Mange besøkende, få konventeringer

spikre

peterhamre.no
Jeg ønsker tilbakemeldinger på nettbutikken jeg drifter: mcsenteretDOTcom. Jeg har i år byttet design for bedre SEO og litt mer moderne grafikk. Resultatet er 300% flere besøkende, samt å endret transittsoppfrekvens fra 28% til 1,1% (veldig fornøyd med dette!). Men problemet er at jeg bare har omsatt for 1/3 av hva jeg omsatte for i januar i fjor.
Det virker altså som kundene er interessert, men ikke gjennomfører handelen. Jeg tar i mot alle tips med en stort takk!

Prisene er de samme, satser på samme produkter osv. Jeg har konkludert med meg selv om at det må være et eller annet med utformingen, ikke produkt/pris, som gjør at kundene ikke registrer seg og handler.

Takk for tilbakemeldinger!

Santo

Active Member
Jeg ser at veldig mye av det du selger er bekledning og utstyr som må kjøpes med riktig størrelse. Og iomed at slikt utstyr også er forholdsvis kostbart er det viktig å få rett størrelse.

Jeg vil dermed tro at dette er noe som kan være med på å gjøre det vanskeligere å selge slikt på nett...

Hva tror du?

spikre

peterhamre.no
Tror det er irrelevant. Det jeg er ute etter å finne ut, er hvorfor salget har gått ned til bare 1/3 av januar i 2010. I fjor var den ingen problem å få en svært god omsetning. Vi er en av de største nettbutikkene på MC-utstyr i Norge. (I omsetning vil jeg tro at vi ligger på 3-4 plass)

- Det er forøvrig tydelig link til størrelseguide på hvert produkt.

Santo

Active Member
Skjønner hva du mener, men tror ikke det har så mye å si - da fjorårets omsetning var så annerledes - og det var akkurat de samme type produktene.

Ja, ser den.

Jeg ville ihvertfall laget ordentlige størrelsesguider, osv. dersom det er mulig. Om man kan "overbevise"/hjelpe de som tenker som meg med tanke på størrelser så kan man kanskje kapre en del nye kunder...

picxx

WF 09
Har du kun fjoråret å sammenligne med?
Det kan jo være andre faktorer som spiller inn, slik som en kaldere januar (folk tenker ikke like mye på årets MC sesong i januar), strømregninger som ikke akkurat har blitt mindre og evt. andre faktorer som skiller januar 2011 fra januar 2010. Det trenger overhodet ikke være noe galt med butikken din ... og det er det vel heller neppe når du sier at besøket har steget betraktelig.

Noe annet er jo at du mangler målrettet innselging til kunder i form av f.eks. et nyhetsbrev og evt. andre incentives (kjøp inn en e-bok med PLR rettigheter å gi den ut gratis til alle som signer opp på nyhetsbrev, så bygger du en liste om ikke annet), men akkurat det forklarer jo selvsagt ikke en dårlig konvertering.

pleb

Medlem
Oppe til høyre mellom søkeknappen og "Våre merker" ville jeg hatt noe tilsvarende "Ukens tilbud" med en svært gunstig pris på. Når du klikker deg inn på en nettbutikk, så forventer du nesten å se noen produkter med en gang.

Sånn som hos Kondomeriet feks. Der får man lyst til å kjøpe noe.

Førsteinntrykket man får av din nettbutikk er at det er en ordinær nettside, og du må lete deg frem til produktene på en noe tungvindt måte.

TorsteinO

Art Director & grunder
Ang. størrelser osv - hva med å la folk bytte størrelser gratis? altså at dere spanderer frakten hvis det er feil størrelse? Hvis det er noen som nøler på grunn av usikker størrelse så bør det jo senke en evt terskel for shoppingen veldig (eller - ligger dette kanskje i "fri frakt"-greiene dere allerede har?)

En annen ting - hvor mange absolutt unike besøkende har dere? hvis dere har en relativt liten kundebase, men som er innom ganske ofte, så ville det jo matche mønsteret ganske bra. Har dere prøvd noe annonsering? f.ex. direkte hos relevante nettsider, eller via adwords/facebook?

Sidene er litt litt slappe, de ser ikke spesielt "motorsport" ut, for å si det sånn. Tenk litt mer karbonfiber, midnight club, osv.

I tillegg ville jeg ha byttet om litt, så "fri frakt" osv ligger i høyremenyen, søk kan komme opp i menyen e.l. så det ikke tar så mye plass som nå, bildescrolleren kan komme øverst på siden der "fri frakt" osv ligger nå.

De forskjellige merkene kan ligge som en dropdown i menyen, så kan dere heller la det komme fram forskjellige tilfeldige produkter (med bilde og pris) i høyrekolonnen der de ligger nå, eller produkter dere ønsker å fremheve, men ikke så mye som de i scrolleren.

antillum

Medlem
E-mail kampanje; nyhetsbrev, uken tilbud, ol.

Ha en liten spørreundersøkelse rundt en kunde-database og du kan finne ut mye mer om de "serriøst" aktive på siden din;)

kongen

kongemedlem
Jeg har i år byttet design for bedre SEO og litt mer moderne grafikk. Resultatet er 300% flere besøkende, samt å endret transittsoppfrekvens fra 28% til 1,1% (veldig fornøyd med dette!). Men problemet er at jeg bare har omsatt for 1/3 av hva jeg omsatte for i januar i fjor.

Dine besøkende finner din nettbutikk på kanskje helt andre søkeord nå enn de gjorde i fjor. Hvis de som fant din nettbutikk i fjor fant deg på typiske kjøpe-søkeord, så kan en forandring i SEO taktikk gjøre at de som finner din nettbutikk nå finner den på typiske lete-etter-mer-informasjon-søkeord.

Sjekk loggen din fra i fjor etter hva dine kunder fant deg på, og sjekk om det er de samme søkeordene nå.

spikre

peterhamre.no
Dine besøkende finner din nettbutikk på kanskje helt andre søkeord nå enn de gjorde i fjor. Hvis de som fant din nettbutikk i fjor fant deg på typiske kjøpe-søkeord, så kan en forandring i SEO taktikk gjøre at de som finner din nettbutikk nå finner den på typiske lete-etter-mer-informasjon-søkeord.

Sjekk loggen din fra i fjor etter hva dine kunder fant deg på, og sjekk om det er de samme søkeordene nå.

Smart! Dette tror jeg du kan ha en stort poeng i. Jeg skal definitivt ta en titt på dette. Takk, Kongen!

Topp