Modell kontrakt?

NorHenrik

Medlem
Takk for svar!

En liten sak, jeg er ikke fotografen, så burde jeg endre dette?
Jeg bare kjøper bilder som skal brukes på våre nettsider.

Det ligger masse på nett - hadde du brukt to minutter på å google.

http://www.jontrygve.com/foto/Modellkontrakt_Fotograf_Jon_Trygve_Markussen.pdf

http://ketilsfoto.com/kontrakt.pdf

Begge disse to er helt greie! Har selv brukt noe lignende tidligere. Har de dessverre ikke tilgjengelig her ellers skulle du fått en kopi.

NorHenrik

Medlem
Eksempel:

Alle rettigheter, eierskap og copyright til disse Fotografiene tilhører Fotografen i henhold til Lov om opphavsrett til åndsverk
m.v. (åndsverkloven).

til
Alle rettigheter, eierskap og copyright til disse Fotografiene tilhører mitt navn/firma navn henhold til Lov om opphavsrett til åndsverk
m.v. (åndsverkloven).

Msites Ltd

Livsnyter
Hvis du skal kjøpe noen bilder av en fotograf, så har sikkert fotografen en kjøpskontrakt!

Jeg forstår ikke helt hvorfor dere skulle lage noen kontrakt med modellen om dere ikke står bak fotograferingen!?!

Fotografen vil jo være den som sitter på rettighetene iht åndsverksloven. Dere kan imidlertid skrive en oppdragsavtale hvor bildene som tas for dere kun kan brukes av dere.

hansson

Langveisfarende
Fotografen har ansvaret for at det finnes en model release-kontrakt som du får se når du kjøper bildene. Du og fotografen avtaler så kjøpsvilkår og bruksvilkår for bildene. Her står dere helt fritt til å skrive hva dere vil.

metallian

Medlem
Altså-det er BILDENE du bruker, ikke modellen.

Enten har modellen rettighetene-eller så har fotografen de. Modellen kan ikke forhandle med deg om bilder fotografen har tatt av modellen, med mindre de har en avtale om det.

hansson

Langveisfarende
Vanligvis beholder fotografen rettighetene selv om du bestiller oppdraget. Har du ikke kontrakt med fotografen på dette? Du sier du ikke vet hvem fotografen er, det kan risikere å komplisere ting seinere hvis det oppstår uenighet. Glem modellen, vedkommende skal ha betaling for modelloppdraget, ikke bildene. Separat modellkontrakt/betaling/release-kontrakt og bildekontrakt/betaling.

Topp