Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Markedsføring innen nisjer

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hadde nettopp en liten samtale med en kunde, hvor vi begge to ble sittende og lure på et lite spørsmål. Lønner det seg egentlig og annonsere for mye på sider som tar for seg en bestemt nisje?

Kunden min driver en nettbutikk med kosttilskudd og treningsprodukter. Butikken er ikke 100 % på nett enda, da det fortsatt jobbes med produktbeskrivelser og bilder. Han hadde gått med planer om å annonsere på treningsforum.no og iform.no og lignende plasser, men er egentlig dette så bra markedsføringskanal som man kanskje ville tro? Spesielt med tanke på at han er fersk på internett (han har vært 17 år i bransjen), og brukerene av disse nettstedene ikke har sett nettbutikken hans. Jeg går med en troen av at mange av de som er faste brukere av treningsforum, iform osv alle har gjort seg opp en mening om hva slags butikker dem helst vil handle fra, og at det da er vanskeligere å få dem over til deg som kunder. Da ville det kanskje være lurer å annonsere andre plasser hvor det er potensielle "trenere" ? F.eks bilforum, mannemagasiner osv..
 

Harlem

Medlem
Jeg vil uten tvil legge annonse pengene mine der hvor mine potensielle kundene er.. Når du går forbi et butikk vindu for noe som ikke interesserer deg, stopper du opp og kikker å der etter går inn?? Sjangsen for det er lite...

Kanskje 1 av 5 gjør det! Alle har et favoritt sted og handle.. Slik er det i alle bransjer! men det betyr ikke at nye "butikker" kan komme på markedet og kapre disse kundene... Det hele grå ut på og lokke kundene over til seg med riktig markedsføring...
 

peterandrej

pensjonert moderator
Siden jeg faktisk har noen studiepoeng innen markedsføring både fra Høyskole og universitet, føler jeg kanskje jeg må trå til med litt "skolebok"-kunnskap:)

Mange, kanskje mest uskolerte, mener at markedsføring i bunn og grunn handler om kreativitet. Det er riv ruskende galt. Markedsføring som fag bygger utelukkende på kunnskap og forvaltningen av denne kunnskapen. Det er helt sentralt.

For å ta et eksempel: Hvis du skulle opereres, hva ville du hatt?
1. En kirurg som opererte utifra kreativitet, eller..
2. En kirurg som opererte utifra kunnskap?

Markedsføring handler om det samme.

I eksemplet med hvilke markedsføringskanaler som passer best for en side som selger kosttilskudd og treningsprodukter, så nytter det egentlig ikke å sitte å synse. Man må undersøke saken, på følgende måte:

1. Finne ut hvem kundene er.
2. Finne ut hvor disse kundene er.

For å finne ut dette kan man bruke en hel haug ulike verktøy, men det vanlige er å benytte seg av en kvantitativ statistisk metode, altså spørre mange. Det finnes hundrevis av byråer som gjør slike ting, og jeg har selv jobbet med slikt.

Når man vet hvem kunden er, og hvor kunden befinner seg, er det ganske lett å velge kanal for videre markedsføring. Eller, lett og lett. Det er vel kanskje ikke det. Mye handler om effektiv ressursbruk. For eksempel kan det være sånn at svindyre tv-spoter kanskje ikke er den mest effektive metoden, selvom om man kanskje skulle tro det. Det kan fort være sånn at annonser i fagblader kan være like effektivt.

Det er selve kunnskapen som kunden som må avgjøre kanalen i posisjonere seg i.

En annen ting som er helt sentralt er kunnskapen om eget produkt. Hva skiller mitt produkt fra konkurrentens produkt? Hva er jeg god på? Hva er jeg dårlig på? Er jeg billigere enn konkurrentene? Er jeg dyrere? Hvorfor burde kunden kjøpe mitt produkt isteden for konkurrentens produkt??

Hvis man er helt kunnskapsløs om eget, og konkurrentens, produkt, kan man like godt bare legge ned. Slikt må også undersøkes selvsagt, for å få den nødvendige kunnskapen.

Dessverre er det mange som driver utifra mangel på kunnskap, og som heller baserer seg på egen tro og kreativitet. Det kan selvsagt godt fungere, men da er man i de aller fleste tilfeller bare heldig. Jeg vil råde alle som driver nettbutikk, eller whatever, å knytte til seg samarbeidspartnere, altså en profesjonell part, for øke egen kunnskap. Hvis ikke, jaja, kanskje det går, kanskje ikke.

Poenget er at markedsføring ikke er noe man overlater til tilfeldighetene. Det finnes en hel del ressurser om markedsføring på nett, som burde konsumeres av alle som driver et eller annet, uansett suksess.
 

Nemo

Medlem
Jeg er ikke helt enig med deg peterandrej. Markedsføring handler i stor grad om kreativitet. Jeg sier ikke at det bare handler om kreativitet, langt ifra! Markedsføring handler vell så mye om psykologi og kunnskap, men poenget mitt er at man må være kreative for å få oppmerksomhet, spesielt på Internett.

Jeg vil råde alle som driver nettbutikk, eller whatever, å knytte til seg samarbeidspartnere, altså en profesjonell part, for øke egen kunnskap. Hvis ikke, jaja, kanskje det går, kanskje ikke.

Tull. Større nettbutikker (ala deal.no) som driver stort har kanskje behov for profesjonnell ekspertise, men små nettbutikker som driver i mindre skala har ikke behov for dette etter min mening. Mindre butikker kan bruke slike forum som dette.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Igrunn et bra innlegg Peter, gir noen tankevekkere. Jeg har som sagt ikke gjort noen undersøkelser, bare spekulasjoner så langt. Denne kunden har jo ikke et ubegrenset budsjett, så han må nok starte en plass og prøve&feile seg fram. Jeg regner med adwords blir starten, iallefall om jeg skal styre for han. Grunnen til at jeg nevner det med hvorvidt det faktisk lønner seg for han å kaste ut masse reklame der alle de store gutta reklamerer, er jo fordi jeg ikke har særlig stor tro på det - iallefall ikke enda. Er jo derfor jeg starter en tråd om det også :]

Jeg prøver bare å sette meg inn i skoene til brukerene av disse store treningssidene. De aller fleste faste brukere der er jo allerede hardcore treningsnarkiser, som vet alt om proteiner og oxidanter (eller hva det nå heter). Dem har høyst sannsynlig allerede funnet seg en favorittbutikk, og jeg tror ikke en liten reklame kan snu på dem. De aller fleste nybegynnerene på disse sidene kommer nok til å forhøre seg med "proffene" før dem handler noe, å da henviser dem nok ikke til den nye butikken uansett.. Og basert på disse spekulasjonene så lurer jeg på om det kanskje på om det kunne blitt større avkastning på å annonsere på steder hvor han kan kapre nye brukere.

Brukere av kosttilskudd er hovedsakelig menn, jeg har sett veldig få jenter benytte seg av slike produkter, så da tror jeg at og jakte ned menn ville være en god løsning. Derfor lurer jeg på om det kunne vært lurt å annonsere på nettsteder som handler om bil, juiced.no (nettmagasinet mitt som er beregnet på menn), fhm osv.. De aller fleste menn som ikke allerede er topptrente, har jo et ønske om å bli det, men det er viljen det står på. Så om du retter deg mot disse mennene som kanskje bare sitter og surfer etter den nye bmw'en, men så legger dem merke til en reklame som sier "Bli veltrent" eller noe i den duren, så kanskje det ringer en bjelle over dem..
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg er ikke helt enig med deg peterandrej. Markedsføring handler i stor grad om kreativitet. Jeg sier ikke at det bare handler om kreativitet, langt ifra! Markedsføring handler vell så mye om psykologi og kunnskap, men poenget mitt er at man må være kreative for å få oppmerksomhet, spesielt på Internett.

Beklager, du tar feil. Kreativitet spiller ingen stor rolle innen faget markedsføring. Det sentrale er kunnskap. Selvsagt finnes det mennesker som er fødte markedsførere, og som helt uten videre lager de beste kampanjer, men de tilhører så til de grader sjeldenhetene at man ikke bør henge seg opp i dem.

Dette kan vi se i andre bransjer også. Som grafisk formgivning, for eksempel. Grafikere, de gode altså, har masse kunnskap om farger, om kunstuttrykk, om balanse, om form, osv. Det de lager er et produkt av denne kunnskapen. De sitter ikke bare "å finner på" at svart går til det meste. De vet det.

Markedsførere, de gode altså, må benytte seg av samme metoder. Først kunnskap, så mer kunnskap, og til slutt forvaltningen av den ervervede kunnskapen. Kreativitet er ikke en del av dette. Ta eksemplet med kirurgen: ville du hatt en kirurg som opererte utifra kreativitet?

Større nettbutikker (ala deal.no) som driver stort har kanskje behov for profesjonnell ekspertise, men små nettbutikker som driver i mindre skala har ikke behov for dette etter min mening. Mindre butikker kan bruke slike forum som dette.
Det er på grunn av holdninger som dette at små butikker er små, og store butikker store.

Kenneth skrev:
Brukere av kosttilskudd er hovedsakelig menn
Å? Hvordan vet du det? Jeg vet om mange kvinner som bruker kosttilskudd. De fleste av de kvinnene jeg kjenner bruker faktisk kosttilskudd. Men, de bruker selvsagt ikke proteinpulver og slikt. De bruker tran, omega3, etc.

Nok en gang; Jeg har ikke peiling. Skulle jeg solgt slikt måtte jeg ha ervervet meg kunnskap om markedet først. Hvis ikke blir det håpløst. Det kan du sikkert være enig i, Kenneth.
 

Nemo

Medlem
Beklager, du tar feil. Kreativitet spiller ingen stor rolle innen faget markedsføring. Det sentrale er kunnskap. Selvsagt finnes det mennesker som er fødte markedsførere, og som helt uten videre lager de beste kampanjer, men de tilhører så til de grader sjeldenhetene at man ikke bør henge seg opp i dem.

Markedsførere, de gode altså, må benytte seg av samme metoder. Først kunnskap, så mer kunnskap, og til slutt forvaltningen av den ervervede kunnskapen. Kreativitet er ikke en del av dette. Ta eksemplet med kirurgen: ville du hatt en kirurg som opererte utifra kreativitet?

Du kan da ikke sammenligne en kirurg og en reklame mann? En som skal utvikle en reklame kampanje må kunne tenke nytt og spennende. Nytenking er ordet. selvfølgelig må man ha kunskap om hva som fungerer, men det betyr ikke at man skal gjøre akkurat det samme om igjen og om igjen!

Se bare på Viral Marketing. Er ikke kampanjene der kreative?

Det er på grunn av holdninger som dette at små butikker er små, og store butikker store.

Javell, ja. Du sier det. Det var virkelig et kvalitets argument ;)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Å? Hvordan vet du det? Jeg vet om mange kvinner som bruker kosttilskudd. De fleste av de kvinnene jeg kjenner bruker faktisk kosttilskudd. Men, de bruker selvsagt ikke proteinpulver og slikt. De bruker tran, omega3, etc.

Kunden har vært i bransjen offline i over 17 år, og han påstår storparten av brukerene er menn. Og med tanke på hvor lang erfaring han har på akkurat det, så velger jeg å tro på det! hehe..

Og ang kreativitet framfor kunnskap i markedsføring, så vil jeg tro kreativitet spiller en veldig stor rolle når det er snakk om Viral Markedsføring!
 

Harlem

Medlem
Siden jeg faktisk har noen studiepoeng innen markedsføring både fra Høyskole og universitet, føler jeg kanskje jeg må trå til med litt "skolebok"-kunnskap:)

Mange, kanskje mest uskolerte, mener at markedsføring i bunn og grunn handler om kreativitet. Det er riv ruskende galt. Markedsføring som fag bygger utelukkende på kunnskap og forvaltningen av denne kunnskapen. Det er helt sentralt.

For å ta et eksempel: Hvis du skulle opereres, hva ville du hatt?
1. En kirurg som opererte utifra kreativitet, eller..
2. En kirurg som opererte utifra kunnskap?

Markedsføring handler om det samme.

I eksemplet med hvilke markedsføringskanaler som passer best for en side som selger kosttilskudd og treningsprodukter, så nytter det egentlig ikke å sitte å synse. Man må undersøke saken, på følgende måte:

1. Finne ut hvem kundene er.
2. Finne ut hvor disse kundene er.

For å finne ut dette kan man bruke en hel haug ulike verktøy, men det vanlige er å benytte seg av en kvantitativ statistisk metode, altså spørre mange. Det finnes hundrevis av byråer som gjør slike ting, og jeg har selv jobbet med slikt.

Når man vet hvem kunden er, og hvor kunden befinner seg, er det ganske lett å velge kanal for videre markedsføring. Eller, lett og lett. Det er vel kanskje ikke det. Mye handler om effektiv ressursbruk. For eksempel kan det være sånn at svindyre tv-spoter kanskje ikke er den mest effektive metoden, selvom om man kanskje skulle tro det. Det kan fort være sånn at annonser i fagblader kan være like effektivt.

Det er selve kunnskapen som kunden som må avgjøre kanalen i posisjonere seg i.

En annen ting som er helt sentralt er kunnskapen om eget produkt. Hva skiller mitt produkt fra konkurrentens produkt? Hva er jeg god på? Hva er jeg dårlig på? Er jeg billigere enn konkurrentene? Er jeg dyrere? Hvorfor burde kunden kjøpe mitt produkt isteden for konkurrentens produkt??

Hvis man er helt kunnskapsløs om eget, og konkurrentens, produkt, kan man like godt bare legge ned. Slikt må også undersøkes selvsagt, for å få den nødvendige kunnskapen.

Dessverre er det mange som driver utifra mangel på kunnskap, og som heller baserer seg på egen tro og kreativitet. Det kan selvsagt godt fungere, men da er man i de aller fleste tilfeller bare heldig. Jeg vil råde alle som driver nettbutikk, eller whatever, å knytte til seg samarbeidspartnere, altså en profesjonell part, for øke egen kunnskap. Hvis ikke, jaja, kanskje det går, kanskje ikke.

Poenget er at markedsføring ikke er noe man overlater til tilfeldighetene. Det finnes en hel del ressurser om markedsføring på nett, som burde konsumeres av alle som driver et eller annet, uansett suksess.

Etter og ha lest dette innlegget sitter jeg med en følelse av at en "besserweiser" prøver og lære meg om ditt og datt! Mulig jeg tar feil, men det er følelsen jeg sitter med!

Ikke vær så påstålig bare for at du har noen timer på skolen, det sitter andre der ute som ikke har timer på skolen, men ren og direkte erfaring fra "arbeidslivet" inkludert meg selv som er selv lært og har holdt på med markedsføring av mine prosjekter siden 1999.

Jeg har aldri jobbet ut fra kunskap, heller har jeg jobbet med min markedsføring ut fra egne ideer som består 90% av kreativ tanke gang!

Det er da ikke slik at man setter seg ned for og lage en kampanje bassert på kunskap om at man vet hvor mye 2 + 2 blir..

Du snakker om at peonget er slik og slik.. Men hvor mye erfaring har du?
Hva slags kampanjer kan du vise til? Har du en webside eller et produkt du har laget og markedsført med stor suksess??

Jeg bare spør, for det er ut fra erfaring man får oppdrag, det er ut fra oppdrag/portofølje man får nye kunder....
 

Adrian

New Member
Det er vel proteinfabrikken som dominerer dette markedet, og de fører egne varer. Men viss kunden din selger merkevarer som folk stoler på, så ser eg ikke bort fra at du vil få en del salg med å reklamere på diverse treningsforum.
Viss du leser en del innlegg på disse forumene, og finner ut om det er noen som er misfornøyd med deler av opplegget til f.eks proteinfabrikken, kan du fokusere på at dere er bedre på dette.

Kan jo også høre om du får legge inn annonser på Sats sine sider, der du sikkert kan kapre en del ferske brukere.

Tviler litt på teorien med å reklamere på diverse bilsider etc. Slik eg oppfatter det, er ikke proteinpulver det første en mann som vil komme i form kjøper (brukeren tror dette er farlig doping og greier). Først begynner du å trene, og så når du har komt inn i miljøet, kjøper du disse tingene for å øke prestasjonene dine.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Skjønner hva du mener MrLeone, man har lett for å bli oppfattet som besserwisser når man går ut og sier at "sånn er det".

Det var likevel ikke hensikten å støte noen, så hvis du følte deg støtt ber jeg om unnskyldning for det.

Vi står i fare for å komme veldig off-topic med dette, så det hele tråden startet med var jo følgende: Hvor skal man henvende seg når man skal selge kosttilskudd og treningsgreier?

Og, mitt poeng var ikke verre enn at; det er det ingen som vet før man har undersøkt saken. Å stole på egen kreativitet og egen forestilling om markedet er i beste fall bare dyrt, i verste fall totalt ødeleggende.

Så til dette med erfaring kontra kunnskap: joda, det finnes helt klart folk som helt naturlig bare "kan" markedsføring. Men, selv disse hadde hatt godt av litt skolegang innen feltet. Det handler om å definere begreper. Og det handler om å utnytte verktøyene mer effektivt.

Jeg har garantert en hel del å lære av folk med erfaring, på samme måte som de med erfaring har en hel del å lære av folk med utdanning.
 

PonderN

New Member
Jeg skal ikke skryte på meg erfaring innen området markedsføring, men jeg har derimot lang erfaringstid på iform.no og har temmelig god kjennskap til erfarne og nye brukere på denne siden. For å bruke peterandrejs begreper har jeg ikke tilgang på en kvantitativ statistisk analyse, men derimot en førstehånds kvalitativ analyse av brukerne på iform.no kan jeg gi. :) Og det beste av alt er at jeg ikke skal ha noen penger for det heller. ;)

På bakgrunn av det jeg har lært av egen erfaring og av det jeg har snakket med og observert av brukere på dette forumet så har du en liten kjerne av brukere som er veldig bevisst hva de bruker. Her bestilles det til og med fra andre land for å få det billigere og av bedre kvalitet. Ellers går det mye i proteinfabrikken, uten at dette er noe folk er veldig fornøyd med. Blant uerfarne brukere, som det til din informasjon er overflod av på dette forumet, er det derimot svært liten bevissthet på hva som er bra eller dårlig. Dette kan gjerne påvirkes av gode tilbud på en annonse. Men det må være gode pakketilbud. Da er det nok proteinpulver som er den sikreste vinner. Det er fortløpende diskusjoner om hva som er bra eller dårlig, men folk er impulsive og slår gjerne til på gode tilbud, og prøver gjerne nytt, spesielt siden det er så mye forskjellige meninger om hva som er bra eller dårlig innen kosttilskudd.

Jeg ville ikke satset på andre steder, som jakt og fiske, eller biler for å ta noen eksempler, dette begrunner jeg i at kosttilskudd er virkelig ikke noe maskulint. Det er helt andre mannekulturer, det er nesten noe "metroseksuelt" eller bolete ved å bry seg så mye om kroppen sin at man går til disse tiltak. Derfor er det nok bedre å vise seg fram i de miljøer hvor det er noen som allerede har tenkt til å "make a change" på akkurat dette området. Som sagt tidligere er det mange nye brukere, som ikke har lang fartstid innen dette, og det er ikke gitt at disse vil gjøre det samme som proffene. Men det som er sikkert er at de vil bli anbefalt å kjøpe pulver i en eller annen form.

Lykke til!
 

picxx

Well-Known Member
Så til dette med erfaring kontra kunnskap: joda, det finnes helt klart folk som helt naturlig bare "kan" markedsføring. Men, selv disse hadde hatt godt av litt skolegang innen feltet. Det handler om å definere begreper. Og det handler om å utnytte verktøyene mer effektivt.

Jeg er helt enig med peter når det gjelder det han sier om kunnskap.
Det spiller ingen rolle om en har drevet med markedsføring i 40 år om man ikke er såpass åpen at man tilegner seg ny kunnskap hele tiden. Om man gjennomførte en god markedsføringkampanje på slutten av 60 tallet og nekter deretter å forandre seg i takt med tiden sier det seg selv at en vil sitte å betrakte seg selv som en ener, mens kundene uteblir og det man presterer av markedsføring i beste fall kan kalles gammeldags og utrangert.

Det samme gjelder selvsagt også det man lærer på skolebenken. Det man lærte på skolen i fjor, vil i beste fall være gjeldende noen år fram i tid, og all den tid man da ikke tilegner seg ny kunnskap, vil man falle ut av en stadig ekspanderende bransje.

Selv har jeg null skolegang omkring markedsføring, men har tilbrakt uttallige timer med å lese side opp og side ned med artikler og fakta skrevet av såvel små, kreative innen bransjen, såvel som de større og store. Selvsagt vil man ikke lære alle tips og triks av dette, det skulle da bare mangle at de skulle plumpe ut med alt i en artikkel, men det mest basiske når det kommer til markedsføring vil man etter en kort stund være istand til å skjønne og spikre fast.

Når det gjelder nisjemarkedsføring må man selvsagt se annonseringen opp imot en forventet ROI. Det er stort sett dyrere å annonsere på nisjesider, men man vil treffe sin målgruppe, noe også de andre annonsørene på samme side gjør. Å vite hvor man får best ROI er ikke annet enn prøving og feiling. (+ en hel del andre faktorer, som du selv råder over, slik som grafisk fremstilling av annonsen, salgstekst o.s.v.)

Du trenger kunnskap for å vite hvordan du skal markedsføre deg, du trenger erfaring for å vite hvor du skal markedsføre deg og du trenger kreativitet for å skille deg ut fra mengden av annonsører. Kan det sies enklere? (uh!)
 

Iron IC

New Member
Bare en liten kommentar til Peterandrej og Nemo etter å ha lest hele denne tråden; dere virker som dere i stor grad snakker forbi hverandre her, altså dere tror at dere snakker om samme sak, mens dere i virkeligheten har to helt ulike utgangspunkt for argumentene dere kommer med. Kommunikasjonssvikt heter det visst.

Mens Peterandrej snakker kunnskap om markedet og forvaltningen av denne kunnskapen (analyse/markedundersøkelser), snakker Nemo om kreativitet i forhold til utforming av selve annonsen. Diskusjonen var vel i utgangspunktet hvor det lønner seg å markedsføre nisjeprodukter?
 
Topp