Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Lokal nettbutikk

Hei der, holder på å starte opp en lokal nettbutikk uten varelager men med lokale produsenter som produserer varene eller lokale butikker som partnere.

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg kun skal selge lokalt håndtverk eller om jeg skal selge lokalt håndtverk og andre butikker sine varer.

Er redd for at det kanskje ikke er lønnsomt å kun tilby lokalproduserte varer, men samtidig er jeg bekymret for at det blir en rotete butikk hvis det blir for mye.

Største utfordringen jeg har er i forhold til logistikken, da det er store kostnader knyttet til hjemlevering.
Med volum så blir dette kostnadsbildet bedre, men håndtverksprodukter tror jeg ikke vil ha det store volumet.
Tror selv at jeg skal klare å få solgt varer, men er redd for at leveringskostnadene spiser opp profitten.

Noen tanker rundt dette?
 

Bjørnar

Gründer
Du har bestemt deg for å satse; da er det bare å finne frem all mulig data, lage kalkyler - og se hva som skal til. Hvor mange produkter sånn og sånn, sjekk levering med flere selskaper, emballasje og alt mulig. Husk å legge til egen arbeidstid i kalkylen, så du ser om det er liv laga. Jeg har en vane med å sette opp tre muligheter: best case, worst case - så man kan se hvor mye som kan gå tapt eller vunnet - og deretter lande på en som er i mellom der.
 
I startfasen er jeg sikker på at jeg ikke klarer å dekke inn min egen lønn, men etterhvert vil jeg kunne klare å dekke inn lønna hvis prognosene stemmer.
Har satt opp enkelt budsjett, å har jobbet litt med kalkyler.
Er vanskelig å anslå salg i starten da jeg ikke vet hvordan slike produkter omsetter.
I tillegg har jeg ikke så mange varer å tilby.

Jeg er litt inne på tanken å ha noen varer som jeg (nettbutikken) er ansvarlig for.
Av de varene henter jeg ut høyere avanse en jeg kan av andres produkter.

Har ekspertise på hydroponi området, så der vil jeg i tillegg til å drive nettstedet, produsere custom hydroponiske dyrkesystemer for salg over nettbutikken.

I tillegg til å drive nettbutikk, er jeg åpen til å prøve andre salgskanaler etterhvert. Finn, amazon, ebay etc.
Det er noe jeg ikke har kompetanse til for øyeblikket, men ønsker å snu hver stein for å finne måter å øke salg og profitt.
 

Bjørnar

Gründer
Finn.no kan virke kostbart, men min erfaring (i vår nisje) fungerer det knallgodt. Men mange sier det ikke fungerer - så det er jo bare å prøve og feile. Du må være forberedt på å bruke penger for å tjene penger.

Lykke til!
 
Topp