Mat som gir energi

kongen

kongemedlem
Hvilken mat gir sånn energi til kroppen at man får lyst til å gjøre noe / jobbe, istedet for at man blir trøtt etter et måltid og får lyst til å sove.

picxx

WF 09
Yabaa... :D

Ser man bort fra den energipilla kan jeg nok trygt anbefale det meste av autentisk thaimat. Eneste du ikke får lyst til å gjøre er å gå på dass dagen etterpå :)

glalaksen

Medlem
Lavkarbomat kan være tingen for deg. Jeg er i allefall mye mer opplagt etter at jeg kuttet ned på karbohydratene.

Morph

Svart belte i snoking
Stratos gir deg jo luft under vingene? Høres ut som det burde være rette tingen.

hansson

Langveisfarende
Kutt ut alt tilsatt sukker og hvite karbohydrater. Det funker som bare juling. Du tror det ikke før du har prøvd det. Altså kun grov ris, linser, quinoa, bønner, grønnsaker i lange baner, frukt som er i naturlig tilstand (altså ingen juice eller syltetøy el.l.), nøtter, mandler, paranøtter (booster testosteron via selenopptak) og frø (!), pluss kjør på med kjøtt, fisk og fjærkre og egg til alle måltider. Unngå brød, også såkalt grovbrød, det er ikke holdbar mat. Sannsynligvis er årsaken til at du blir trøtt etter måltid at du er lite insulinsensitiv, kroppen din reagerer dermed litt for lite på insulininnsprøytningen som kommer som resultat av blodsukkerøkningen, og kroppen svarer med å pumpe ut enda mer. Mye insulin i kroppen lagrer fett og bryter ned proteiner som skulle brukes til muskler. Lav insulinrespons kan være et symptom på at du ligger dårlig an ifbm diabetes type 2. Sjekk dette: solveigs smil: Kosthold: Insulinsensitivitet

For å finne ut hvor bra effekten kan være, anbefaler jeg deg å prøve å spise kun "middagsmat" med grove råvarer 3-4 ganger daglig i en uke. Altså ingen brødmat, melk, osv. Du merker garantert forskjellen.

zapotek

Medlem
Spis rene, uraffinerte matvarer. Spør deg selv, hvilke råvarer hadde steinaldermennesket tilgang til? Dette er mest sannsynlig den maten som er mest naturlig for kroppen vår.

hansson

Langveisfarende
Tonny, du vet at honnikorn var annerledes før i tida. Spelt er stikkordet. Fossilene ser like ut, men spelt er jo som kjent MYE sunnere enn hvete. Skulle heller ikke forundre meg om biene var smartere og lagde bedre honning i gamle dager.

MortenHake

Medlem
Om du kutter ut alt raffinert sukker, og spiser 70% frukt/grønt så vil energinivået ditt endres DRAMATISK. Virkelig helt latterlig stor forskjell etter egen erfaring vel å merke. Om du reagerer som meg, så vil du også sove mye bedre, og stå opp lettere.

Det er skremmende hvordan man finner ut av hvor "giftig" sukker er for kroppen når man setter seg inn i det. Jeg så en dokumentar om det en gang.. Er det noen som vet hvilken dokumentar jeg mener? Jeg husker ikke navnet.

Topp