Moms - HVORDAN?

abby

New Member
Jeg er affilate - uten eget firma, i ulike aff.nettverk, og har noen spørsmål om betaling av moms.

Hva er grensen på moms når man er affiliate?

Når skal momsen betales?

Finnes det en enkel forklaring på hvordan man går fram for å få seg registrert ev. hvor o.l?
:eek:

Hadde vært fint om noen kunne hjulpet meg med disse svarene.

abby

New Member
Håper jeg svarer riktig til de to som har svart meg her inne.

Jeg når vel en inntekt på over 50.000 snart og i denforbindelsen kom jeg med disse spørsmålene. Kanskje det er slik at en MÅ registrere firma da?

Nextri

Rebel
Selv når du tjener over 50k vil du ikke måtte betale noe moms på det. affiliateinntekter fra utlandet skal ikke betales moms av.
Pengene skal derimot skattes av, på lik linje som andre penger du tjener. Grensen på om det er en hobby eller næringsvirksomhet er ikke fastsatt. Men så snart det begynner å bli snakk om litt penger vil det regnes som næringsvirksomhet.
Vil anbefale deg å vurdere å etablere firma snart.
Gjør du det og tjener over 50k på affiliateinntekter, vil du være et momspliktig selskap som kan trekke fra moms på ting du kjøper i forbindelse med virksomheten. Men du vil fortsatt ikke trenge å betale noe moms av affiliateinntektene.

knippsen

Medlem
Gjør du det og tjener over 50k på affiliateinntekter, vil du være et momspliktig selskap som kan trekke fra moms på ting du kjøper i forbindelse med virksomheten. Men du vil fortsatt ikke trenge å betale noe moms av affiliateinntektene.

Dette stemmer vel ikke helt?

"Det er bare omsetning som omfattes av merverdiavgiftsloven, som teller med ved vurderingen av om beløpsgrensen er oversteget slik at virksomheten skal registreres i Merverdiavgiftsregisteret. Omsetning unntatt fra avgiftsplikt er således ikke med i dette beregningsgrunnlaget."

Altinn

TorsteinO

Art Director & grunder
...og hvis det er norske firmaer du får affiliateinntektene fra, så skal DU kreve inn mva fra dem, som du så videre skal betale inn til staten. Hos f.ex. tradedoubler blir dette lagt til automatisk hvis du sier fra til dem at du er MVA-pliktig.

Du kommer helt sikkert til å få årlig innbetaling/rapportering siden du er såpass liten, men du kan også be om å få det hver annen måned, selv om man ikke MÅ ha dette før man er ganske mye større (i omsetning). Den siste løsningen er selvsagt litt mer pes, men... vel, det kan være smart. Lettere å holde styr på ting da.

Det er viktig og smart å registrere deg i tide (dvs ca nå hvis du begynner å nærme deg 50k i omsetning), og det er også viktig at du ikke krever inn mva før du er registrert - eller i det minste i gang med registreringen.

Nextri

Rebel
Dette stemmer vel ikke helt?

"Det er bare omsetning som omfattes av merverdiavgiftsloven, som teller med ved vurderingen av om beløpsgrensen er oversteget slik at virksomheten skal registreres i Merverdiavgiftsregisteret. Omsetning unntatt fra avgiftsplikt er således ikke med i dette beregningsgrunnlaget."

Altinn

affiliateinntekter fra utlandet regnes som omsetning som omfattes av merverdiavgiftsloven. men siden det går under eksport er denne typen omsetning fritatt for moms, men teller fortatt med på beløpsgrensen.

Når det gjelder å starte firma eller ikke. så lenge du gjør dette som en hobby, og får sjekker i ny og ne trenger du i teorien ikke starte firma. men inntektene fra dette må da føres opp på selvangivelsen, og du bør legge til side en del av det til skattesmellen det vil medføre..
Men har du litt ambisjoner kan det nok være like greit å starte firma først som sist...

Topp