Litt design-lek

selbekk

Medlem
Hei!

Jeg hadde en obligatorisk oppgave i PHP på skolen, og bestemte meg for å leke meg litt med å lære meg litt ny CSS 3.0. Hva synes dere?

Obligatorisk oppgave #2

En liten NB - dette ble laget (inkl. kode) på noen få timer. Er mer en presentasjonsside for forskjellige kodesnutter enn noe annet. Derfor er f.eks. header-banneren ikke spesielt super, men brukte som sagt ingen tid på dette..

Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
css3 gjør en del utforming enkelt (og kjapt) :D

Når det gjelder din php-kode:
Du må gjerne kun bruke doble quotes når det er variabler som brukes inn i; altså fopen( $filenavn, 'r' ) men $year = Date('Y'); echo "det er i år $year.";
Og du må ihvertfall vaske fnavn og enavn for cr/lf og leading/trailing mellomrom (linjeskift i tekstfilen oppfattes jo som skilletegn mellom records).
Tips: bruk file()?

selbekk

Medlem
Pong,
takk for gode råd. For å være ærlig har jeg aldri hatt noe med filbehandling i php å gjøre, så dette er litt nytt for meg. Angående sikkerhet, skal jeg ta en titt, og du har sikkert rett. Som sagt, litt hastverksarbeid, og da blir sikkerhet og sånn fort litt andreprioritet.. :)

eightworx

Art Director
CSS3 har jeg sett litt på ser spennende ut! Uansett du skriver design-lek i tittelen din og regner med det er litt dette du ønsker å tilbakemeldinger til?

Vell jeg er ikke så spesielt glad i blandingen hvor du har en "hard" boks rundt mykt innhold. Det vil si du har delvis runde former inne på siden mens det er kantete rundt. Er mulig å kombinere dette men da må du kjøre på med litt mer grafikk.

Fargemessig synes jeg comboen virker greit. Ikke noe ubehagelig og innholdet oppfattes greit. Selv om resultatet på kalkulatoren din burde kanskje komme opp i en egen boks eller noe under kalkulatoren og ikke under alt annet? Kanskje med en = slik at vi vet at det er her resultatet kommer?

Til slutt tror jeg du også kommer langt bedre ut hvis du navngir alle sidene istedenfor å lister dem som oppgaver, det gjør siden litt mer dynamisk og man vet hva man trykker på ikke bare ett tall. Kombinasjon av Kalkulator (opg. 3)?

Toak

Medlem
Når det gjelder CSS-biten har jeg ikke så mye å kommentere på det.

Når det derimot gjelder PHP-koden din, vil jeg på det sterkeste fraråde deg å ha denne siden liggende ute på internett, ettersom input fra brukeren tydeligvis ikke blir validert eller og strippet for kode. Dette kalles XSS: Cross-site scripting - Wikipedia, the free encyclopedia , og er ekstremt viktig at du fikser! Det er som regel ikke mer som skal til enn en liten: $fornavn = strip_tags($_POST['fornavn']); for å gjøre siden din mye mer sikker. Nå refererer jeg til Oppgave 1, der jeg skrev inn <strong>Test</strong> som fornavn, og koden ble lagret og tolket. Her kunne jeg likegjerne lagt litt litt stygg javascript-kode, som sendte alle brukere som så listen rett til skumle sider!

Topp