Kjapp og trygg hosting for Wordpress

moms / skatt på adsense

peterandrej

pensjonert moderator
Adsense er penger du mottar fra utlandet. De kan du bare "glemme" å opplyse staten om.. Mulig de fakker deg hvis det er snakk om mye, menmen, det er jo en sjanse å ta.

Nei, seriøst. Inntekter fra Adsense skal føres inn i selvangivelsen som alt annet. Inntekt er inntekt uansett hvor det kommer fra her i landet.

Fortsett å stem de rød/grønne så blir det sikkert extra-skatt på adsense snart..bare vent til Kristin Halvorsen oppdager internett. DA skal det bli boller..
 

Knut

Medlem
Du betaler IKKE MVA for det du får fra utlandet. Skal du betale til utlandet skal du heller ikke regne med mva.
 

Tonny Kluften

Administrator
Men adsensepengene går inn på konto uansett, umulig å tjene svarte adsense penger så den er grei. man må bare trekke ifra mest mulig. Noen tips til fratrekk bortsett fra internett abb. og maskin ?

Noen sier betal moms, andre ikke. Knut, jeg hadde blitt veldig glad hvis du har rett, du er sikker på dette ? hvor står det mere om det ?


Staten tjener til og med penger på deg når du sitter på dass.

Hehe, jeg tjener også penger når jeg sitter på dass. Og skatter og avgifter er et nødvendig onde i et velferdssamfunn gitt.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hehe, jeg tjener også penger når jeg sitter på dass. Og skatter og avgifter er et nødvendig onde i et velferdssamfunn gitt.

Selvfølgelig, men når 70% av omsetningen din går til staten, det er omtrent umulig å bli rik her i landet og de som faktisk har klart å lykkes skal skattes enda mer, da er det noe feil. Men nok om det, vi har en egen politikk kategori!

Det er bare en måte å finne ut av dette på, og det er ved å ringe ned til ligningskontoret.

MEN, om du ikke har tjent over 50k i året og ikke har et momspliktig firma, da trenger du ikke betale moms. Kort sagt, har du tjent under 50.000 norske kroner, så kan du glemme alt som heter mva.
 

picxx

Well-Known Member
Det er bare en måte å finne ut av dette på, og det er ved å ringe ned til ligningskontoret.

Godt forslag :)
Hadde en kompis som ringte den lokale futen i fjor for å forhøre seg hvordan man skulle være en lovlig skattebetaler når man genererte inntekt fra websider fra flere forskjellige land. Noe av inntekten var også basert på adult nettsider.

De hadde overhodet ikke peiling på at det var mulig å tjene penger på internett engang, og han fikk beskjed om å sette inntekta opp som formue i utlandet..???!!!

Må bare elske hvor godt informert det norske byråkrati er... :eek:
 

clinton4

Medlem
Sikker på det?

Hmmm... Tenkte litt feil her...

* Hvis man kjøper produkter/tjenester fra utlandet og er mva registrert, må man selv betale 25% mva på beløpet. (Post 7 i terminoppgaven).
* Hvis man mottar penger fra utlandet, må man kun betale skatt av de.

Edit: Hvis du mottar mye penger fra utlandet, vil jeg annbefale deg å opprette et selskap og en konto med visa i et skatteparadis som Seychelles. Du kan da sende pengene fra adsene o.l. direkte til kontoen i utlandet og "slipper da unna" skatt i Norge. Dette er i gråsonen, da du er pliktig til å opplyse norske myndigheter om penger du tjener utenfor Norge, men myndighetene i Seychelles vil aldri utlevere denne informasjonen til Norske myndigheter (Så det er jo opp til deg om du vil opplyse dem eller ikke). Dette gir også enda en fordel, for når man driver et selskap i utlandet har du muligheten til å opprette en NUF i Norge, noe som har samme fordeler som et norskt AS.
 
Sist redigert:

Tonny Kluften

Administrator
Jeg stoler ikke på at ligningskontoret kan gi meg godt svar faktisk, det er derfor jeg ikke har ringt. Jeg vil heller høre på noen her som har erfaring med dette. Men det ser ut som om man ikke skal "momse" da. Det er bra, mye styr med det.
Man kan alltids sende penger til et skatteparadis, det er faktisk lettere en folk tror. Problemet er at pengene må til meg i Norge for at jeg skal få brukt dem. Og så fort de kommer inn på konto så er det inntekt og så er man like langt. Alternativet er å reise til skatteparadiset, ta ut pengene og så smugle penger inn i Norge. Tror ikke jeg gidder det gitt.
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Er jo begrenset hvor mye penger du kan ha med gjennom tollen også da! Blir du stoppet med for mye snurrer det nok for dem der inne, og er det snakk om bare noen tusenlapper er det kanskje ikke så mye vits å ta sjansen.

Konklusjon: Reis på ferie oftere :]
 

clinton4

Medlem
Hvis du har utenlands konto med visa på Seychelles, er det umulig for staten å finne ut at det er du som bruker pengene, selv om du bruker kortet i Norge.
 
Topp