Må taste inn påloggingsdomene, trådløst nettverk

Dag Frogner

Supermedlem
Broren min har nettopp flyttet på hybel og der har de tilgang til trådløst nettverk. Dette er Canal Digital inn i veggen, koplet til en Jensen Airlink trådløs router. Jeg kommer rett på nettverket med min mobil og pc, mens både broren min og samboeren hans får beskjed om å taste inn brukernavn, passord og påloggingsdomene når de skal kople til med sine maskiner. Begge pcene deres fungerer helt fint på andre nettverk og huseier har fem pcer hvor alle også fungerer.

Spørsmålet er jo da om problemet ligger i pcene eller routeren og hvorfor dette kommer opp.

Noen her som har vært borti dette tidligere?

Selv er jeg kun vandt til å taste inn krypteringsnøkkel og har tilgode å se påloggingsdomene andre steder enn hos bedrifter.

Mortenxx

Medlem
Krypteringsnøkkel burde ikke være nødvendig.

Tilkobling til et sikret trådløst nettverk krever vanligvis bare passord - ikke brukernavn, domene eller krypteringsnøkkel. Krypteringsnøkkel pleier å bli hentet inn automatisk når man oppgir passord.

De fleste PC-er har egne løsninger fra fabrikant av PC for å koble seg til trådløse nettverk. Eventuelt fra produsent av trådløst kort.

Letteste tilkoblingmetode finnes via 1-2 ikoner nede på oppgavelinjen (høyre- eller venstreklikke på slike ikoner).

Toshiba PC-en jeg skriver på her har f.eks. 1 ikon for nettverk generelt. Der kan man venstreklikke på ikonet for å få opp en meny for program "ConfigFree", hvor et av valgene er "Radar" (hurtigtilkobling til trådløse nettverk). Det andre ikonet er "Trådløst nettverk", og det tilbyr litt mer tungvint tilkoblingsmetode via Windows.

Nyere PC-er har vanligvis enkel tilkoblingsmetode hvis man først finner den riktige metoden. Windowsmetodene er vanligvis ikke de enkleste.

Let etter andre løsninger via ikoner på oppgavelinjen?

Topp