Hei alle sammen,
Nå er det snart klart for jul, og i den anledning tenkte jeg vi kunne diskutere litt hva som er lurt for å ha bra salg i denne tiden. Jeg selv er ganske ny med netthandel, så jeg er avhengig av input av dere for at denne posten skal gi oss noe.
En del tiltak vil være avhengig av hva man selger, men noe er vel felles for alle nettbutikker.
Jeg ser eksempelvis at elkjop.no har utvidet angreretten fra 30 til 60 dager, så man kan bytte julegaver som er handlet der. Dette fjerner vel noe av barrieren ved internetthandel for kundene. Er dette noe som kan ha påvirkning for salget?
Fraktkostnad vil alltid være en barriere ved internetthandel. Om man ikke tilbyr fri frakt, så kan man vel utforske med det i denne perioden? Kostnadsberegning bør ligge til grunn, så man kalkulerer lønnsomheten med fri frakt.
Utvikle særegne juletilbud? Eksempelvis at man har tre forskjellige prisklasser. Kreativitet kan være en fordel med utvikling av slike tilbud.
1) Produkter til 200 kr - Oppmerksomhetsgave
2) Produkter til 400 kr - Vennegave
3) Produkter til 1000 kr - Familie/Kjæreste
En smart løsning på gaveposer? Dette er noe jeg ikke har tenkt så mye på, men om kunder betaler med kredittkort, så kan de vel velge en annen leveringsadresse enn den de er registrert på. Dersom det er stor avstand mellom kjøper og den som skal motta julegaven, så kan vel gaven sendes direkte til den som skal ha gaven? På den måte slipper den som kjøper gave å ta seg av retur/bytting etc om det skal være aktuelt.
Markedskanaler?
Dette er vel også svært individuelt. De fleste av oss har en plan for markedsaktiviteter som fungerer, men er det noe som egner seg bedre i denne sesongen kanskje? Ikke vet jeg...
Har helt sikkert glemt noe i denne posten, så ikke spar på kruttet Håper vi finner ut noe lurt!
Nå er det snart klart for jul, og i den anledning tenkte jeg vi kunne diskutere litt hva som er lurt for å ha bra salg i denne tiden. Jeg selv er ganske ny med netthandel, så jeg er avhengig av input av dere for at denne posten skal gi oss noe.
En del tiltak vil være avhengig av hva man selger, men noe er vel felles for alle nettbutikker.
Jeg ser eksempelvis at elkjop.no har utvidet angreretten fra 30 til 60 dager, så man kan bytte julegaver som er handlet der. Dette fjerner vel noe av barrieren ved internetthandel for kundene. Er dette noe som kan ha påvirkning for salget?
Fraktkostnad vil alltid være en barriere ved internetthandel. Om man ikke tilbyr fri frakt, så kan man vel utforske med det i denne perioden? Kostnadsberegning bør ligge til grunn, så man kalkulerer lønnsomheten med fri frakt.
Utvikle særegne juletilbud? Eksempelvis at man har tre forskjellige prisklasser. Kreativitet kan være en fordel med utvikling av slike tilbud.
1) Produkter til 200 kr - Oppmerksomhetsgave
2) Produkter til 400 kr - Vennegave
3) Produkter til 1000 kr - Familie/Kjæreste
En smart løsning på gaveposer? Dette er noe jeg ikke har tenkt så mye på, men om kunder betaler med kredittkort, så kan de vel velge en annen leveringsadresse enn den de er registrert på. Dersom det er stor avstand mellom kjøper og den som skal motta julegaven, så kan vel gaven sendes direkte til den som skal ha gaven? På den måte slipper den som kjøper gave å ta seg av retur/bytting etc om det skal være aktuelt.
Markedskanaler?
Dette er vel også svært individuelt. De fleste av oss har en plan for markedsaktiviteter som fungerer, men er det noe som egner seg bedre i denne sesongen kanskje? Ikke vet jeg...
Har helt sikkert glemt noe i denne posten, så ikke spar på kruttet Håper vi finner ut noe lurt!