Linux Ubuntu 9.10 Karmic Koala beta :)

webpiken

Medlem
Ja, helt topp - tipper jeg oppdaterer ihvertfall én maskin i helga.

Jeg våger meg utpå med et teit nybegynnerspørsmål: Har lyst til å installere Ubuntu på min PC, og har til og med lastet det ned og brent det på en CD så jeg er klar til installasjon. Men jeg har lyst til å beholde Windows på PC-en også. Hvordan går jeg fram for å installere Ubuntu uten at Windows blir overskrevet/slettet? Tror jeg har lest et eller annet om partisjoner, men jeg skjønner ikke hva det egentlig ER for noe.

webpiken

Medlem
Å partisjoner er rett og slett at du deler opp harddisken i ulike deler.

Jeg har installert Ubuntu på flere maskiner med Windows-installasjon, sist da svigerfar kjøpte seg ny maskin i forrige uke :)

Da lot jeg Ubuntu selv repartisjonere disken, det gikk helt knirkefritt.

Dette er dog på maskiner med helt ny Windows-installasjon. På en eksisterende versjon du helst ikke vil miste, kan det kanskje være tryggere å repartisjonere fra Windows selv. NB: Dette er bare gjetting, jeg kan ingenting om Windows :)

Uansett er det ihvertfall smart av deg om du booter fra en Ubuntu Live CD før du gjør noe annet, for å se om hardwaren din er kompatibel med Ubuntu.

Lykke til, og velkommen inn i varmen :D

Fredrik

Medlem
Jeg kjører Linux fra USB. Eneste grunn er fordi jeg da føler meg litt viktig og kul. Samt å ta ut data fra kræsjede maskiner.

Partisjon er altså C: eller D: osv. Når du formaterer din PC olaf så lager du bare flere partisjoner istedet for bare C: HUSK at Windows MÅ ligge på C: ellers vil du få enkelte mystiske problemer. Lag gjerne tre partisjoner eller flere etter eget ønske. Linux legger du på en egen. Når du har gjort alt dette så må du huske å sette opp feks i BIOS eller lignende hvilken boot sektor som skal startes. Dvs: Skal maskinen boote fra harddisk eller CD eller..... Eller alternativt gjør det på en annen måte du føler er grei.

Sjefskoder

Sjefskoder
Fant informasjon på nett..

Nå er det fryktelig lenge siden jeg gikk fra Windows til Linux, men mener å huske at du får spørsmål om dette når du legger inn en installasjon av Ubuntu...

Ikke heeeelt sikker men..

[edit]

Fant denne informasjonen på hjelpe-sidene til ubuntu og her forklarer de hvordan du skal gjøre dette :)

https://help.ubuntu.com/community/WindowsDualBoot

[/edit]

Knut

Medlem
Jeg installerte Ubuntu på en eldre laptop nå og man får valget om man vil kjøre sammen med windiws eller fjerne det.
Er faktisk en meget enkel installsjon. Ble mektig overrasket da jeg hadde ventet meg en skikkelig lang søndag :)
Den hadde til og med drivere til alt så det var bare tut og kjør fra første sekund. nå gjenstår det bare å lære seg å bruke det.

Sjefskoder

Sjefskoder
Linux er genialt, kort å greit ;)

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Dette med Linux er jo litt spennende, men spørsmålet jeg tenker er: Hvorfor bytte til Linux når man sitter med en versjon av Windows / Leopard som fungerer utmerket allerede? Er det noen fordeler med Linux som vi ikke finner i Windows eller Leopard?

Topp