Markedsføre gratis produkter ?

Santo

Active Member
Litt på sidelinjen, men har man egentlig lov til å legge ved ting "gratis" på denne måten?

Ofte når blader, bokklubber osv. har lokkekampanjer med ulike ting man får med "gratis" så står det noe med liten skrift om at alle kan få gratisproduktet så lenge de dekker porto.
 

Santo

Active Member
Ja det står jo at man kun får DVDen når man gjør ett kjøp og det inkluderer at man dekker frakt selv

Så man kan få DVD'en uten å kjøpe noe som helst annet? Det jeg mente med innlegget mitt er at det er en eller annen lov som forbyr at man bruker spesielle lokketing, uten at alle kan få det uten at man kjøper noe annet.

Jeg husker ikke hvilken lov som eksakt regulerer dette, men den er der et sted...
 

Kassimaja

Geocacher
Det du tenker på står i paragraf 4 i Markedsføringsloven:

§ 4. Tilgift.

Det er forbudt i næringsvirksomhet å søke fremmet avsetningen av en eller flere varer, tjenester eller andre ytelser (hovedytelsen) ved å by eller la by tilgift til forbruker.

Som tilgift anses enhver tilleggsytelse (vare, tjeneste eller annet) som er knyttet til avsetning av hovedytelsen, uten at det er naturlig sammenheng mellom ytelsene. En pengeytelse reknes likevel for tilgift bare når den mangler naturlig sammenheng med betalingen for hovedytelsen, eller når det blir brukt merker, kuponger eller liknende dokumenter som hovedsakelig har til oppgave å tjene som bevis for rett til pengeytelsen. Som tilgift anses det også om det reknes særlig lav pris for tilleggsytelsen.
 

Santo

Active Member
I en litt mer utfyllende versjon her, er dog ikke helt sikker på hvordan denne paragrafen er ift. ditt tilbud Bjørn, men tenkte det var greit å undersøke slik at du kan holde deg innenfor lovverket. Så slipper du flere slitsomme journalister... ;)

7.3.5 Forbud mot tilgift - § 4
Tilgift er tilleggsytelser eller ekstrafordeler, som ytes i forbindelse med salg av en hovedytelse, gjerne ved at tilgiften er vedheftet hovedgjenstanden eller kan fåes når man kan dokumentere at man har ervervet hovedytelsen. I henhold til markedsføringslovens § 4 er det ulovlig å tilby slik tilgift for på den måten å fremme avsetningen av en vare eller tjeneste. Tilgiftsforbudet gjelder uten begrensninger når det gjelder hvilke varer og tjenester det gjelder for. Bestemmelsen lyder slik:

«Det er forbudt i næringsvirksomhet å søke fremmet avsetningen av en eller flere varer, tjenester eller ytelser (hovedytelsen) ved å by eller la by tilgift til forbruker.

Som tilgift anses enhver tilleggsytelse (vare, tjeneste eller annet) som er knyttet til avsetning av hovedytelsen uten at det er naturlig sammenheng mellom ytelsene. En pengeytelse reknes likevel for tilgift bare når den mangler naturlig sammenheng med betaling for hovedytelsen, eller når det blir brukt merker, kuponger eller liknende dokumenter som hovedsakelig har til oppgave å tjene som bevis for rett til pengeytelsen. Som tilgift anses det også om det reknes særlig lav pris for tilleggsytelsen.»

Begrunnelsen for tilgiftsforbudet er at den næringsdrivende ikke må lokke sine kunder med gaver i forbindelse med handelen. Et eksempel på et tilgiftstilbud kan være leketøy i cornflakespakken. Slike tilbud kan være egnet til å villede kjøperne, og dette er kjernen i begrunnelsen av forbudet

Bestemmelsen gir nærmere retningslinjer for hva som skal anses som tilgift: En tilgift er en ytelse som ikke har naturlig sammenheng med hovedytelsen. Det er likevel en innarbeidet sedvane at kunden får visse ytelser i forbindelse med kjøpet, f. eks en kleshenger ved kjøp av en dress, men utgangspunktet er allikevel at det må stilles strenge krav til sammenheng mellom ytelsene for at tilleggsytelsen ikke skal rammes av § 4.

Loven setter ingen grense nedad for tilgiftens verdi, og praksis har på dette punktet vært streng. I praksis vil man legge vekt på om tilleggsytelsen kan virke kjøpsmotiverende eller ikke, jfr. lovens uttrykk «søke fremmet avsetningen». Tilgiftens økonomiske verdi kan imidlertid ikke alltid være avgjørende, og dette gjelder særlig ved salg som er rettet mot barn og unge. Plakater, klistremerker etc. kan være av beskjeden økonomisk verdi, men vil likevel som samleobjekt eller som incitament for barn og ungdom være klart kjøpspåvirkende.

I § 4 finnes også en særbestemmelse for pengeytelser. Pengeytelser som tilgift, uten bruk av kuponger, merker eller rabatter, forekommer sjelden. Vanlig rabatt eller prisavslag på hovedytelsen kan ikke regnes som tilgift. Når tilgiften er av samme art som hovedvaren, stilles det krav til arts- og typemessig identitet mellom hovedvare og tilleggsytelse. Ytelsene må være av samme hovedart og ligge nær hverandre slik at de for publikum kan fungere om hverandre.

Forbudet mot tilgift i § 4 gjelder ikke oppgaveløsninger, konkurransedeltakelse og liknende prestasjoner fra lesernes side og som fremsettes i blader og andre periodiske publikasjoner. Begrunnelsen for fritagelsen er at slike premieringer er tradisjonelt stoff i slike publikasjoner og ikke uvedkommende i forhold til hovedvaren.
 

picxx

WF 09
Noen som vet hvor man kan markedsføre gratisprodukter alla Kampanje / shop.nakenprat.com ? NB!! Adult materiale.

Kult promoteringstilbud du hadde...for det var vel ikke noe gratisprodukt?

Ellers er det en masse kanaler som man kan annonsere adult i norge , men som ikke "innrømmer" dette offentlig.
Prøv med nettavisen, tv2, db, aftenposten, vg og noen flere ... ;)
 

kongen

kongemedlem
Noen som vet hvor man kan markedsføre gratisprodukter alla Kampanje / shop.nakenprat.com ? NB!! Adult materiale.

Kanskje hos Norges beste nettmagasin for menn og Vi Menn - Klikk.no

Hvis du bytter ut ordet "gratis" med "kroner 0" så skal du vel også være innenfor alle lover og regler vil jeg tro.

Ifølge denne bloggen: Jus blogg så skal det etter 1. juni heller ikke være noe problem å bruke gratisprodukter (som ikke har noe sammenheng med det opprinnelige produktet kunden kjøper) for å fremme salget.

PS. Sist jeg kjøpte Donald Duck fulgte det med en gratis mini-freesbie... hvor finner dere sammenhengen mellom disse produktene liksom?
 

onlyme

New Member
Mange store norske postordre selskap som f. eks. Ellos har alltid tilbud om div. gratis produkter ved betaling av porto eksspedisjonsgebyr. Ganske smart hvis gebyret gir overskudd:D
 
Topp