Midtstilt? Venstre? Hvor foretrekker du?

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg tenker nå hovedsakelig på nettsteder som er laget til med rundt 1000px bredde slik at den passer bra for besøkende med oppløsning 1024x768.

Dersom du besøker en slik nettside, og du her kommer til og lese veldig mye tekst og informasjon, fortrekker du nettsiden midt på skjermen eller til venstre? Hvorfor,? og hvorfor ikke?

Gaasehud

Medlem
Støtter zapotek. :)

Og når jeg sitter på skjermen jeg vanligvis bruker, 24", blir venstrestilte nettsider helt på trynet. Må jo vri hodet en halv gang for å få øye på dem. ;)

michaelo

Medlem
Jeg vil si at målgruppe samt innholdstyngde er viktige elementer å ta med i betraktningen for dette. F.eks så er det en kjennsgjerning at de fleste u-tekniske personer kjører oppløsning rundt 1024px768 (med variasjoner for widescreen), og dermed har det ikke fryktelig mye å si.

For personer med høye oppløsninger så er det veldig mange forskjellige bruksmønstre ute og går: jeg - f.eks - kjører relativt høy oppløsning men innholdsområdet mitt av nettleseren er fortsatt ganske smalt (ca 1000px bredt) da jeg bruker mine horisontale pixler med omhu.

Men om vi nå går bort fra dette og tenker oss scenarioet der brukeren har en bred skjerm, samt at siden er 1000px bred så er ikke midtjustering nødvendigvis den ultimate løsningen alikevel - men riktignok så vil det føles bra ofte. Ta f.eks nyhetssider - disse pleier å ha en veldig tettpakket kolonne med menyvalg, kategorier osv helt til venstre. Jeg for min del synes det føles bra når den kan "hvile" mot venstrekanten av skjermen, i motsetning til å begynne midt utpå da siden kan føles litt sidetung.

Det handler mye om balanse og dermed trenger man en idé om hvordan siden skal organiseres først, før man tar den avgjørelsen. Sider med toppnavigering og en til to innholdskolonner egner seg 99% av tilfellene til midtjustering f.eks.

Christian

Medlem
Et annet veldig viktig poeng er annonsestrukturen. Bla. DB og Vg Nett kjører bannere som vises til høyre for selve siten. Da kan de selge veldig store annonseflater mot de med høyere oppløsning.

Et eksempel på nettsider som kjører midtstilt og kapitaliserer på de ekstra pikslene kan du se på adressa.no i dag.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Mhm, ja, det er jo også en del her med 22" skjermer og oppover også, og det er det jo heller slett ikke alle som har på sine maskiner i dag. Selv sitter jeg på to skjermer, hvor jeg bruker den ene til surfing mens den andre står for det meste annet. Liker absolutt best med venstrestilt slik det er for meg, uansett nettsider.

Ordene dine fikk meg til og tenke litt mer på hvordan det burde være michaelo. Takk for grundig og god forklaring. :)

michaelo

Medlem
Tonny: Takker for det.

Christian: Ja, helt klart et godt poeng. Det er vrient å selge utside-annonser på midtstilte sider da hver 2. pixel i økt visningsbredde kun gir 1px på hver side i annonseplass.

Atle: Det er godt å høre :) Det var et godt emne for en tråd det her - det er viktig at hva enn man gjør så er det ihvertfall et bevisst valg.

Gaasehud

Medlem
Smetter inn med noen ekstrakommentarer her:
- veldig enig med michaelo i at en venstremeny på f.eks. nettavis får "hvile" på venstresiden
- forøvrig – som Atle sier sitter mange på 22" + – så makisimerer (hva kalles det å omvendte av å maksimere? Gjenopprette ned?) så nettleservinduet blir som på en mindre skjerm, rundt 1000px f.eks. Personlig må jeg innrømme jeg gjerne surfer i full oppløsning, dvs. 1920x1200. Kall meg sær, men liker det med å nesten kunne lese en hel side i 2-3 scroll. ;)

picxx

WF 09
Dersom du besøker en slik nettside, og du her kommer til og lese veldig mye tekst og informasjon, fortrekker du nettsiden midt på skjermen eller til venstre? Hvorfor,? og hvorfor ikke?

Høyre... jeg er høyrehendt, vil føre pekeren til høyre automatisk etter jeg kommer inn på siden, som 88% av andre også vil gjøre.
Medmindre du har en STA (Shout To Action) vil be dem gjøre noe annet...

peterandrej

pensjonert moderator
Høyre... jeg er høyrehendt, vil føre pekeren til høyre automatisk etter jeg kommer inn på siden, som 88% av andre også vil gjøre.
Medmindre du har en STA (Shout To Action) vil be dem gjøre noe annet...

Høyrehendte vil jo - naturlig nok - heller helle mot venstre enn mot høyre. Det har jo med fysiologi å gjøre. Hånda di holder rundt musen i en vinkel som gjør at hånda "vil" ned mot venstre. Derfor vil hånda di alltid søke lettere mot venstre enn mot høyre når du er høyrehendt. Husk at det er "verre" for skulderen å bevege seg "utover" enn "innover". Det taler også for at du vil søke mot venstre.

Et poeng for å ha nettaviser med store annonseflater på høyre side - som db, abcnyheter, VG, osv - liggende mot venstremarg er jo at hvis siden ligger mot venstre så vil annonsene ligge i "midten" sånn omtrent. Hvis siden derimot er midtstilt, så vil annonsene "glemmes bort" helt til høyre..

That's not good for business..

Topp