Lei av å slå opp ord når du leser artikler på et fremmed språk?

steee

Medlem
Hei,

Jeg har laget Select language | Vocabulate.me - en nettside som skal fungere som hjelpemiddel for de som ønsker å utvide sitt ordforråd i et fremmedspråk.

Er det noen av dere her som for tiden lærer språk, og som har noen kommentarer til denne siden? Er det et problem for dere å måtte stoppe lesingen underveis for å slå opp ord? Tror dere i så fall en slik tjeneste kunne løst problemet?

Forslag til endringer/forbedringer?

OBS: siden fungerer kun for læring av engelsk per i dag, men de andre språkene vil komme på plass etter hvert, og det vil da fungere på samme måte som om man velger engelsk.

A

aabbcc

Guest
Jeg la inn en konkret link til en artikkel, og da fungerte det fint.

Stilig og godt laget, dessverre var det mange ord i den artikkelen jeg la ved som den ikke hadde definisjoner på. Litt irriterende at ord som "the" blir med i oversikten over ord, da man må kunne anta at folk som leser engelskspråklige artikler kan de mest grunnleggende ordene og ord som: the, it, is, this, when vil alltid fylle opp øverst.

Men en kul ide!

AABBCC

kek91

Webutvikler
Utrolig stilig, ser for meg at dette kan være et nyttig verktøy for mange.

Et forslag:

Når man har valgt en artikkel og skal velge ut de orda man ikke forstår så vil jeg gjerne foreslå at disse orda blir kategorisert etter vanskelighetsgrad. Det ble litt irriterende å bla gjennom hundrevis av ord bare for å markere noen som man ikke forstår.
De enkle orda som aabbcc nevner bør da kategoriseres som Easy.

Vil også nevne at på ordet "efficiently" så fungerer ikke bilde fordi serveren som det hotlinkes fra genererer et bilde hvor det står "I steal images from joe-ks.com". Kanskje du burde lagre bildene på din server slik for å unngå det. (pass på copyright osv)

I tillegg var det mange ord som ikke hadde fått beskrivelse enda (???no.definition.found???) - men det kan jo være fordi tjenesten er så ny enda.

hansson

Langveisfarende
Kjempeflott! Jeg tror ordene som kommer flere ganger kunne vært vist nederst i sorteringa, det er som oftest de sjeldnere ordene man ikke kan. Hva med å kunne velge hvordan man vil sortere lista selv? "Most used words" eller "Frequent words" og "Single words" eller noe sånt.

Ellers liker jeg egentlig å bare kunne klikke på et ord og få opp definisjonen mens jeg leser teksten, slik som på kindle-appen på ipad. Den er jo suveren.

steee

Medlem
Hei,

Dette er et godt poeng. Jeg vurderte å sortere motsatt, altså slik at de mest frekvente ordene havnet i bunnen, for da ville det jo være mer sannsynlig at man støter på ukjente ord øverst i lista.

Men, på den annen side: det er jo viktigere at man kan ord som forekommer ofte. Et ord som forekommer 10 ganger i en tekst er jo viktigere å lære seg enn et ord som kun forekommer 1 gang.

Tanken er også at man kan registrere en brukerprofil slik at systemet "lærer seg" hvilket ordforråd brukeren har hver gang han/hun leser en tekst. På den måten vil allerede kjente ord automatisk fjernes neste gang brukeren kommer tilbake for å lese en ny tekst.

Men den aller første gangen man bruker nettsiden, vil dette ikke være perfekt, fordi systemet vet jo ikke da hva slags kunnskapsnivå personen befinner seg på.

Kjempeflott! Jeg tror ordene som kommer flere ganger kunne vært vist nederst i sorteringa, det er som oftest de sjeldnere ordene man ikke kan. Hva med å kunne velge hvordan man vil sortere lista selv? "Most used words" eller "Frequent words" og "Single words" eller noe sånt.

Ellers liker jeg egentlig å bare kunne klikke på et ord og få opp definisjonen mens jeg leser teksten, slik som på kindle-appen på ipad. Den er jo suveren.

steee

Medlem
Enig med deg i det. Per i dag så fungerer det slik at de 100 mest vanlige engelske ordene fjernes automatisk for å gjøre listen kortere.

Når man kan et språk godt nok til at man er i stand til å lese nyhetsartikler, så vil det være fornuftig å anta at personen allerede kan de aller fleste av ordene. Så etter hvert kommer jeg nok til å endre standard-oppsettet slik at enda flere ord fjernes automatisk, enn slik det er i dag. For mye av poenget er jo, som du sier, at man skal slippe å bruke krefter på å bla gjennom hundrevis av ord man allerede kan.

Denne prosessen vil riktig nok bli enklere og enklere for hver nye artikkel man leser (hvis det innføres brukerprofiler), for da kan systemet lagre ordene hver enkelt person allerede kan, og vet da hvilke ord som kan fjernes automatisk. Men dette er helt klart et problem første gangen brukeren benytter seg av tjenesten, for man vet jo ikke hvilket ordforråd personen har.

Kanskje kan man la brukeren velge vanskelighetsgrad selv, slik du foreslår. For eksempel "A2"/"B1"/"B2"/"C1"/"C2".

Utrolig stilig, ser for meg at dette kan være et nyttig verktøy for mange.

Et forslag:

Når man har valgt en artikkel og skal velge ut de orda man ikke forstår så vil jeg gjerne foreslå at disse orda blir kategorisert etter vanskelighetsgrad. Det ble litt irriterende å bla gjennom hundrevis av ord bare for å markere noen som man ikke forstår.
De enkle orda som aabbcc nevner bør da kategoriseres som Easy..

Topp