Leasing av webløsninger og utviklingsprosjekter?

quicktech

Medlem
Heisann,

Det er en sak som har rullet rundt i bakhodet en stund som jeg tenker jeg like godt kan dele med dere for å høre litt meninger. Selgere av fysiske varer som biler, pcer, vaskemaskiner, møbler osv har ofte finansieringsavtaler med banker o.l som gjør at de kan selge varen over en nedbetalingsperiode som derfor gjør det lettere for kunden å kjøpe produktet der og da.

Men finnes noe liknende for oss som selger webløsninger og programvare? Jeg har spurt litt rundt og får som oftest til svar at dette ikke egner seg fordi det ikke finnes en fysisk vare man kan ta pant i.

Det hadde imidlertid vært fantastisk mye lettere å selge utviklingstjenester hvis kunden kunne betale ned løsningen på 2 år for eksempel. Ofte er problemet at kunden ikke har likviditet til å kjøpe, men absolutt viljen.

Se for deg at du utvikler en webløsning til 100 000 kr, og så får du pengene utbetalt av DnB NOR, som sørger for å fakturere kunden månedlige avdrag de neste 24 mnd. Det hadde jo vært genialt. Er det noen som vet om finansieringsløsninger hvor dette faktisk er mulig?

sta

Medlem
Det er fult mulig med finansiering av programvareutvikling via leasing men du bør være forberedt på en kapitalkostnad på min. 20% hvis ikke kunden din kan stille tilstrekkelig sikkerhet for kjøpssummen. Du som leverandør bør også være relativt solvent for at leasingselskapet skal være interessert i en avtale.

Et annet alternativ er en type factoring-avtale der et selskap kjøper fordringen. Du får pengene (minus en heftig prosentsats) på konto med en gang og kredittselskapet tar seg av inndriving fra kunden.

Har du likviditeten i orden er beste løsning nok, som Tonny nevner, å tilby en avdragsordning som du finansierer selv. Usikkerheten blir mye større og du bør vurdere dine kunder nøye før du eventuelt tilbyr noe slikt.

evotech

New Member
Det er ikke noe problem å lease software

Problemet ditt ved å tilby leasing av software, er at du som firma bør være av en sterkt karakter.
Hvis du henvender deg for eks til SG Finans og søker om partneravtale, som gjør at du kan tilby leasing av dine produkter, stilles det store krav til din bedrift.

Men det er ikke noe problem å lease med 0,- i egenkapital inntill 500 000,-

Vil egentlig påstå at dette er i godt bruk idag.
Det blir jo det samme som en lisens.

Jeg har flere kunder som betaler en "lisens" for de tjenestene\produktene de har, der det er kontraktfestet en minimumsperiode.
Dog dette er kun med kunder jeg har hatt god relasjon med i lengre tid, ettersom det innebærer en risiko.

Topp