så er det ikke noe som heter 'moms-år'. Det er fortløpende per 12 måneder, dvs. hvis du forventer økt omsetning, så er det bare å gå igang med registrering.

Se det positive i det, du omsetter for mer og får tilbake inngående moms :)

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Mja, hvis du har under 50k omsetning i tre år på rad tror jeg det er, så kan du miste det igjen

Jepp, been there done that - når jeg haddet ENK som biinntekt. Når jeg noen år senere startet opp med det som hovedinntekt, så ble registrering gjort som om firma var nystartet. Ikke spesielt komplisert, men måtte legge med oversikt over fakturaer og så utgifter for tilbakegående mva-oppgjør.

Britta

stoffdronning
Jeg synes det er helt fantastisk til å bli momspliktig, - siden jeg har mer inngående moms enn utgående pga oppbygging av varelager.

Og ja, jeg forventer økende omsetning: 4 måneder i 2012 = 10 måneder i 2011 (inkl. oppstartsvansker). Selv om det blir en rolig sommer (hvis ikke det regner igjen hele juli over hele Norge - da er folk heller inne enn ute ;-)) - så har jeg god tro på det.

Takk for hjelp så langt - typisk er det mye enklere enn det tyske i meg trodde ;-)

Britta

stoffdronning
Takk smbinfo, jeg har i dag snakket med folk fra altinn, skatteetaten og regnskapsføreren min og har fyllt ut endringsmeldingen.

Pluss at jeg la ved et skriv om at jeg hadde 60 utgående regninger de første 12 måneder og at jeg dermed etter avtale med regnskapsførerens avtale med skatteetaten bare legger ved omsetningsrapporten. :)

Og at regnskapsføreren min tar seg av avgiftsoppgjør, der er jo et titalls regninger med frakt, varekjøp og alt tekniske som jeg umulig kan legge ved.

Forøvrig: hvis jeg velger årsoppgjør i stedenfor annenhver måned får jeg ikke moms tilbake før om ett år, så jeg tar heller annenhver, selv om det koster litt mer regnskapsfører tid ;-)

Takk alle for gode svar, jeg setter veldig pris på det!!!

Britta

Topp