Kjapp og trygg hosting for Wordpress

max 20 domenenavn per firma

picxx

Well-Known Member
Joda, ser den, men 20 forskjellige varianter av ett domene burde vel for de fleste greie seg ganske greit?

Ellers kan det sikkert også finnes enkelte firma som f.eks. driver med masse forskjellig, f.eks. import av 50 forskjellige produkter, hvor hvert produkt blir solgt på eget domene,
men også i dette tilfellet hadde man kommet langt med subdomener.
Min påstand er likevel at de aller, aller fleste legitime firma greier seg lenge med 20 domener på sin "kvote" medmindre man er domenehai.

Det sagt, så har jeg faktisk ikke noe som helst mot domenehaier.
I mine øyne er også det en legitim måte å drive handel på, selv om mange webutviklere/grundere hater denne metoden.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Når det gjelder sante, santé, santè og sante-kaffe så stemmer det at jeg ikke ønsker at noen begynner å herje med varemerket - ikke alltid at man oppdager det fort etc etc.

I hovedsak har 'kaffehamstringen' for min del å gjøre med marketing. Jeg forstår at G ikke bryr seg hva som ligger hvor (selv om domenenavnet fremdeles (?) har noe å si), så dette er mest gjort fordi vi er i en ganske smal nisje. Folk oppfatter kaffekonkurranse.no som noe helt annet enn konkurranse.sante.no - subdomener knyttes følelsesmessig til domenet for folk flest tenker jeg.
 

picxx

Well-Known Member
Folk oppfatter kaffekonkurranse.no som noe helt annet enn konkurranse.sante.no - subdomener knyttes følelsesmessig til domenet for folk flest tenker jeg.

Joda, du sier noe der, men hva med kaffekonkurranse.sante.no da? ;)
Da ville man jo samtidig med å ha like stor SEO effektivitet også brandet sitt eget merkenavn ved at domenet ligger på merkets TLD og ikke på et frittstående domene.
VG har f.eks. de fleste av sine sider liggende i kataloger, som f.eks. vg.no/nyheter og vg.no/rampelys eller på subdomener som f.eks. tpn.vg.no
Noen steder finner man jo egne domener, som f.eks. pent.no, men også her spiller de fleste navn på vg som varemerke, f.eks. vgdb og vgtv.

Men, poenget mitt var vel egentlig at ihvertfall de aller fleste firma burde greie seg lenge med 20 .no domener medmindre man var domenehai.
 

einaro

New Member
JMen, poenget mitt var vel egentlig at ihvertfall de aller fleste firma burde greie seg lenge med 20 .no domener medmindre man var domenehai.

Enig i at de aller fleste klarer seg med 20 og færre, men det finnes noen unntak. For eksempel når et selskap driver med mange ulike produkter og tjenester og ønsker å promotere hver av disse på egne nettsider fordi de ellers ikke har noe med hverandre å gjøre. Det kan bli litt sånn: "Vi er best på utvikling og design og sånn, og forresten så kan vi også trykke visittkort og produsere den neste plata di..". :cool:

Nå er det selvsagt forskjell på 2 produkter og 20 produkter, men personlig har jeg ikke noe problem med å se at større selskaper kan ha behov for mer enn 20 domener. Og større selskaper med varemerker kan også ha behov for å presentere disse på ulike nettsider. Men disse som registrerer vanlige ord som shampoo.no, mobiltelefon.no, datamaskin.no o.l. (tilfeldige navn, har ikke sjekket om de eksisterer) bare i håp om å få solgt dem til noen som sitter på litt penger har jeg ingen videre sans for.
 

Nutz

Med lem
Hvis et selskap/firma tror de har behov for flere enn 20 .no-domener, så vil jeg påstå at de har kjørt seg fast i en gal tankerekke markedsføringsmessig, trenger muligens å sparke noen, eller sende noen på et lynkurs eller etterutdanning.
 
Er det riktig?

Spørsmål: Hvilket domene er det du brander av disse? Tipper det er sante.no så da er vel hensikten med de andre kun SERP's ranking og/eller trafikk, noe du hadde oppnådd like greit ved bruk av subdomener på sante.no


Er det riktig at et subdomene gir like gor SERP ranking som et standard domene?
F.eks. hvis ønsket søkeord er billig forsikring, gir da billigforsikring.forsikring.no samme effekt som billigforsikring.no ? Jeg har erfaring fra at domener som inneholder eksakt søkefrase er lettere å få god plassering i Google.
 

picxx

Well-Known Member
Er det riktig at et subdomene gir like gor SERP ranking som et standard domene?
F.eks. hvis ønsket søkeord er billig forsikring, gir da billigforsikring.forsikring.no samme effekt som billigforsikring.no ? Jeg har erfaring fra at domener som inneholder eksakt søkefrase er lettere å få god plassering i Google.

Eksakt domenenavn rangerer bedre i serps enn et subdomene med nøkkelordet i prefikset.
 
Topp