Lenker fra utenlandske sider, og verdi

Begynner å ha en del "kontakter" i utlandet etterhvert, der jeg har mulighet til å få en god del innlinker. Greia er bare at jeg har ei side der jeg har partner-linker, og den vil jeg helst holde så "ekslusiv" som mulig. Jeg gidder med andre ord ikke å legge inn linker der om siden linken peker til ikke gir meg høy verdi tilbake.

Det jeg da lurer på er dette: Hvor stor verdi har en link fra feks en engelsk bilside til en norsk bilside, kontra verdien på en link fra en norsk bilside til en annen norsk bilside? Det ser ut til å være litt splittelse rundt på verdsveven når det gjelder verdien på en slik link, så da må jeg nesten spørre. Enkelte nisjer her i landet er nesten håpløse å få relaterte linker til, mens det finnes mange sider i utlandet i samme nisje. Videre, en norsk og en engelsk side i samme nisje er jo ikke konkurrenter, så det er vinn-vinn.

Sist redigert:

zapotek

Medlem
Når det gjelder lenker må du alltid ha i bakhodet at søkemotorene ikke vil at DU skaffer/bygger dem selv. De vil at andre folk lenker til deg fordi siden din var nyttig. Da kan du spørre deg selv spørsmålet: hvor naturlig er det for en engelsspråklig nettside å linke til en side på et annet språk?

Det hele kommer an på den totale linkprofilen din. Har du 50 norske innlenker og 2 utenlandske så er det greit. Har du derimot 50 utenlandske og 2 norske, så kan det lyse noen lamper hos søkemotorene.

picxx

WF 09
En innlenke til din side vil aldri få negativt fortegn. Hadde det vært slik hadde det vært en smal sak å bygge innlenker som F... til en konkurrent for å nedrangere disse i SERP's.
Det er vel heller snakk om relevanse på en lenke, og det sier seg selv at en link fra f.eks. en dårlig engelsk FFA side har mindre relevans enn en link fra en relevant norsk side, om siden din er på norsk.

gjedda63

Medlem
En link er en link, enten de er fra utenlandet eller her hjemme, ikke heng deg for mye opp i relevans eller linkprofiler. Skal det lyse noen lamper noe sted må du bygge hundretusenvis i døgnet. Masse BS og myter om linkbygging, spesielt relevans.
Boost deg opp i rankingen med profillinker fra utlandet men hold hatten din hvit. Når du er på toppen vil siden din få mange linktilbud fra andre norske med relevans de må du selvfølgelig ta med deg.
Dette er min erfaring men det er sikkert mange norske guruer som skriker nei til dette.

Gjedda, hvordan vet du at relevans er en myte?

Jeg er btw på 5 plass i min nisje, og jeg har enda ikke fått et eneste tilbud på linkbytte. Heavy konkurranse kan vel ha noe med saken å gjøre; ingen vil hjelp hverandre. Dette er også grunnen til at jeg spurte om relevans i forhold til andre språk, der det er mye enklere å få tak i innlenker.

Bra svar fra alle sammen, takk skal dere ha. :)

gjedda63

Medlem
Gjedda, hvordan vet du at relevans er en myte?

Jeg er btw på 5 plass i min nisje, og jeg har enda ikke fått et eneste tilbud på linkbytte. Heavy konkurranse kan vel ha noe med saken å gjøre; ingen vil hjelp hverandre. Dette er også grunnen til at jeg spurte om relevans i forhold til andre språk, der det er mye enklere å få tak i innlenker.

Bra svar fra alle sammen, takk skal dere ha. :)

På grunn av egen erfaring og testing med egne nettsteder og hvis du tviler stikk innom warrior forumet eller backlink forumet til Tom Goodwin og les der.
Ifølge andre eksperter skal man uten relevante linker kunne klatre høyt på rankingen for så å falle som en stein, men dette stemmer heller ikke. jeg har ikke gjort en puck med disse nettstedene men de ligger der ennå etter 9 mnd uten mer backlinking eller tilførsel av stoff.

Hvis du ligger på 5 plass i din nisje men ikke fått tilbud om linkbytte, hvordan har da de andre kommet seg dit når de ikke utveksler linker?
Linker alene fra kataloger bringer deg ikke dit.

zapotek

Medlem
På grunn av egen erfaring og testing med egne nettsteder og hvis du tviler stikk innom warrior forumet eller backlink forumet til Tom Goodwin og les der.
Ifølge andre eksperter skal man uten relevante linker kunne klatre høyt på rankingen for så å falle som en stein, men dette stemmer heller ikke. jeg har ikke gjort en puck med disse nettstedene men de ligger der ennå etter 9 mnd uten mer backlinking eller tilførsel av stoff.

Hvis du ligger på 5 plass i din nisje men ikke fått tilbud om linkbytte, hvordan har da de andre kommet seg dit når de ikke utveksler linker?
Linker alene fra kataloger bringer deg ikke dit.

9 måneder er alt for kort tid til å trekke slike sluttninger. Vær klar over at Google har folk ansatt som kan gå nettsider og hele nettverk etter sømmene manuelt. Det kan skje om ei uke, om 3 år eller aldri. Problemet er at om du da kun har "råtne" innlenker så kan de faktisk deindeksere hele siden / nettverket ditt.

gjedda63

Medlem
9 måneder er alt for kort tid til å trekke slike sluttninger. Vær klar over at Google har folk ansatt som kan gå nettsider og hele nettverk etter sømmene manuelt. Det kan skje om ei uke, om 3 år eller aldri. Problemet er at om du da kun har "råtne" innlenker så kan de faktisk deindeksere hele siden / nettverket ditt.

Jeg er klar over det,men det skal mye til å havne i en manual review hos Google,da må du ha gjort noe veldig ulovlig. De nettstedene det er snakk om har for det meste profillinker og forumlinker og slike linker er helt legitime,slett ikke råtne. Hadde de hatt noe ønske om å gjøre noe med profillinker hadde de gjort det for lenge siden,det kommer ikke til å skje.

Topp