Logodatabase

Bjørnar

Gründer
Hei,

Jeg har ca 200 vektorlogoer liggende, som jeg har brukt til forskjellige publikasjoner og nettsider tidligere.

Det har tidligere vært etterspørsel etter en slik tjeneste, hvor designere etc kan laste opp vektorlogoer slik at vi har en felles database over slikt.

Vil dette være lovlig?

NB. Jeg er ikke på jakt etter tilbakemeldiger på ideen, da dette ikke er noen komersiell idé - kun en gratistjeneste til fortvilte designere rundtforbi som trenger logoen til en spesifikk bedrift. Mine 200 logoer er veldig, veldig lite - men etterhvert kan den bygges opp til å bli en stor og god database.

peterandrej

pensjonert moderator
Vil dette være lovlig?

Det vil variere fra selskap til selskap, logo til logo. Noen gir villig vekk sin egen logo i et utall formater og med beskjed om at den kan brukes fritt, mens andre er mer restriktive.

Det eneste du kan gjøre er faktisk å sjekke hver bidige logo, og hvilken bruk som tillates.

Msites Ltd

Livsnyter
Det vil variere fra selskap til selskap, logo til logo. Noen gir villig vekk sin egen logo i et utall formater og med beskjed om at den kan brukes fritt, mens andre er mer restriktive.

Det eneste du kan gjøre er faktisk å sjekke hver bidige logo, og hvilken bruk som tillates.

Brukes fritt i redaksjonell sammenheng mener du vel da??

De designere som har behov for en bedrifts logo har vel stort sett kontakt med bedriften det gjelder.
Ellers er vel logoer på linje med bilder, og bør behandles deretter.

peterandrej

pensjonert moderator
Brukes fritt i redaksjonell sammenheng mener du vel da??

Faktisk ikke. En del selskaper lar deg bruke deres logo fritt til hva du vil. Faktisk også til å markedsføre egne prosjekter. Uten at jeg har sjekket dette vanvittig nøye, mener jeg at eksempelvis Automattic lar deg bruke Wordpress-logoen til hva du vil, produsenten av cPanel lar deg "fritt" fremme egne produkter med bruk av deres logo, osv.

De designere som har behov for en bedrifts logo har vel stort sett kontakt med bedriften det gjelder.

Nja. Jeg har ofte prosjekter der kunden selger produkter de ikke lager selv. Jeg har eks en bilforhandler som kunde som selger produkter produsert i Japan, Korea og England. I slike tilfeller er det ofte et problem at leverandørene ikke har like gode salgs- og markedsavdelinger. Noen leverandører har svært gode bildebanker hvor du kan laste ned hva du vil av logoer/bilder, osv. Mens andre nærmest ber deg gå på Google Earth, zoome inn på butikken deres og så ta en screenshot en skiltet som henger over døra.

Ellers er vel logoer på linje med bilder, og bør behandles deretter.

Det er de. Logoer er åndsverk og bruker du en logo bør du være VELDIG nøye med å sjekke at bruken er klarert på forhånd. I mange tilfeller er det jo langt verre å misbruke en logo framfor et bilde, da et bilde jo bare er et "bilde" mens en logo er en bedrifts profil utad.

Tramper du på logoen til et selskap med ressurser kan det bli veldig dyrt.

Bjørnar

Gründer
i det daglige bruk når man jobber med ett firma om gangen, er det selvsagt små problemer.

problemet mitt oppstod første gang jeg skulle lage et programblad til en handelsdag der jeg bodde - 70 bedrifter skulle inn med sin logo. det var ganske mye jobb å få inn de logoene, for å si det slik. men som sagt; min lille database er på mye lokale logoer, og selvsagt ikke verdt bryet med mindre andre også gjør en jobb.

takk, Kenneth, skal ta en titt der!

Topp