Moms på renter?

Chris M

Medlem
Har et krav mot en person som nå etter åtte år har betalt meg via et inkassoselskap. Jeg hadde dette kravet som privatperson, og ikke via firma, så er ikke momspliktig. Kravet er nå betalt i sin helhet. Men jeg stiller spørsmål ved avregningen til inkassoselskapet. De har lagt moms opp på rentene skyldner har betalt meg. Stemmer dette? Er renter virkelig momspliktige?

Med eller uten moms på rentene vil utgjøre over 10 000 kr for meg. Har googlet litt, men finner ikke noe på dette. Noen som har en link på regelverket?

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Inkassofirma må kreve inn mva av deg for staten over den jobben de har gjort.
Det er ikke de som har "tjent" rentene inn, så dette ville vært feil, imo.
Jeg har ingen referanser til henvise til men brukte vanlig vett. Så det kan være noen buråkrater har ment annerledes og satt opp dertilpassende regler.

quicktech

Medlem
MVA er en statlig avgift som ofatter varer og tjenester, ikke renter. Dette høres helt sprøtt ut. Men sjekk om det er inkassosalæret de har beregnet renter av, kan det være du har misforstått oppstillingen? Jeg anbefaler http://www.interestia.no til å beregne hva som vil være riktig. Det er veldig klare regler på hvilken rentesats inkassoselskaper kan ta, så hvis noe avviker fra denne tabellen bør du kreve midler tilbake.

NilsF

Medlem
Har et krav mot en person som nå etter åtte år har betalt meg via et inkassoselskap. Jeg hadde dette kravet som privatperson, og ikke via firma, så er ikke momspliktig. Kravet er nå betalt i sin helhet. Men jeg stiller spørsmål ved avregningen til inkassoselskapet. De har lagt moms opp på rentene skyldner har betalt meg. Stemmer dette? Er renter virkelig momspliktige?

Det er riktig at inkassoselskapet belaster fordringshaveren (deg) for merverdiavgift, og at du, dersom du ikke momsregistrert, er avskåret fra fradragsrett. Inkassoselskapet beregner mva. av renter inkassoselskapet mottar som en del av sitt eget vederlag, men ikke av renter som blir utbetalt til fordringshaver. Det vil si at når det er avtalt rentedeling mellom inkassoselskapet og fordringshaver , med 50/50 andel til hver, så beregner inkassoselskapet mva. bare på den halvparten av rentene inkassoselskapet sitter igjen med. Se nedenfor:

Merverdiavgiftsloven § 8-1. Hovedregel
"Et registrert avgiftssubjekt har rett til fradrag for inngående merverdiavgift på anskaffelser av varer og tjenester som er til bruk i den registrerte virksomheten."

Inkassotjenester
Prinsipputtalelse fra Skattedirektoratet 29.06.2001
Her tar jeg bare med to utdrag:
"Avgiften skal beregnes av det vederlag inkassator mottar fra sin oppdragsgiver. Inkassators oppdragsgiver er fordringshaveren. Inkassator skal fakturere med avgift til sin oppdragsgiver for vederlag som mottas for oppdraget selv om dette helt eller delvis betales direkte av skyldner."

"Hvis inkassotjenesten ytes for en fordringshaver som ikke er avgiftspliktig, vil fradragsretten for avgift som er beregnet av inkassator være avskåret. Dette innebærer i utgangspunktet at skyldneren ved dekning av omkostningene også må dekke den del som utgjør avgift beregnet av inkassator på salæret. Fordringshaverens avgiftsrettslige stilling vil derfor være bestemmende for hvor store omkostningene blir."

Topp