Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Leser alle nettlesere AJAX?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Kort og greit svar, nei. Men majoriteten gjør det. Du skal ha en ganske sær brukergruppe om de ikke gjør det - her snakker vi bedrifter med IT-systemer sist oppdatert i 1995 og med Javascript avskrudd av "sikkerhetsmessige årsaker" og linux-nerder som synes det er kult å surfe med Lynx.

AJAX Browser Support
 
Sist redigert:

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det slo meg etter å ha skrevet tråden og jeg har dessverre ikke noe oversikt over det. Nå skal det sies at majoriteten av "internett-telefonene" som iphone, android-baserte osv. har støtte for javascript (noe jeg vil tro gjelder for AJAX også da). Det er jo også disse som står for surfingen fra mobil.

Jeg tror ikke du ødelegger for noen ved å gjøre det avhengig av javascript i dag. Det er verre med Flash for å si det slik, da det er mange som blokker dette av ressursmessige årsaker, for å ikke snakke om at de fleste mobiltelefonene ikke støtter det.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Med tanke på at Java er støttet, så skulle man vel tro at Javascript, som er et mye simplere "søskenbarn" også er støttet? Mulig jeg har misforstått, er ikke noe programmerings-geek!
 

Gaasehud

Medlem
Haha, ryktepoeng til deg for eksemplene, Kenneth. De som slår det av med vilje (eller de oppdaterte til '95) kan i grunn ha det så godt. De ser mange andre nettsider ille uansett.

Jeg vil tro at Javascript går inn under Java, men er ikke sikker. Javascript er vel bare den delen av Java som går på nett – og er veldig mye enklere.
 

Keanu

Geek
Vil bare bekrefte at Javascript og Java er to helt forskjellige språk. Det blir som å si PHP og C++ er det samme.

Hvis java-støtte-tallet er tatt fra Google Analytics, så gir det ikke noen mening. Google Analytics bruker vel fortsatt JavaScript for å tracke besøkende, som gjør at alle besøkende uten JS ikke vil bli tatt med i tellingen.
 
Sist redigert:
Javascript støttes av de aller fleste nettlesere, men ikke alle som blir sagt over her.

Heldigvis er det flere enkle måter og kontrollere om Javascript er tillatt av leserens nettleser, slik at man kan lage et alternativ til de som ikke har støtte for dette, eventuelt for å informere de som ikke vet at de har skrudd dette av.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg datt litt av etter jeg leste gjennom denne tråden. Er det slik at Ajax krever Javascript for å fungere? Tittel spør jo om nettleserne støtter Ajax, og svaret som kommer er noe med Javascript... Betyr dette at dersom nettleseren støtter Javascript, at Ajax vil fungere?
 

Keanu

Geek
Stemmer, som wetting2 sier, så er Javascript en del av AJAX.

Javascript er et programmeringsspråk som blir tolket i nettleseren (ikke serverside). Dette betyr at man for eksempel kan sjekke om felter er utfylt, vise menyer og annet ved hjelp av det.
Dette ble tatt videre, og AJAX ble innført som begrep på det å bruke javascript for å hente ny informasjon fra webserveren, normalt i XML, og oppdatere innhold på siden uten å refreshe hele siden.

Mange bruker uttrykket AJAX på nesten alt som blir gjort av Javascript, men det er altså feil. Men for å kunne bruke AJAX-funksjonalitet på en side, må brukeren tillate Javascript.

Mulig det ble noe utflytende, men håper det gav en liten introduksjon i forskjellen mellom AJAX og JavaScript.
 
Topp