Linke til nyhetsartikler

allegretto

Medlem
Hei,
jeg utvikler en kommersiell nettside innenfor en bestemt nisje/bransje (la oss si.. jakthunder) og ønsker bl.a. å ha en nyhetskomponent som lister opp alle nyheter fra norske nettaviser som omhandler "jakthund". Nyhetsfunksjonen lister da opp nyheter sortert etter dato slik:
15.01.2010 - Tittel på nyhet (www.aviskilde.no)
14.01.2010 - Tittel på nyhet (www.aviskilde.no)
etc..
Et klikk på tittelen fører deg direkte til nyheten (feks. hos vg.no)

Så til mitt spm. er dette lovlig?
Hva om jeg bruker news.google.com (rss feed) som kilde til å "bygge" opp denne samlingen av nyhetslinker?

Nyhetskomponenten fungere ved at jeg henter inn de fleste nyheter vha. rss feeds -> filtrerer de som er relevant -> og til slutt plasserer nyheter som artikler i passende seksjon/kategori i Joomla. Men hvordan denne innhenting av nyheter skjer mener jeg forsåvidt er irrellevant.. eller tar jeg feil?

Noen som har tanker rundt dette tema?

Jeg har ca 3 seksjoner (hver med 4-5 kategorier) og ser for meg rundt 100 nye artikkeloppføringer som automatisk listes opp daglig..

Sist redigert av en moderator:

Bjørnar

Gründer
jeg gjør det samme på en noen av sidene jeg driver, og der har jeg spurt etter lov på forhånd. alle har svart ja, bortsett fra advokaten til tv2 som ikke skjønte hva det dreide seg om..

allegretto

Medlem
Takk for svar.
Jeg bruker bl.a. google news rss, og feed43 (rss-feed generator) som utgangspunkt
-> henter inn (tittel, link til kilde,publiseringsdato/tid)
-> filtrer de som er aktuelle
-> og plasserer i relevant nyhetskategori i joomla.
-> publiserer artikkelen

Jeg er fremdeles usikker på om det er lovlig.. men så lenge jeg kun benytter meg av tittel på nyhet, samt refferer til kilde (nettside).. så skulle det vel være greit?

Jeg kan ikke spørre alle kilder om lov, da det sikkert er flere tusen..

Bjørnar

Gründer
jeg har fått beskjed om at å kopiere tittel og ingress ikke kan beskyttes av sitatretten, av advokat med spesialfelt internett (kjent fyr). er vel lite rettspraksis på dette i Norge, men jeg vil i alle fall ikke være den som havner først i en slik rettsak, uansett hvilken vei det måtte gå :)

picxx

WF 09
Om dette ikke skulle være lovlig ville det heller ikke vært lovlig å linke til artikler i media, da de også består av akkurat det samme. En ankertekst og en link (sammen med en henvisningskilde, noen ganger).
Mange/de fleste startsider, både små og store benytter seg vel av dette. De aller fleste uten noen som helst form for godkjennelse vil jeg tro.

Det er fremdeles lettere å få tilgivelse enn tillatelse, så peis på du :)

allegretto

Medlem
Takk for svar.

Hva med feks. å crawle/lage rss-feed fra diverse forum/nyhetsgrupper.. filtrere de som er aktuelle (basert på emnetittel).. og deretter linke til disse akkurat som for nyhetsartikler? Jeg lager en nisje-side, og ønsker mest mulig dynamisk/oppdater og relevant innhold.

feed43.com er forrsten genialt enkelt til å lage rss-feed

Topp