Luksusproblem, men alikevel et problem.

Løvetann

New Member
Har drevet nettbutikk i ca et halvt år.
Den siste uken etter at jeg la til ett nytt betalingssystem (klarna), har det virkelig økt med bestillinger.

Jeg hadde regnet med en økning, men en fordobling ++ av bestillinger på så kort tid har virkelig gått ut over kapitalen.

Produktene mine tar noe lang tid å produsere og må produseres pr.bestilling.
Dette betyr at jeg må binde opp kapital i lang tid og vente lenge på å få utbetalt fra klarna.

Så nå er jeg i den knipen at jeg snart ikke har mer penger å bestille varer for. Dette vil jo bare være et kortvarig problem, jeg vil jo få pengene utbetalt når varene sendes men alikevel. Er heller ikke den store summen av penger foreløpig, men alikevel et problem.

Har tenkt på å skru opp prisene midlertidig for å dempe pågangen, men det ville vel vært tullete?

Er det mulig å gå i banken for å låne penger ved å vise frem kopier av bestillinger og slikt?
Har ingen eiendom, så kan ikke låne med sikkerhet. Kredittlån vil jeg ikke ha.

river

Medlem
Litt offtopic...men men

Dette Klarna greiene. Har blitt tilbudt det selv via min nettbutikk. Men sagt til dem jeg skal vurdere det.

Er det virkelig så bra som de skryter av? Flere som har erfaringer med Klarna`?

Lurer på å gå for det. =)

looper

Medlem
Kanskje prøve å få litt kassakreditt, DnB har noen flinke folk som er ganske greie på det :) Ta å ring dem!

hansson

Langveisfarende
Hvilken selskapstype er det? Og har du et etablert forhold til en forretningsbank?

Etter det jeg har hørt er det vanskelig for småbedrifter å få lån hvis det ikke er et AS og hvis f.eks. tidligere års regnskap mangler eller er svake. Selv om man der og da har bestillinger som triller inn. Synd, men sant. DA, NUF o.l. stiller svakt på lånefronten. Ta et forbrukslån uten sikkerhet, da, det går fint det. Det er vel ikke så mange hundre tusen du trenger.

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Kassakreditt er helt klart det enkleste. Snakk med kunderådgiveren i banken, vær ærlig på absolutt alt. Det blir fete rentepenger du må punge ut med, men du kan i alle fall jobbe litt med minus på kontoen.

Løvetann

New Member
Jeg tilbyr paypal og bankoverføring også, men klarna har nå stortsett "overtatt",
det henger vel sammen med at butikken er forholdsvis ny og ukjent og da er det tryggere å betale med faktura.

Men har tatt ett grep, jeg krever idag forskuddsbetaling ved kjøp av visse spesialproduserte produkter som har en leveringstid på 3-5 uker(normal leveringstid innen dette segmentet i alle butikker). Siden varene er spesialproduserte så håper jeg kundene skjønner dette.

Kredittlån er jeg ganske "redd" for, så unngår helst det, men om det kniper så må jeg vel vurdere det, ellers så er det vel mulig med ett privatlån til familie kanskje.
Men det med kassakreditt hørtes ut som en god ide, men siden selskapet er forholdsvis nytt og det er et NUF selskap så har jeg mine tvil på at det går, men skal snakke med dem iallefall.

Priser på noen varer skal jeg justere, kan også ha ett lagersalg for å få inn litt nye penger.

Takk for god hjelp!

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Spiller ingen rolle om det er et nytt selskap eller NUF. Banken vurderer om du kan stille sikkerhet for kassakreditten....

Topp