Jeg vil si at målgruppe samt innholdstyngde er viktige elementer å ta med i betraktningen for dette. F.eks så er det en kjennsgjerning at de fleste u-tekniske personer kjører oppløsning rundt 1024px768 (med variasjoner for widescreen), og dermed har det ikke fryktelig mye å si.
For personer med høye oppløsninger så er det veldig mange forskjellige bruksmønstre ute og går: jeg - f.eks - kjører relativt høy oppløsning men innholdsområdet mitt av nettleseren er fortsatt ganske smalt (ca 1000px bredt) da jeg bruker mine horisontale pixler med omhu.
Men om vi nå går bort fra dette og tenker oss scenarioet der brukeren har en bred skjerm, samt at siden er 1000px bred så er ikke midtjustering nødvendigvis den ultimate løsningen alikevel - men riktignok så vil det føles bra ofte. Ta f.eks nyhetssider - disse pleier å ha en veldig tettpakket kolonne med menyvalg, kategorier osv helt til venstre. Jeg for min del synes det føles bra når den kan "hvile" mot venstrekanten av skjermen, i motsetning til å begynne midt utpå da siden kan føles litt sidetung.
Det handler mye om balanse og dermed trenger man en idé om hvordan siden skal organiseres først, før man tar den avgjørelsen. Sider med toppnavigering og en til to innholdskolonner egner seg 99% av tilfellene til midtjustering f.eks.