Linking på egne nettsteder: kun fra side A til side B - negativt?

Marita

ordleker
Jeg blogger en god del på marita.net - og har vært litt forsiktig med å linke til den andre bloggen min, smartetips.no. Grunnen til det er at jeg leste et sted at dette vil være negativt for smartetips.no sin del - men jeg har sett litt forskjellige meninger om dette.

smartetips.no har ingen lenker tilbake til marita.net. Linkene fra marita.net får stort sett direkte til artikler på smartetips.

Vil dette ha noen innvirkning på hvor høyt smartetips.no kommer opp ved google-søk? Nå er det litt tidlig kanskje å bekymre seg for det, siden den ikke er mere enn en måned gammel, men allikevel. Og har det noe å si for den siden jeg lenker fra også - marita.net i dette tilfellet? Ikke at jeg har noen forhåpninger om å tjene mer enn et par kroner i uka på den, men temaet er jo allikevel relevant for andre.

Har også hørt at det å få innlenker fra sider med dårlig pagerank er negativt for google-plassering - stemmer det? Jeg leste vel noe ala "det er veldig mye bedre å ha 1 innlink fra sider med pagerank 10, enn 100 innlinker fra sider med pagerank 0"

Synspunkter, anyone? :)

Tonny Kluften

Administrator
Så lenge linkene er nyttige for brukerne kan du lenke hvordan du vil. Tenk at Google prøver å være en vanlig bruker. Ikke vær redd for litt fremogtilbake lenking.

Har også hørt at det å få innlenker fra sider med dårlig pagerank er negativt for google-plassering - stemmer det? Jeg leste vel noe ala "det er veldig mye bedre å ha 1 innlink fra sider med pagerank 10, enn 100 innlinker fra sider med pagerank 0"

Å få innlenker fra sider med dårlig PR er helt topp det, men en lenke fra en PR 10 side er vanligvis uendelig mye mer verdt enn en lenke fra en PR0 side.

Ole Avranden

utvandret
Er helt enig med Tonny. Lenk der det er naturlig å lenke, gjør det som er naturlig for leserne og glem alle "smarte" tips.

testdriver

Ha det bra..
På den andre siden; hvis man har et stort nettverk, så kan det være lurt å diversifisere inntektskildene litt - ikke internlinke hele nettverket.

Tonny Kluften

Administrator
På den andre siden; hvis man har et stort nettverk, så kan det være lurt å diversifisere inntektskildene litt - ikke internlinke hele nettverket.

Det spørs hvordan man gjør det. Å kline opp linker til alle nettstedene i alle footerne er ikke hjelpsomt for brukere. Men å linke mellom artikler som er relaterte kan være nyttig og jeg er ikke redd for at det kan skade på noen måte.

diabbus

New Member
Hvis du har to sider, en med høy lenkekraft og en med mindre lenkekraft og de er relaterte til hverandre så er det faktisk veldig positivt for søkemotorer å få en link mellom sidene. Det kommer ikke til å påvirke rankingen på den siden som har høyest lenkekraft (linkjuice)

//Øystein

Sist redigert av en moderator:

Marita

ordleker
Hva med linker fra forum? Jeg er på et forum hvor jeg har rundt 15.000 innlegg, alle med link til de to bloggene mine.. telles det som en? Eller nofollow kanskje, eller hva det nå heter? Forumet er åpent for google. Eller er det negativt?

Topp